Gå til innhold

Betyr GLT at det er Turbo?

Ranger emnet


Otto

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DL er så basis som du får det.

 

GL har farga ruter og armlen i baksetet.. det har ikke DL. GLE ble levert med sprut fram til 86- da mesteparten av 86- GLE er B230A. GLT ble levert med B23E/230E og turbounderstell (orange dempere, større krengningstag, senket).

 

B17A ble vel levert kun i Finland og noe andre drittland tror jeg..

 

Min DL har armlene bak, 82. GLT har to motortyper, er det gullfarge på GLT merket er det V6 , viss ikke er det B23E (eller B230E...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe fasitsvar på det der med ventilerte bremseskiver, men jeg vil ta tak i det tidligere spørsmålet om modellbetegnelsene:

 

(Holder meg for ordens skyld til norske modeller)

 

De eneste 240er med turbo originalt heter Turbo, hadde B21ET med 155 hk og manuelt gir. Fra 81 til 83 hadde de bare firedørskarosseriet, i 84 fantes de også som stasjonsvogn, i 85 i prinsippet bare som stasjonsvogn, da 740 Turbo IC hadde erstattet firedørsutgaven.

 

Det finnes knapt grenser for hvilke 240er du finner med turbo (og forskjellige varianter av turbo-emblemer) i dag, men det er ettermonterte greier.

 

GLT ligner i utseendet ("dekoren") mye på Turbo, med lister og grill i svart. Den kom først som 80-modell. Frem til vinteren 82 kunne den fås med to forskjellige motorer, en firesylindret (B23E, 140/136 hk) og samme sekssylindrede som i toppmodellen 264GLE (B27E, B28E). Da 760 kom, ble sekseren forbeholdt denne. Videre finnes GLT med B23E/B230E (136/129 hk)opptil 88.

 

L var billigste versjon fra 75 til 78, først med B20A, senere B19A, 245L hadde stort sett B21A.

 

DL var "grunnmodell" med ikke fullt så lite utstyr som L. Disse har i de fleste tilfeller B21A (97-107 hk). I de eldste årsmodellene (75-76) forkommer DL med B20A. Siste DL var 240DL 85 med B200 (A/K?) (103 hk). 83-84-modellene heter som regel bare 240 uten bokstaver.

 

GL er eneste bokstavkombinasjon som forekommer i praktisk talt alle årsmodeller av 240-serien. I begynnelsen som toppmodell, de siste årene som normalen. Dette kan kanskje ha sammenheng med at det har "gått inflasjon" i bokstaver, man også med at utstyrsnivået faktisk ble en del høyere med tiden. 244GL 75-78 (og visstnok 245GL 78) har B21E (123 hk) og det meste av hva man kunne få av utstyr den gangen, som strengt tatt ikke var særlig mye (skinnseter og kanskje turteller som standard). 244/245GL ble fra 79 en noe billigere "mellommodell". B21A fra 79 til 81; B23A (112 hk) fra 81 (eller 82) til 84; B230A, senere K, senere F (110-116 hk) i årsmodellene 85-93. Overdrivekasse fra 81 (eller 82), femtrinnskasse fra 84 til 85, firetrinnskasse som standard fra 86 til 89, femtrinnskasse og servostyring som standard fra 90.

 

GLE: Dette blir litt mer komplisert. Betegnelsen GLE hadde allerede vært brukt på toppmodellen 264/265, men ble brukt på 240 først på 79-modellen. 244/245GLE 79 hadde B21E og tilsvarte GL av tidligere årsmodeller. Selv om jeg kjenner til ett eksemplar, skal GLE i prinsippet ikke finnes som 80-modell, da den dyrere GLT hadde "overtatt plassen". Det dukket opp en ny GLE av 240-serien vinteren 82, da 760 kom, visstnok for å "kompensere" for bortfallet av 264 og den sekssylindrede GLT-versjonen - for dem som ville ha en komfortabel Volvo-"toppmodell", men ikke hadde sans for 760. Denne GLE var dyrere enn GLT, som hadde samme motor (B23E, 136/129 hk) og fantes i modellutvalget i to år, frem til vinteren 84, da den ble erstattet av 740GLE. Det dukket opp en 240GLE igjen fra 86, men dette var sammenlignet med tidligere GLE en klart mindre eksklusiv (og langt vanligere...) variant med samme motor som 240GL (B230A, K, F) og bare litt mer utstyr enn GL. Den (GLE) forekommer visstnok opptil 90, men da hadde allerede GL fått femtrinnskasse og servostyring som standard, så da tror jeg forskjellen må ha vært ganske minimal...

 

Så er det 240SE 93, som har samme motor som GL, men ellers ser ut til å slå de fleste eldre "luksusmodeller" i utstyrsnivå.

 

Dette skulle dekke det meste. Jo, også var det GT og Classic...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L er vel mest basis, så kommer DL, så GL, så GLE, så GLT. Og så den spesielle Turbo-versjonen som ikke heter noen av delene, men bare "Turbo" -Er værtfall det det står i vognkortet på de bilene.

 

GLT'n hadde vel sorte lister, d hadde vel og Turbo-versjonen.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DL er så basis som du får det.

 

GL har farga ruter og armlen i baksetet.. det har ikke DL. GLE ble levert med sprut fram til 86- da mesteparten av 86- GLE er B230A. GLT ble levert med B23E/230E og turbounderstell (orange dempere, større krengningstag, senket).

 

B17A ble vel levert kun i Finland og noe andre drittland tror jeg..

 

jeg vil nå påstå at L er mer basis en DL da..

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil nå påstå at L er mer basis en DL da..

Det er jo begge basismodeller, i hver sin tidsepoke.

 

forøvirg så jeg noe jeg aldri har sett før:

justering på lyshøyde (volvo 240 stv, 86').

 

JørgenT sin bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ja, alt er jo tilleggsutstyr.. Var det ikke slik at kjøper av bilen kunne velge det da? Var vel i forskjellige årmodeller det. Tenker på GL med sorte lister, skinninteriør, takluke med svev, eller EL. Varmeseter, klokke i dash'en, el just. speil, turteller, tåkelys(?), Armlene bak, nakkestøtter bak. Stofftrekk på de vanlige plast-nakkputene (gle) ++++++++++

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ja, alt er jo tilleggsutstyr.. Var det ikke slik at kjøper av bilen kunne velge det da? Var vel i forskjellige årmodeller det. Tenker på GL med sorte lister, skinninteriør, takluke med svev, eller EL. Varmeseter, klokke i dash'en, el just. speil, turteller, tåkelys(?), Armlene bak, nakkestøtter bak. Stofftrekk på de vanlige plast-nakkputene (gle) ++++++++++

 

Var vel slik at man bortimot fikk bilen med det utstyret en ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene ble spytta ut fra fabrikk nesten uten utstyr. Var stort sett bare skinn og takluke som man ikke ettermonterte

 

stemmer nok det,litt offtopic nå men.Vet diskusjonen har vært oppe før ang soltak på 245 osv.Når jeg var innom den lokale volvoforhandlern for noen år tilbake kikka jeg på en 93 mod 240 sedan med glassluke...

 

Er det enkelt og greit firma som har drevet med ettermontering av soltak i stor stil en gang i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok det,litt offtopic nå men.Vet diskusjonen har vært oppe før ang soltak på 245 osv.Når jeg var innom den lokale volvoforhandlern for noen år tilbake kikka jeg på en 93 mod 240 sedan med glassluke...

 

Er det enkelt og greit firma som har drevet med ettermontering av soltak i stor stil en gang i tiden?

Tror det fantes ferdige maler hos Volvo, hvor man ettermonterte glassluker i 240. Har sett noen sånne selv, og det ser nesten orginalt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår