ekkoj Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Hei. For litt siden tenkte jeg at jeg skulle trekke om dørsidene i min Vectra B. Skifte ut det fæle stoffet med sort skinn... Eller skai da, for det er litt billigere. Sjekka litt rund her inne på forumet, fikk litt tips og bestemte meg for å forsøke. Klok av skade fra tidligere feilslåtte prosjekter tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg noen testdørsider. Sjekka med flere huggere, bla Brd. London... De skulle ha 1200 kr, måtte kjøpe hele døra liksom.. hva skulle jeg vel med en hel dør? uaktuellt Ringte Asker og Bærum bilopphuggeri og spurte om de hadde en Vectra stående. Av alle ting hadde de en Vauxhall Vectra som var totalvraka. Reiste innom etter jobb idag og fant bilen. Den var skikkelig herja.. så ut som om noen hadde bodd i den liksom.. sneiper, melkekartonger og julekort (?) Men, noen hadde vært og henta høytalere der, så mesteparten av jobben med å få av dørsidene var gjort.. Fikk faktisk to dørsider for 50 spenn.. slå den... Tok bare med meg en til badør og en til fordør fordi det var bare tre av dørsidene i bilen... Slik så den ene dørsida ut.. ganske herja etter noe uvørn fjerning av høytalere. Begge dørsidene bærer preg av dette og er veldig lause i fisken, regner med at det bil være lettere å strekke skaien på de dørsidene som sitter i bilen, da de er stivere. Anyway, reiste innom en båtbutikk for å handle skai. De hadde ikke svart, det måtte de i såfall bestille.. Kjøpte meg en snill meter med noe blå greier bare for å teste. Skal IKKE ha den blåfargen i bilen.. Blir Svart!! Skaien kosta 125-150 kr meteren avhengig av type. Så reiste jeg innom biltema, kjøpte en boks med spraylim, stifter og en limpistol.. tenkte kanskje det kunne være kjekt å ha :) Så satte jeg igang. Skrudde av lomma nederst på dørsiden bak (to skruer fra baksida) og delte dørsiden på midten (som dere ser har den to typer stoff) Først begynnte jeg å fjerne originaltrekket på dørsiden, men ombestemte meg da skaien ikke er så tykk. Var redd det ville bli litt spinkelt med bare skai. Bestemte meg bare for å legge skaien utenpå originaltrekket og slik at det blir mykt og godt å legge armen på. Sprayet spraylim på skaien og dørsiden.. Tok litt ekstra fordi jeg er usikker på hvor godt limet hefter i det originale dørtrekket. Så la jeg på skaien og satte noen "hjelpestifter" (pass på å ikke få disse for langt inn på skaien, slik at det ikke blir hull i skaien som kommer til å synes) Så var det bare å begynne å strekke skaien for å få det jevnt Og gjenta på den andre delen Strekke jobben er viktig.. pass på å ha lim jevnt over på baksiden.. (det hadde nemlig ikke jeg) strekk så det blir jevnt over hele.. ER ikke så viktig å stifte det fast på baksiden enda.. Tok faktisk av alle "hjelpestiftene" når jeg strakk skaien... Jeg vil så anbefalle å prøvefeste deksler osv.. (husk å kapp hull til der de skal inn) Innbiller meg at prøvefesting av deksler m.m. hjelper på passformen Når jeg var "fornøyd" med strekkinga stiftet jeg fast skaien på baksiden (rundt kantene) Pass på at du ikke har for lange stifter, så de komme rut igjen på andre siden... deretter trimma jeg kantene på skaien slik at de gikk kant i kant med originaltrekket. Så tok jeg min nyinnkjøpte limpistol og limte de to delene sammen, var litt trangt i passformen fordi jeg har skai rundt den ene kanten som var i skjøten, men om man er nøye og trimmer skaien riktig i endene (i for og bakkant av døra) så bør dette gå ganske greit. Skrudde på lomma nederst uten å trekke om denne, både fordi det så ut som en drittjobb, samt at den er nesten samme farge som teppet i bilen. Vil nok ikke stå i så stor kontrast til svart skai. Her er sluttresultatet.. Blei vel egentlig ikke så fornøyd.. ser jeg har litt lite lim noen steder, så skaien sitter ikke helt inntill (har forøvrig sikkert for mye lim andre steder, brukte fa*n meg opp nesten hele sprayboksen med lim), pluss at trimminga mi i for og bakkant av døra (helt forrerst og bakerst der dørsida er skjøta) ikke blei så bra.. ser liksom det hvite av skaien.. Litt av grunnen til at det er ujevnt over høytalerdekslet er at det er et hull til vindussveiev der, (jeg har elvinduer), også var dørsiden helt knekt av der... Men, med tanke på at dette tok under to timer, og at det var en test, så er jeg tåelig fornøyd. Lærte et par do's and don'ts liksom, og tror jeg kommer til å gjøre jobben på de sidene som sitter i bilen nå. Tar den avgjørelsen etter at jeg har forsøkt meg på fremdørsida jeg også fikk med fra høgger'n... Uansett, dette blei mye tekst og lite bilder (lim og digitalkamera er en dårlig kombo) men jeg hadde satt pris på tilbekemeldinger og tips til hvordan jeg kan gjøre det bedre... Hvis noen har lyst på en blå dørside til en vectra kan de sikkert få den forresten :D:D: Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Tenkte på at du kunne lage mellom-legg mellom og forme som du vill, der hvor det feks er for brå vinkel for det nye stoffet.. Og hadde vært tøft med søm i det!! Du kan jo prøve med symaskin igjennom det? er jo bare papp? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tarild Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 varmepistol er vel til god hjelp ved forminga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekkoj Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Tenkte på at du kunne lage mellom-legg mellom og forme som du vill, der hvor det feks er for brå vinkel for det nye stoffet.. Og hadde vært tøft med søm i det!! Du kan jo prøve med symaskin igjennom det? er jo bare papp? Mellomlegg? Hvor da? Lurte på om jeg skal forøke trekke hele dørsiden foran i en del, så jeg slipper å dele den, men heller legge en søm de hvor skjøten egentlig skal være. Men, det er liksom dobbelt lag med "papp" bak der fordi den er skjøta ikke sant... så jeg mistenker at det vil være litt kronglete.. ihvertfall med symaskin... varmepistol er vel til god hjelp ved forminga? Det skal du ikke se helt bort ifra.. Men, det er var begrenset med verktøy der jeg jobba.. Er desverre ikke så heldig at jeg har et eget verksted :( Synes alikevel ikke passformen ble så ille, med tanke på at jeg ikke brukte det. Hvor mye koster en varmepistol? Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norsmurf Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Du får en billig varmepistol for ikke mange hundrelappene på din lokale fargehandel:) Siter Ford Sierra 2.0CL '88 X - BMW 320i 86' "Stovner Edition" X - Peugeot 605 Sli 2.0i '90 X - Ford Sierra XR4x4 2,8i '86 X - Ford Sierra sedan 2.0i '89 X - Ford Granada 2.3L '83 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet Juni 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 Hei. For litt siden tenkte jeg at jeg skulle trekke om dørsidene i min Vectra B. Skifte ut det fæle stoffet med sort skinn... Eller skai da, for det er litt billigere. Sjekka litt rund her inne på forumet, fikk litt tips og bestemte meg for å forsøke. Klok av skade fra tidligere feilslåtte prosjekter tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg noen testdørsider. Sjekka med flere huggere, bla Brd. London... De skulle ha 1200 kr, måtte kjøpe hele døra liksom.. hva skulle jeg vel med en hel dør? uaktuellt Ringte Asker og Bærum bilopphuggeri og spurte om de hadde en Vectra stående. Av alle ting hadde de en Vauxhall Vectra som var totalvraka. Reiste innom etter jobb idag og fant bilen. Den var skikkelig herja.. så ut som om noen hadde bodd i den liksom.. sneiper, melkekartonger og julekort (?) Men, noen hadde vært og henta høytalere der, så mesteparten av jobben med å få av dørsidene var gjort.. Fikk faktisk to dørsider for 50 spenn.. slå den... Tok bare med meg en til badør og en til fordør fordi det var bare tre av dørsidene i bilen... Slik så den ene dørsida ut.. ganske herja etter noe uvørn fjerning av høytalere. Begge dørsidene bærer preg av dette og er veldig lause i fisken, regner med at det bil være lettere å strekke skaien på de dørsidene som sitter i bilen, da de er stivere. Anyway, reiste innom en båtbutikk for å handle skai. De hadde ikke svart, det måtte de i såfall bestille.. Kjøpte meg en snill meter med noe blå greier bare for å teste. Skal IKKE ha den blåfargen i bilen.. Blir Svart!! Skaien kosta 125-150 kr meteren avhengig av type. prøv en stoffbutikk, bedre utvalg og sikkert lavere priser, kanskje de har skinn til en vettug pris også:) Først begynnte jeg å fjerne originaltrekket på dørsiden, men ombestemte meg da skaien ikke er så tykk. Var redd det ville bli litt spinkelt med bare skai. Bestemte meg bare for å legge skaien utenpå originaltrekket og slik at det blir mykt og godt å legge armen på. Hva med tynn skumgummi? fåes også på stoffbutikker, og jeg vil tro det ser en del bedre ut med skai+tynn skumgummi enn gammelt stoff+skai Her er sluttresultatet.. Blei vel egentlig ikke så fornøyd.. ser jeg har litt lite lim noen steder, så skaien sitter ikke helt inntill (har forøvrig sikkert for mye lim andre steder, brukte fa*n meg opp nesten hele sprayboksen med lim), pluss at trimminga mi i for og bakkant av døra (helt forrerst og bakerst der dørsida er skjøta) ikke blei så bra.. ser liksom det hvite av skaien.. Litt av grunnen til at det er ujevnt over høytalerdekslet er at det er et hull til vindussveiev der, (jeg har elvinduer), også var dørsiden helt knekt av der... Men, med tanke på at dette tok under to timer, og at det var en test, så er jeg tåelig fornøyd. Lærte et par do's and don'ts liksom, og tror jeg kommer til å gjøre jobben på de sidene som sitter i bilen nå. øvelse gjør mester! syns ikke det så så ille ut til å være første gangen. Jeg ville aldri brukt det på min bil, men det er jo ikke planen din heller. Ser ut som du har funnet ut av hvordan det bør gjøres og lært masse, jeg tror resultatet på din bil blir mye bedre når du er ferdig med de sidene du skal bruke:) mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekkoj Skrevet Juni 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2005 prøv en stoffbutikk, bedre utvalg og sikkert lavere priser, kanskje de har skinn til en vettug pris også:) Ringte til en stoff butikk før jeg var i båtsjappa de skulle faktisk ha 189,- for meteren. Emn det kan jo hende det finnes andre som er billigere da Hva med tynn skumgummi? fåes også på stoffbutikker, og jeg vil tro det ser en del bedre ut med skai+tynn skumgummi enn gammelt stoff+skai Enig der. Ble litt tjukt når jeg la det over originaltrekket. Men, er en helvetes jobb med å få av originaltrekket da.. det er limt med skumgummi og satt noe jævlig.. må isåfall få "barbert" det helt av og være skikkelig nøye så det blir plant og jevnt før manlegger på ny skumgummi øvelse gjør mester! syns ikke det så så ille ut til å være første gangen. Jeg ville aldri brukt det på min bil, men det er jo ikke planen din heller. Ser ut som du har funnet ut av hvordan det bør gjøres og lært masse, jeg tror resultatet på din bil blir mye bedre når du er ferdig med de sidene du skal bruke:) mvh oddi Takk skal du ha.. Ville nok aldri putta det der inn i bilen min jeg heller :D Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg