Gå til innhold

1981 Volvo 242 DL (yeah, right :p)

Ranger emnet

nnnneh

Anbefalte innlegg

Fant nesten ut at jeg måtte lage en prosjekttråd nå når bilen min ser litt mer vettug ut. Tidligere har den vert heelt nede på bakken bak og høy som et fjell forran med to sprengte støtdempere. Nå er den noen cm høyere bak og ca 10 cm lavere foran.

Ser jeg har glemt å klistre på røde årsoblat :p

p6130051.jpg

p6130046.jpg

p6130054.jpg

p6130061.jpg

Jada, jeg skal ha på en annen frontleppe enn den pinglegreia der..

Specs:

1981 modell 242DL, orginalt med B19A og 4trinns girkasse. skulle vert 97hk når den var ny og ca 150Nm. Denne motoren brukte ca 1.3l/mil ved MEGET PEN langkjøring!

Nå er det fortsatt en 1981 modell, men 242 Turbo. Har fått 1997 Volvo 940 Lavtrykksturbo motor (B230FK) med hevet ladetrykk en smule. Ca 0.7bar anslått effekt ca 170-180Hk med 3" og K&N filter. Nå bruker den litt i underkant av 0.7l/mil på normal langkjøring. Skal chippes asap bare en kompis får ut finger'n og skrur ut M46 girkassen av bilen sin så skal han få min M47 girkasse.. Ikke pokker om den overlever en chip.

Har montert (B+G 40mm) senkesett, bytta ut de gule r-sportdemperene foran med noen mye bedre gule r-sportdempere.

Byttet til sort delskinninteriør. Fører og passasjerstol står fortsatt i kjelleren fordi jeg er så jævla lat..

Kommer mer senere.. håper på å snuble over noe ekstra penger så jeg kan få lakka den i en annen farge! Greit nok med skikkelig sleeper look men det ser jo ikke ut!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil:D 242 eier..heh;) Åssen vinge er det der? synes den satt så jævlig høyt for å være en GR.A vinge...

Bytta til snutepanser ja...greit nok, men de felga...er det noe du ska ha på bilen el...?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil:D 242 eier..heh;) Åssen vinge er det der? synes den satt så jævlig høyt for å være en GR.A vinge...

Bytta til snutepanser ja...greit nok, men de felga...er det noe du ska ha på bilen el...?

Vingen er en glassfiberkopi av grpa. vingen. tenkte å selge den og kjøpe 86-> bagasjeromslokk og 850R vinge..

Satt på snutepanser for å frakte det hjem ;) veit ikke om jeg skal ha flatnose eller snute. men lakkerer jeg hele bilen kommer jeg til å lakke begge panserene så jeg kan velge ;)

Felgene fikk jeg billig da... 2000 med så godt som nye dekk. 205/55-16 på 7" brei felg. Syns ikke dem er så verst. Kan ikke ha noe større heller for er så vanvittig dårlige veier her :/

Edit: og såklart skal jeg skifte baklyktene! men jeg er jo så jævla blakk for tiden.. første prioritet nå er å kjøpe nye bremserør/slanger fremme så jeg kan bruke bilen. å kjøre uten bremser mister jeg vel lappen på? selv om jeg kjører i 10km/t også regner jeg med. har brekk men det biter jo ikke så jævla bra at det gjør noe...

Edit igjen :p

Ligger flere bilder av bilen her... Har ikke lagt ut alle bildene mine, har ikke fått automatisert galleriet helt enda så er fortsatt litt arbeid å legge dem ut... ASP programmering har liksom ikke tatt helt av etter at jeg fikk lappen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft prosjekt det der, hva måtte du ut med for 940 motoren?

Er det noe problem med bremsene nå som effekten er såpass mye høyere? Ved godkjenning o.l.

Du må sikkert ut med 10-15k for en slik motor.

Ellers, solide skiver er godkjente til 200hk, ventilerte til 220hk.

280nm er godkjenningsgrense for de ventilerte.

På min bil, byttet jeg til nye calipere fremme, nye skiver rundtom og alle klosser nye. Det kom på litt over 3.000kr. (ventilerte fremme).

ps. ikke tenk at ventilerte = hullborrede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE ha snutepanser, ser ikke ut for fem flate øre!!!!

Ellers synes jeg du burde bytta til de "slanke", svarte plastspegla.

Ellers fin bil!!

Stå på!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Du skal IKKE ha snutepanser, ser ikke ut for fem flate øre!!!!

Ellers synes jeg du burde bytta til de "slanke", svarte plastspegla.

Ellers fin bil!!

Stå på!

har to panser, flatnose og helsnute. begge vil en gang bli lakkert i samme farge som bilen slik at jeg kan velge. kommer uansett til å ha snutepanser om vinteren om jeg skal bruke den da. for å få plass til de jævlig tusenmetrene mine bakom grillen ;)

liker ikke de slanke gamle speila, umulige og stille inn og mangler vidvinkel. skal bytte til helt nye sorten med el. justering og el. varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 5 weeks later...

jeg fatter ikke hvordan mange her får gjort så mye med bilene sine. når jeg har høvla over jobb, venner, mat og søvn er det jaggu ikke mye tid igjen til bilen.. dessuten kjører jeg så mye at mye av pengene går dit. burde hatt en nyere TDi bil..

Edit: skal kvitte meg med bilen og kjøpe meg nytt prosjekt da.. 245 m automat. ellers samme motor. chippet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fatter ikke hvordan mange her får gjort så mye med bilene sine. når jeg har høvla over jobb, venner, mat og søvn er det jaggu ikke mye tid igjen til bilen.. dessuten kjører jeg så mye at mye av pengene går dit. burde hatt en nyere TDi bil..

Edit: skal kvitte meg med bilen og kjøpe meg nytt prosjekt da.. 245 m automat. ellers samme motor. chippet..

samma her..går så smått så jeg burde vært skutt, blir jo aldri ferdig med bilen..

Picture%20096.jpg

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ganske lenge siden jeg så deg poste det bildet for første gang..

Men trøst deg med at det er ikke bare hos deg det går smått...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider