Gå til innhold

bytte clutsj på FK motor?

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

en kompis som har kjøpt en B230FK motor henta fra en 95mod. 940.. så skal han ha ny clutsj, men helst en "litt gjevere" enn orginalt.. da er vel clutsjen fra 850 tingen..men er det R,T5 eller T5R som er tingen?(er det noe som heter bare R forresten?) og er det mye arbeid å tilpasse det til den motoren? skal forresten nedi en 740..

 

vet det er feil tråd jeg har lagt inn på men er her "alle" er..!

 

R.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis som har kjøpt en B230FK motor henta fra en 95mod. 940.. så skal han ha ny clutsj, men helst en "litt gjevere" enn orginalt.. da er vel clutsjen fra 850 tingen..men er det R,T5 eller T5R som er tingen?(er det noe som heter bare R forresten?) og er det mye arbeid å tilpasse det til den motoren? skal forresten nedi en 740..

 

vet det er feil tråd jeg har lagt inn på men er her "alle" er..!

 

R.E.

 

det som er ganske grei kombinasjon er er jo sachs forsterka trykkplate og volvo`s orginale clutch-lameller til volvo 940 Turbo...! (rett meg hvis j tar feil her...) det har ihvertfall j blitt anbefalt av flere, så sant du ikke skal ha en "skikkelig" clutch som tåler noen Nm i forhold til den orginale...

men men, bare ett forslag...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sachs 228mm -655 trykkplate og orginal lamell

 

Ja det er en bra kombinasjon. Har det på min 740. Skal tåle 440nm. Blir jævlig hard på pedalen, men det venner man seg til.

 

Hvis du bruker m46/47 kasse og svinghjul fra 740n så går det bra med den kombinasjonen, men om du bruker motorstyring og svinghjul fra fk'n så går det ikke. (Ganske sikker på dette, men rett meg hvis jeg tar feil) Hvis du også bruker girkasse fra 940n (m90) så går det ikke, da det er andre splines på den kassa.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en bra kombinasjon. Har det på min 740. Skal tåle 440nm. Blir jævlig hard på pedalen, men det venner man seg til.

 

Hvis du bruker m46/47 kasse og svinghjul fra 740n så går det bra med den kombinasjonen, men om du bruker motorstyring og svinghjul fra fk'n så går det ikke. (Ganske sikker på dette, men rett meg hvis jeg tar feil) Hvis du også bruker girkasse fra 940n (m90) så går det ikke, da det er andre splines på den kassa.

 

Off-topic:

 

Roger fra alvdal?

Gikk i klassa tell myren på trontun...?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi har ikke fulgt så mye med her..men ja er M90 kasse..gikk vel ikke an å få så mye annet til en 95- FK motor..?

skal også bruke orginal motorstyring pluss chip..

 

 

Original motorstyring. Vil det si den fra 740n? (motronic)

 

Hvis han skal bruke svinghjulet fra 740 (det djupe, med en liten tapp for svinghjulsgiver) så kan han enten bruke 655 trykkplate og lamell fra 850glt (228mm og splines som passer m90 kasse), eller han kan bruke 712 trykkplate og org. 940 lamell (240mm) Men da må han isåfall dreie svinghjulet slik at det går ann å bruke 240mm lamell. Det første alternativet er nok det enkleste. Ulempen er at 655 trykkplata er dyrere (4500kr) og tåler litt mindre enn 712.

 

Hvis han skal bruke svinghjulet fra 940 (dobbelmasse, med hull til giver) kan han bruke 712 trykkplate og org. 940 lamell. Skal tåle 525nm. Men dette svinghjulet er mye tyngre og er todelt, med no slags guffe som vistnok pleier å gi seg etterhvert. Dessuten må han mekke en liten tapp på svinghjulet dersom han skal bruke motronic-sprut. Men skal han bruke innsprut fra 940 (lh.2.4) må han enten bruke dette svinghjulet eller frese hull i det andre, ettersom giveren for dette sprutet leser av en haug med hull.

 

Ble litt rotete, men les gjennom noen ganger så kanskje du skjønner det etterhert.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår