Gå til innhold

Hjelp!! Hva skal jeg gjøre? (med mislykka lakk av dashbord)?

Ranger emnet

MeSs

Anbefalte innlegg

Fy faen nå er jeg lei!! :fuckme2: :aug: Devil

Har drevet m å lakkere den nederste delen av dashbordet mitt i samme farge som bilen, og fikse litt på midtkonsolen.. Ville ha ett spesiellt dashbord.

Første jeg gjorde på midtkonsolen var å skru fast cdspiller rammene slik jeg ville ha de, og trakk hele driten med ett gammelt laken, stifta det fast, smørte det inn med polyester og herder! Og venta en go stund.. Så begynte jeg å sparkle med polyester sparkel for å få siste finnish, men det visste seg å bli ett helvete uten like.. Når jeg begynte å pusse ned sparkelen begynte det å komme FULLt av sånne små sår, derfor tenkte jeg: Finsparkel.. Fikk tetta igjen små såra, men sparkeln var jo så fin at det gikk av med engang jeg begynte å pusse omtrent, så nå står den urørt, fikk leia..

Så til resten av delene:

Prøvde først å pusse de ned, for å så lakkere de, først med standox grunning, og så med metallic lakken.. Men det ga ikke riktig finnish, ville at det skulle skinne jeg! Så begynte jeg å pusse ned lakken og grunninga, så lakken grunninga la seg nedi "porene" på dashbordet, men noen steder var det jo så tynt at jeg kom ned til plasten igjen.. Så da var det frem med finsparkel'n igjen, tok på flere tynne lag.. Så trodde jeg det var bra, tok frem lakksprøyta og begynte å lakke med grunning.. Kom ut idag og var så klar for å lakkere med metallic lakken, så var det blitt FULLT av sånne jævla små sprekker, virker som finsparkelen ikke tåler lakken? tilta fullstendig og slo istykker hanskerommet.. men nytt er på vei.. de dela som ikke var sprekkete var det stor overgang fra der det var grunning og lakk og ned til plastikken.

Noen som har tips? hva skal jeg gjøre med midtkonsolen og resten av dela? kaste de og gi faen?

Mvh

En småsint& oppgitt Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hva bruker folk for å få det fra sånn:

829854_55_full.jpg

Til Sånn:

829854_118_full.jpg

Blir jo det samme med midtkonsolen min, sånn jeg har lyst til å ha den liksom..

MeSs

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Interessant problemstilling. Kan ikke si jeg har vært borti detta før. :rolleyes: aneglsmili

tilta fullstendig og slo istykker hanskerommet..

Mvh En småsint& oppgitt Marius

men nytt er på vei.. de dela som ikke var sprekkete var det stor overgang fra der det var grunning og lakk og ned til plastikken.

Noen som har tips? hva skal jeg gjøre med midtkonsolen og resten av dela? kaste de og gi faen?

Jeg antar at du lot selve polyestern herde skikkelig før du bynte med sparkel og shit? Var laken-støpen din stiv og solid? Kan jo hende at den har bøyd seg litt og eller at den reagerer sammen med sparkelen. Lik som at den igjen kan reagere med filler,grunning og lakk. En annen ting som du vet bedre enn meg. Ble støpen din solid nok? Lønner seg å legge i et par lag på baksiden med glassfiberstrie for å "armere" lakenet. Polyester i seg selv tåler ingenting. Klem hardt på den, og den sprekker som finporselenet til bæssmordi.

Jeg tar meg den frihet og sender deg til Lakk & Karosseri forumet. Notér hva og hva merker du har brukt av remedier, tror det er større sjanse for et vettugt svar der enn her i Komposittforumet. Hvis du føler at jeg har trampet på ditt valg av forum får du si fra så skal jeg få trollet deg tilbake hit :thumb

Lykke til! :boxing

:pics

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har iallfall fått tetta hullet jeg lagde i midtkonsolen og fiksa hanskerommet med glassfibersparkel, det funka fett, men ett helvete å pusse ned!

Kan legge ut bilder idag, vil ikke starte på nytt når jeg er så godt igang :)

MeSs

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt glassfibersparkel først siden det er sterkere enn fin sparkel, så bare sliper du det til den formen du vil ha, bedre med en del tynnere lag enn ett lag på 5cm. Når den har fått det utseende du ca. vil ha så legger du på ett til to lag med finsparkel. (Følg bruksanvisningene på de forskjellige boksene med sparkel).

Så slipes det slik at overflaten blir bra. Så legges et lag eller to med spray sparkel. Når spray sparkelen har herdet sliper lett over med 400- 600 tørt papir eller du kan våt slipe. Før du lakkerer må du skjekke at der ikke er noen små hakk i overflaten(fylles med finsparkel hvis der er noen. Bruk bare finger tuppen). Så legger du enten en hvit sealer først eller du starter rett på fargen dette spørs litt på hvilken farge du bruker (lys eller mørk? ). 2-3 lag med bilfargen og 2-3 lag med klarlakk (legges vått i vått ca. 15-30 min mellom strøkene).

Når alle lagene med lakk har herdet så vannslipes lakkoverflaten med 1200++ våtslipepapir, bruk masse vann, etter du har fått vekk appelsinskallet i lakken så rubbes/poleres lakken slik at den får en helt blank overflate. Følger du denne prosedyren vil jeg tro at du får et bra resultat..

Ps. Bra lakkresultat er ikke billig som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider