Gå til innhold

ENDRET!! Hertz/Helix/Pioneer i Skoda Octavia

Ranger emnet

TLAudio

Anbefalte innlegg

Synes lyden var utrolig rund og fin når jeg prøvemonterte forrige uke, men har ikke justert inn EQ og DSP enda..

Har fikla litt med oppsettet (DSP), men det er mer å hente..

Skal få litt "expert" hjelp med dette, da jeg ikke er "maestro" på finjustering av

lyd.

Men for å svare på spørsmålet ditt; Jeg vet ikke om lyden reflekteres av ruta for mye eller ikke, før jeg får fin justert frekvenser og tidskompansjon helt 100%:)

Håper ikke, for det var en knall installasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 319
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva brukte du til å lime fast diskanten med? Jeg må lime min diskant, og en MDF-ring fast i baksiden av dørtrekket, så jeg lurer på hva jeg skal bruke? :)

Jævla mye oppstyr dette stereo greiene.. :(

Hei:)

Jeg brukte smeltelim.

Slik limpistol som ofte er brukt i hobbysammenheng, juledekorasjoner etc..

Det er slike "pinner" som skyves gjennom en varmepistol, hvis du skjønner?!?! uhhmmwhat?

Ehm, fryktelig vanskelig forklart,men.... :)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta ser da bra ut hellothere

Prøv å del bassen lavere, og frontsettet deretter, da vil du få flyttet bassen lenger forover, og få bedre bassfokus og helhet.. Vil også få bort mye av boom bassen du får ved å dele den ved 80hz..

Prøv først 63hz, så prøver du på 50hz.. eksperimenter litt med brattheten (12/18/24db)

Hvordan deler du frontsettet ditt..? Med det medfølgende delefilteret, eller aktivt ved bruk av 4 kanaler..? Om du deler det aktivt ville jeg eksperimentert litt med delinga... prøv å del mellomtonen ved 4-4500hz.. HV165 har en bump ved 5khz, og den går gradvis nedover etter det, derfor bør du dele rett under 5khz.. Eksperimenter litt med brattheten... Grunnen til at jeg vil ha deg til å dele slik er fordi det mer av frekvensområdet som kommer fra et element, jo bedre er det... oppnår mer homogenitet og fokus i lydbildet...

Prøv deg frem..!

edit :

hmm.. nå ser jeg også at ved 45graders vinkling så har hv165 flat frekvensgang ikke mer enn til kanskje 2-3khz.. Derfor kan kanskje den originale delinga kanskje være mest optimalt ved din installasjon...

Kan ordnes med litt eq da seff ved deling ved 5khz.

Prøv deg frem du ;)

Jeg ville personlig montert diskanten nærmere mellomtonen, selv om du vel oppnår en tanke mer bredde i lydbildet ved hjelp av denne montasjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla.Rizla..:)

Takker for tips!

Jeg bruker ikke delefiltere som fulgte med da jeg deler det på linjeutgangene på min Pioneer P99R.

Når jeg monterte for test forrige uke testa jeg med følgende DSP innstilling:

Sub: 63Hz*-36dB/oct*Mono*Gain +3dB

Mellomtone lav: 63Hz*-18dB/oct*stereo*Gain 0 dB

Mellom tone høy: 5kHz*-12dB/oct*stereo*Gain 0dB

Diskant: 5kHz*-24dB/oct*stereo*Gain +2dB

EQ:

50Hz -2dB

80Hz +0dB

125Hz +2dB

200Hz +0dB

315Hz -4dB

500Hz -8dB

800Hz -6dB

1,25kHz -4dB

2kHz -4dB

3,15kHz -2dB

5kHz -2dB

8kHz -0dB

12,5kHz -0dB

Time Aligment:

Low Left: 130cm

Low Right:130cm

Mid Left: 4cm

Mid Right: 40 cm

High Left: 4cm

High Right: 40cm

I tillegg har jeg balance'n R2,altså litt til høyre.. Følte center ble litt bedre,da..

Syntes lydbilde ble ganske bra, men jeg hadde center litt til venstre for midten av dash'n på enkelte sanger og ved snakking.. (Emma cd'n 2003/2004)

Samtidlig føltes det som jeg sto rett ved "scene kanten", og at jeg fikk lydbilde litt "in my face"..

Det er derfor jeg skal ha hjelp til å stille inn lyden, for jeg har testet litt, og jeg synes ikke jeg får lyden langt nok fra meg, hvis du skjønner?!?

Bass-fokus har jeg sånn ca. ved skuldrene mine/handbrekket..

Noen komentar til dette?

Bra du kommer med slike innspill Rizla!! :pray

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det blitt gjordt litt med bilen igjen..:)

Har tatt av skinnet jeg trekte på frontplaten, og gjordt en del endringer på den.

Siden det ble vanskelig å trekke skinnet pent i forsterker åpningen, har jeg nå leket meg litt med en fres..

Ellers holder jeg på med logoen i bunnplata..

Har fått hjelp til denne av samboeren min, da ho er 100 ganger mer nøyaktig i tegninga en det jeg er.. hehe:roll:

Topp plata som blir hattehylle er ferdig trekt, samt noen små biter som skal ligge ved sidenav bunnplata..

Beklager at det ikke er oppdatering med bilder, men kamera mitt er tomt for strøm, og jeg finner ikke laderen min!!! :(

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven dette ser jo artig ut.

Blir nesten irritert over at jeg ikke kjøpte EMMA`s regelbok da jeg startet med mitt system.

skal jeg lage dokumentasjon med bilder osv nå må jeg pelle fra hverandre nesten hele bilen.

Men, jeg hadde egentlig ikke planer om å konkurrere da jeg startet. noe som ergrer meg litt nå.

Det hadde jo vært morro å stille i noen konkuranser.

Noen som vet om brukt utstyr kjøpt på Ebay fra Tyskland og USA blir godtatt i en konkurranse?

(80 og 90 talls Macrom og Rockford Fosgate komponenter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider