Gå til innhold

Justere tenning på 350 Tbi

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hvordan justerer jeg tenninga på van?

 

Jeg tenkte og stikke på Biltema og kjøpe Tenningsinnstillingslampe (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82722)

Så skal den vel festes på kabelen til plugg 1. men er det det samme hvor på kabelen den er?

Også har jeg skjønt at den skal lyse når tenplugg 1 får tenning, så ser jeg gradene på svinghjulet.

Hvor mange grade skal jeg stille den til?

 

Og må jeg dra ut noen kontakt på fordeleren, for at den ikke skal justere seg noe selv?

 

Håper på svar :)

 

Mvh

Kjell

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg dette for en uke siden omtrent så jeg er ingen racer....

 

Koble til lampa på pluggledningen til plugg nr.1. (tror det er anbefalt å brke tenningslamper av den typen med induktiv sensor, pass på at "klipsen" har riktig side vendt mot pluggen) Klipsen bør festes nermest mulig pluggen tror jeg. fjern vakumtilkoblingen på fordeleren og tett slangen.

 

For å se markeringen på svinghjulet kan det lønne seg å sette på en liten krittstrek/korrekturlakk el. på selve markeringen.

 

Da er det bare å måle og justere. Sjekk også at den tenner tidligere når du gir gass(flere grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

TBI har styrt tenning/fordeler, så der er det ikke noen vakuumslange, eller tomgangsturtall ved justering å passe på. Bak ved fordeleren er det teipet opp (eller henger ut av kabel.bunten) en enkelt ledning, med en plugg på. Denne er tan/black, eller beige med svart stripe. Plugg ut denne, start opp, og motorlampa skal lyse hele tiden. Juster tenning til 0grader, stram fordeleren, og sjekk justeringa igjen. Hvis ok, stopp motor, og plugg i ledningen igjen.

Enkelt å gjøre, men kjedelig å gå foran med lampa, bak og justere, og om igjen, osv osv...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får få med en kammerat...

 

Nåd du nevner motorlampa, så lyser den hele tiden siden jeg fjærnet litt mye vacuum slanger...

 

Hva skal være rundt EGR ventilen for at den skal slukne?

 

Nå fant jeg ikke ut hvordan jeg legger inn bilder her,

men er det en liten "sak" med en inn, en ut og en blendet tilkobling, og med en elektrisk kontakt på?

 

Hmmm... Det må være den dårligste forklaringen av en gjennstand jeg har gjort noen sinne... :rolleyes:

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du fjerner alt som har med EGR å gjøre på disse motorene, skal ikke lampa lyse hele tiden. Den vil kun komme på ved jevnt pådrag i "motorvei-fart", da den tar "selvtest". Jeg tror heller du har noe feil med TPS eller MAP-føleren, som begge må være tilkoblet for at lampa skal slukke, men motoren starter likevel. Eventuelt koblet feil, eller fjernet vakuumslangen til MAP-føleren (litt tykkere slange enn til egr/air, koblet til i bakkant av spjeldhuset).

 

Den ventilen du beskriver høres ut som magnetventilen som styrer EGR ja, du må montere den igjen :)

 

Jeg fant forresten litt nummer og slikt til kortere reim:

Delenummeret (GM / AC delco) er enten 14102101 eller 14102181, var vanskelig å lese av reima nå. Men det viktige er at den er 4spors og 2240mm lang! Det siste holder vel egentlig å oppgi, da det kan være Gates, eller andre leverandører av selve reima....

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant jeg fant :)

 

Men når jeg koblet den til begynte bilen og tulle... (jeg måtte koble den fra igjenn pga ødelagt slange)

 

Nå får jeg den ikke til og gå på tomgang lenger.

Den bare står og hopper og rister.

 

Jeg har montert nytt: Fordelerlokk, Rotor, Pluggkabler...

 

Når jeg skulle stille tenninga, så måtte jeg ta av fordeleren og vri den for og få den bra...

Kan det være at noe av det jeg monterte gjorde at det ble feil, og at jeg må montere fordeleren på nytt???

 

Lurer fælt nå...

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fordeleren står 180grader feil, og du flytter pluggkablene for å få det "riktig" igjen har ikke noe å si - annet enn at pluggkablene nå må trekkes rotete i forhold til hvordan det var tenkt.

 

Monterte du rotor, lokk og kabler etter at du fikk den til å gå sist? I såfall, se nøye over en og en kabel, følg dem fra fordelerlokk til plugg i tenningsrekkefølgen. Normalt skal sylinder 1 og 8 være de to som er lengst frem på fordelerlokket, i tenningsrekkefølgen. Da ligger kablene "penest".

 

Få en bra/hel slange på MAP-føleren igjen hvertfall, men hvorfor den roter det til med slangen på vet jeg ikke. Mulig det bare forsterker problemet med tenningen, hvis den prøver å gå "riktig", og senke tomgangen eller lignende...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke MAP føleren egentlig er grunnen,

feilen er der om den er tilkoplet eller ikke.

 

Og motoren går bare med høyt turtall, og da står den og rister...

Kan det være at den ikke går på alle?

Senker jeg turtallet, så stopper den tvert.

 

Jeg skal dobbeltskjekke pluggkablene i morgen, men hadde de stått feil, så hadde den vel ikke startet?

 

Kan det være en vacuumlekarsje noe sted? da hadde kanskje ikke motoren gått så ujavnt på turtall?

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp ikke mye...

Byttet plugger i dag, da startet den men gikk ujavnt...

Men så flyttet jeg en jording...

Og da går den plutselig normalt samme om jeg kobler den til i gjenn eller lar den være uten jord..........

 

Skjønner ingenting jeg nå, men det kan jo være det samme, får nå går den helt perfekt...

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår