Gå til innhold

Motorproblemer Med 5-syl 2.3 20V (7A)

Ranger emnet

Dennis*

Anbefalte innlegg

Hei allesammen..

Skulle starte motoren min idag etter jeg fått den nyoverhalte toppen tilbake.

Starta lett og gikk fint en liten stund, begynte å komme litt vanndamp (kjølesystemet ikke ordentlig lufta).

Så begynte det å kakle fælt, deretter gikk kaklinga over til en stygg bankelyd.

De som sto rundt meg med peiling var nesten overbevist om at dette skyldes ett rådelager.

De mente at lyden var altfor intens til at det var noe i veien med toppen, veiva går jo dobbelt så fort som kammene. Har også ett par sprekte plugghetter som vi prøvde å koble fra, men bankinga blei ikke borte.

Noen som har vært borti noe lignende med en slik motor, og hvis det viser seg at dette er ett skjært rådelager, kan dette skiftes fra bunnpanna, altså UTEN å ta fra hverandre innsug , topp osv?

Er dette en omfattende jobb å skifte disse lagerene? Og hva koster dette?

Håper noen kan svare, er drittlei i dag.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut et stempel fordi det var ødelagt, stort hakk/hull i det, men den saken skal være grei, målte slitasje/stempelringklaring osv.

Ja, jeg har oljetrykk, tror det var normalt, viste ca. 3-5 bar litt avhengig av turtall.

jeg har ikke åpna bunnpanna og sett enda, så har ikke tatt ut noen lagere.

Den i bunnpanna som suger opp olja? mener du oljepumpa(?), den jeg tror du mener sitter festa i blokka på min motor, så når man tar ut bunnpanna er det ikke noen del som kan skrus løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt nærmere etter og tror kanskje det er en ventilløfter allikavel.

De hydrauliske løfterne tikker instenst på lavt turtall deretter går tikkinga over til banking..

Så også i Bentley boka hvordan man sjekka slakk;

"Use a wooden stick to check lifters, if they can be pushed down more than 0.1mm, replace lifter..

Men hvordan i all verden skal jeg vite hvilken av dem som ikke fungerer som den skal? Har ikke kjørt motoren noe særlig etter jeg satt den sammen, så håper ihvertfall ikke at jeg har ødelagt min nyoverhalte topp..

Er den noen i osloområdet med peiling på 5-ere og har vært borti noe lignende som kanskje kunne være interessert i å komme en tur å se/høre på dette og gi meg noen tips hadde det vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider