Gå til innhold

Betyr GLT at det er Turbo?

Ranger emnet


Otto

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe...siden ingen andre er våken enn meg! så får jeg komme med det jeg vet ..+ at jeg sikkert har glemt noe

 

gl = forgasser (ordinær 240 liksom)

gle = grand leauxe exclusive ellerno slikt...tror de kom med innsprøytning...altså f.eks en b23e ...

glt = sportslig og mer luxeriøs 240..."sportslig" ja...littlavere osv...tror muligens de også hadde innsprøytningsmotor...

så har det turbo som var kaviarstjærna :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..: Dette er hva jeg har fått med meg.. Vet ikke om alt er helt riktig men noen retter sikkert snart opp det som er feil..:)

 

GL står for Grand Lux.. dette er basis modellen..

 

GLE står for Grand Lux Executive.. en litt bedre utstyrt variant enn GL'en men med de samme motoralternativene tror jeg. (GL og GLE var å få med forgassermotor eller B230F innsprøytningsmotor etter -88..)

 

GLT står for Grand Lux Turismo.. En mer "sportslig" variant.. Hadde endel til felles med turbo-modellen, men ikke motoren.. Var vel bl.a. samme fjærer og dempere som på turbo-bilene.. GLT hadde også ett mer sportslig utseende p.g.a. sine svarte lister og helsvarte grill.. Denne modellen hadde visst også samme utstyrsniva som turbo-modellen med el. vinduer og greier... Denne bilen hadde B23E / B230E motor på 140, 136 eller 129 hester, avhengig av årsmodell..

 

Turbo-bilen er jo turbo bil.. Den står det vel Turbo el. Turbo Intercooler bak på.. Kommer an på om personen som kjøpte bilen ny kostet på seg intercooler.. Det var nemlig ekstrautstyr på 240 Turbo'ene... Men det er mange som har montert turbo-motorer i biler som oprinnelig var GL, GLE eller GLT og det er de som er mest vanlige.. Originale 240 Turboer er ganske sjelden vare.. Originalt kom 240 turbo med en B21ET (og muligens B23ET??)

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..: Dette er hva jeg har fått med meg.. Vet ikke om alt er helt riktig men noen retter sikkert snart opp det som er feil..:)

 

GL står for Grand Lux.. dette er basis modellen..

 

GLE står for Grand Lux Executive.. en litt bedre utstyrt variant enn GL'en men med de samme motoralternativene tror jeg. (GL og GLE var å få med forgassermotor eller B230F innsprøytningsmotor etter -88..)

 

GLT står for Grand Lux Turismo.. En mer "sportslig" variant.. Hadde endel til felles med turbo-modellen, men ikke motoren.. Var vel bl.a. samme fjærer og dempere som på turbo-bilene.. GLT hadde også ett mer sportslig utseende p.g.a. sine svarte lister og helsvarte grill.. Denne modellen hadde visst også samme utstyrsniva som turbo-modellen med el. vinduer og greier... Denne bilen hadde B23E / B230E motor på 140, 136 eller 129 hester, avhengig av årsmodell..

 

Turbo-bilen er jo turbo bil.. Den står det vel Turbo el. Turbo Intercooler bak på.. Kommer an på om personen som kjøpte bilen ny kostet på seg intercooler.. Det var nemlig ekstrautstyr på 240 Turbo'ene... Men det er mange som har montert turbo-motorer i biler som oprinnelig var GL, GLE eller GLT og det er de som er mest vanlige.. Originale 240 Turboer er ganske sjelden vare.. Originalt kom 240 turbo med en B21ET (og muligens B23ET??)

 

L var vel helst basismodellen...?

DL= DeLuxe. I følge selger på Volvo var eneste forskjellen på DL og GL at GL hadde servo. Men det må da ha vært noe mer? Seter, turteller og klokke var vel også GL-utstyr?

 

240 kom originalt bare som Turbo, ikke TIC (Turbo Intercooler). Tror de bare het det, selv om det var bestilt med intercooler... hvis ikke jeg husker helt feil her nå da... :rolleyes: 240 Turbo kom vel originalt både med B21AT, B21ET og B23ET. B19AT og B23AT også....?

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vadis finner man disse turbomotoralternativene til 240: B19ET, B21ET og B21FT.

 

Også er det et motoralternativ B17A... lol det tenker går noe jævli...! :D

 

Da var vel forgasserturbo tilleggspakker/ettermonteringssett man kunne kjøpe, og ikke noe man kunne få standard.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 turbo'n kom med b21ET og B21FT. B21FT var usa-modellen, men lamdasond og katalysator... Den kom også med forgasserturbo enten montert fra fabrikk, eller ettermontert (R-Sport TurboKit) -Da B21AT eller B23AT. Tror ikke B23AT kom fra fabrikken originalt, men er ikke sikker her. B21AT monterte værtfall volvo fra fabrikk.

 

240L'en hadde matter i stoff og ikke klokke. 240GL'en blei seinere en basismodell med klokke og matter i plast.? Var visst ikke store forskjellen her, da kjøper kunne bestille det dem ville fra volvo når dem kjøpte en ny bil. Så en GL kunne være fullt utstyrt med el-vinduer o.s.v alt ettersom hva kjøper ville, såvidt jeg har fått med meg. Kom ikke GLE og GLT med takluke da? tror ikke GL'en og L'en hadde dette, noen som vet?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 turbo'n kom med b21ET og B21FT. B21FT var usa-modellen, men lamdasond og katalysator... Den kom også med forgasserturbo enten montert fra fabrikk, eller ettermontert (R-Sport TurboKit) -Da B21AT eller B23AT. Tror ikke B23AT kom fra fabrikken originalt, men er ikke sikker her. B21AT monterte værtfall volvo fra fabrikk.

 

240L'en hadde matter i stoff og ikke klokke. 240GL'en blei seinere en basismodell med klokke og matter i plast.? Var visst ikke store forskjellen her, da kjøper kunne bestille det dem ville fra volvo når dem kjøpte en ny bil. Så en GL kunne være fullt utstyrt med el-vinduer o.s.v alt ettersom hva kjøper ville, såvidt jeg har fått med meg. Kom ikke GLE og GLT med takluke da? tror ikke GL'en og L'en hadde dette, noen som vet?

 

Var i hvert fall takluke på en '84 240 GL jeg hadde.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser en 240 GLT er dette en turbo bil ??

Eventuelt hva skal jeg se etter om jeg leter etter en 240 turbo ?

 

GLT og GLS ble vel brukt om en annen... Dette var krafigere motorer, men ikke turbo.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående DL og L variantene så trodde jeg dette var betegnelsen på basismodellene fra 1975 til 1981 eller noe.. Trodde de skiftet fra hhv. L og DL til GL og GLE når karosseriet fikk en oppfriskning.. Kan liksom ikke huske å ha sett dette på biler med den nye typen fasong.. Eller iallfall ikke på biler med flatnose-panser og buet bagasjelokk... Og det kom vel i 86...

 

Min bil er en GL -86.. Denne hadde ikke servo da den var ny.. Den er ettermontert..

 

Har ett bilsport her ett eller annna sted med kjøpguide for volvo 240 med komplett beskrivelse av alle modeller fra år til år, men finner ikke det igjen nå.. Men husker att det var en viss forskjell på mange av modellene fra år til år.. Tror ikke det finnes noe bestemt fasitsvar på hvilke modeller som inneholdt hva, det kommer nok ann på årsmodellen tror jeg...

 

Har også hørt ett sted att volvo bare leverte biler på bestilling.. Tror liksom folk kunne få det meste av utstyr i tillegg på alle modellene, så det er nok veldig individuelt hvor godt utstyrt forskjellige modeller er...

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående DL og L variantene så trodde jeg dette var betegnelsen på basismodellene fra 1975 til 1981 eller noe.. Trodde de skiftet fra hhv. L og DL til GL og GLE når karosseriet fikk en oppfriskning.. Kan liksom ikke huske å ha sett dette på biler med den nye typen fasong.. Eller iallfall ikke på biler med flatnose-panser og buet bagasjelokk... Og det kom vel i 86...

 

Min bil er en GL -86.. Denne hadde ikke servo da den var ny.. Den er ettermontert..

 

Har ett bilsport her ett eller annna sted med kjøpguide for volvo 240 med komplett beskrivelse av alle modeller fra år til år, men finner ikke det igjen nå.. Men husker att det var en viss forskjell på mange av modellene fra år til år.. Tror ikke det finnes noe bestemt fasitsvar på hvilke modeller som inneholdt hva, det kommer nok ann på årsmodellen tror jeg...

 

Har også hørt ett sted att volvo bare leverte biler på bestilling.. Tror liksom folk kunne få det meste av utstyr i tillegg på alle modellene, så det er nok veldig individuelt hvor godt utstyrt forskjellige modeller er...

 

L eksisterte vel bare frem til 79/80/81 et eller annet sted... DL fantes i hvert fall frem til 83 (vet ikke om den ble produsert frem til 85...?). Fra 86 er GL basismodellen.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår