Gå til innhold

Ombygging av bil

Ranger emnet


WhipeOut

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg tenker på å bytte motor i bilen min, men Biltilsynet har noe imot avgassen på den motoren jeg skal benytte og dermed krever de en laboratorium test som koster skjorta!

Eksosanlegget skal bygges hos en forhandler og de har mulighet til å måle det meste. De har også mulighet til å foreta målinger når bilen kjører. Dette har jeg nevnt for Biltilsynet, men det ser ikke ut til at dette er godt nok.

Det som er så kjedelig er at motoren er godkjent etter de kravene som var i 1993, men siden bilen min er en 1996 modell, må jeg innen de kravene som var i 1996. Det er nesten ikke forskjell på kravene og eksosforhandleren har gitt meg en garanti på at de klarer å få avgassen innen kravene og vel så det.

 

Til dere som har byttet motor og har det godkjent, hvordan har dere gjort det med avgassen?

 

Noen som har noe tips på dette området? In desperate need of help!!

 

WhipeOut

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt motor, sett på kat og juster CO slik at den kommer under kravene og godkjent bil har du. Etter kontroll justerer du bil optimalt og tar bort katalysatoren igjen.

 

Hehe... Fine greier.. Problemet er bare at Biltilsynet ikke er fornøyd med de testene forhandleren kan foreta. :mad:

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Fine greier.. Problemet er bare at Biltilsynet ikke er fornøyd med de testene forhandleren kan foreta. :mad:

 

Men det er dette jeg ikke helt skjønner.. Dersom du bygger om en bil og biltrangsynet tar en avgasskontroll og denne er innenfor grensene, må de idiotene alikevel ha noen aldeles idiotiske papirer fra en eller annen laboratorietest eller hva fankern det er, for å gi godkjenning???

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er dette jeg ikke helt skjønner.. Dersom du bygger om en bil og biltrangsynet tar en avgasskontroll og denne er innenfor grensene, må de idiotene alikevel ha noen aldeles idiotiske papirer fra en eller annen laboratorietest eller hva fankern det er, for å gi godkjenning???

 

 

The Edge

 

 

Det er nettopp det jeg ikke kan forstå. Jeg kan ikke tenke meg at alle de som har byttet motor i bilen sin har betalt dyre dommer for å få den inn på en lab for å få det sjekket. De kan kreve det siden motoren er gamlere enn bilen etter det jeg har forstått.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen her som har noe kjennskap til problemet?

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil bytte til en eldre motor som er godkjent for større utslipp vil nesten alltid dette problemet oppstå.

 

Poenget er at biltilsynet driter i alle andre enn bil-IMPORTØRENS dataer og verdier. Det ingen vei utenom: Enten må importøren gå god for de lave verdiene på den gamlere motoren (og det gjør han ALDRI) eller så må et såkalt "uavhengig laboratorium" som f.eks Teknologisk Institutt gjøre det.

 

Om det er til noen trøst så ville du møtt nøyaktig samme problemstillingen både i Sverige og USA.

 

Jeg bygger selv om en bil ganske radikalt. En svært gammel bil riktignok, men jeg mener filosofien bak enhver bilombygging må være å gjøre bilen BEDRE enn den opprinnelig var. Og da mener jeg bedre på alle områder, også utslipp.

 

Hvorfor ikke få tak i en nyere motor?

 

En annen mulighet kan være om du skaffer til veie dokumentasjon på at du har endret '93 motoren slik at den er nøyaktig lik motorene som ble produsert i 1996.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet ligger inn i Biltilsynetssystemer og det hjelper dermed ikke å få til et annet biltilsynt. I would if I could!

 

Har teknologisk Institutt muligheter til å foreta slike tester? Hmmm.. Biltilsynet mente at det ikke var noen mulighet til å få sjekket slik i Norge. Mente at det ikke fantes slike laboratorium her til lands.

 

Noen som har noe peiling på hva noe slikt koster?

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil bytte til en eldre motor som er godkjent for større utslipp vil nesten alltid dette problemet oppstå.

 

Poenget er at biltilsynet driter i alle andre enn bil-IMPORTØRENS dataer og verdier. Det ingen vei utenom: Enten må importøren gå god for de lave verdiene på den gamlere motoren (og det gjør han ALDRI) eller så må et såkalt "uavhengig laboratorium" som f.eks Teknologisk Institutt gjøre det.

 

Om det er til noen trøst så ville du møtt nøyaktig samme problemstillingen både i Sverige og USA.

 

Jeg bygger selv om en bil ganske radikalt. En svært gammel bil riktignok, men jeg mener filosofien bak enhver bilombygging må være å gjøre bilen BEDRE enn den opprinnelig var. Og da mener jeg bedre på alle områder, også utslipp.

 

Hvorfor ikke få tak i en nyere motor?

 

En annen mulighet kan være om du skaffer til veie dokumentasjon på at du har endret '93 motoren slik at den er nøyaktig lik motorene som ble produsert i 1996.

 

Ja, det er sikkert som du sier. Men da driter de i sine egne data og verdier også da, dersom deres avgassmåling gir verdier innenfor grensene, men de alikevel ikke godkjenner uten papirer.. Virker helt idiotisk for meg i allefall, men det er kanskje andre kriterier som jeg ikke vet om..?? Men da må det jo være tilsvarende dersom man putter en ny motor i en gammel bil også da. Da blir det vel utslippskrav for gammel bil som blir gjeldende?

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert som du sier. Men da driter de i sine egne data og verdier også da, dersom deres avgassmåling gir verdier innenfor grensene, men de alikevel ikke godkjenner uten papirer.. Virker helt idiotisk for meg i allefall, men det er kanskje andre kriterier som jeg ikke vet om..?? Men da må det jo være tilsvarende dersom man putter en ny motor i en gammel bil også da. Da blir det vel utslippskrav for gammel bil som blir gjeldende?

 

 

The Edge

 

Jeg skjønner liksom ikke helt systemet her. Hvis "vanlige" målinger viser at avgassen er bra, hvordan kan de da påstå at det ikke er godt nok? Da gjelder jo det med hvilken som helst bil da! At selv om de målet at avgassen er bra, så er de egentlig ikke helt sikker!!

 

Jeg har forstått det slik at det er avgasskravene som var i det året bilen ble registrert som gjelder.

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker, men jeg vil tippe det er avgasskravene den eldre bilen/motoren ble typegodkjent med som de nekter å se bort i fra.

 

Hvis det i den typegodkjenningen står noe slikt som "Bilimportør og produsent vedlegger dokumentasjon på at krav til utslipp ligger innenfor regler gjeldende pr 1993....bla bla" er det nok det biltilsynet forholder seg til.

 

Kanskje viser ikke den dokumentasjonen hva utslippene faktisk var engang.

Kanskje viser kun at utslippene var mindre enn max tillatt...

 

Dette blir mye kanskje og hvisomatte dersom...

Problemet er når de har bestemt seg for å ikke godkjenne bygget. Da nytter det ikke uansett. Det kan være nok å treffe feil person på feil dag så er løpet kjørt med hele prosjektet. Life is a bitch and then you die...

 

I dette tilfellet ville jeg sjekket litt rundt med uavhengige laboratorium'er som f.eks TI (Teknologisk Institutt) Men ikke begrens søket tin Norge. Biltilsynet i Norge er pliktige til å ta til følge uttalelser fra alle tilsvarende laboratorier i hele EU/EØS området. TÜV i Tyskland er eksempel på et annet, men du trenger selvsagt ikke å reise så langt. Jeg er sikker på at det er flere slike i Sverige.

 

Svenskene har dessuten en organisasjon som heter Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO). Dette er rett og slett en organisasjon for privatpersoner som bygger om biler og motorsykler. Ta kontakt med de for å høre hvor du kan få utført godkjent test av utslipp.

Her er hjemmesiden deres: http://www.sfro.com/

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har vært i kontakt med et firma i Sverige som utfører slike kontroller og det koster hue og rævva!! Fikk en pris på avgass+støy+rapport skriving.

 

Hold deg fast!!

 

30.000 SEK ~ 26.000 NOK

 

Can you belive that?? Det er usannsynlig mye penger det der!!

Har sendt mail til tekinst idag. Venter på svar.

 

Om jeg kan dra til Tyskland? Hell yeah!! Hvis det viser seg at det er en overkommelig pris og at det lar seg gjennomføre, så blir det Tysklandstur etterhvert... Hehe. (Y)

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg burde kanskje ikke gnåle mere om dette her, men jeg bare synes det virker så idiotisk. Så jeg spør nå..

 

La oss si at jeg hadde f.eks. en 91 model camry. Den har 3sfe motor med katalysator og noe dill. Dersom jeg tok motoren fra en annen 91 model da ville det vært greit går jeg utifra. Men sett at jeg hadde en 87 modell delebil og plutselig måtte ta motoren av denne over i 91 modelen. Også 87 modellen har den samme 3sfe motoren, men uten katalysator. Den med katalysator har også noen ekstra vakuumslanger og klokker på innsprøytningen og et kullfiberfilter og en litt annerledes luftmengdemåler. Men ellers er jo motorblokka akkurat lik.

 

Dersom jeg da tok motorblokka fra 87 modellen over i 91 modellen, og brukte de delene fra 91 modellen som er forskjellig mellom de to, da ville jeg jo hatt en motor som var identisk med en fra 91 modellen, og som også har identisk avgass. Men dette ville da ikke blitt godkjent bare fordi serienummer på motoren stammer fra en 87 modell??

 

Det er jo i tilfelle noe man kanskje burde ta i betraktning når man leter etter delebil.. Det hakke jeg tenkt før i allefall..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har jeg ikke peiling. Helt sant.

 

Grunnen til det er at reglene i Norge er svært upresise og laget av folk som ikke har peiling på bil og ikke tør å ta noe annet ansvar enn å skru skilter på og av standardbiler.

 

Alt jeg har skrevet over er kun synsing, fordi man hele tiden er avhengig av å treffe tilsyns-ansatte som har yrkes stolthet nok til å prøve å gjøre en best mulig jobb både når det gjelder trafikksikkerhet, avgifter og service for oss som betaler lønna deres.

 

Jeg har så langt ikke hatt noen problemer med biltilsynet her jeg bor. Likevel ble jeg advart mot de av de lokale amcar klubben. De mente biltilsynet ikke var til å snakke med i det hele tatt.

Men for min del har det altså gått greit så langt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår