Manuell Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Jeg er arbeidsledig og har mistet førerkortet for brudd på veitrafikkloven §3 noe jeg mener jeg ikke er skyldig i. har jeg krav på gratis rettshjelp? kl 02.00 på natta er jeg ute å kjører, ingen biler å så noe sted. Så jeg legger opp en liten sladd i rundkjøringa på vått\glatt føre. Da kommer politiet ut av en rundkjøring 200m lenger oppe. Den ene politimannen trodde han var med i en amerikansk film og at jeg var narkolanger. Fikk beskjed om å holde henda over hodet. Den andre politimannen var ålreit å sa at vi skulle diskutere om jeg mista førerkortet men da overstyrte nypd politikaren han å sa at jeg mister lappen. Ikke nok med det men han avskilter bilen min pga utslitte dekk og sprekk i frontruta. så hører jeg han sier på sambandet at jeg har drevet med vill burning i rundkjøringa. Noe jeg ikke hadde gjort. jeg hadde ikke en gang brukt clutsh, bare gasse bilen ut. Siden det ikke var biler eller mennesker i nærheten har jeg ikke brutt §3. Godtok straffeskyld på stedet men har rett til å forandre mening innen det har gått en uke. Så jeg kommer til å nektestraffeskyld. så det blir rettsak. Er det noen som har erfaringer fra lignendesaker eller kan hjelpe meg ut av denne situasjonen. Søker jobb å trenger førerkort i forbindelse med det. Takker for raske og seriøse svar! Mvh Manuell Siter Opel Astra1,7 TDI Nissan 200sx s13 D-Spec BMW e28 Is bil Suzuki bandit Draps maskin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Er du Naf medlem? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Manuell Skrevet Juni 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 ja jeg tror det, men har ikke betalt medlemskapet i år, skulle betalt det i februar eller mars. Siter Opel Astra1,7 TDI Nissan 200sx s13 D-Spec BMW e28 Is bil Suzuki bandit Draps maskin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Det er bare å nekte, men om du har krav på gratis rettshjelp er jeg ikke sikker på. Hvis du var helt alene å de va to i bilen uten at noen så deg, så kan det tippe over i deres favør desverre. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Manuell Skrevet Juni 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 En kamerat kjørte foran meg med en i bilen, men han mista ikke lappen siden de ikke hadde sett han sladde. så det blir 4 mot 2 politifolk. Btw: Har jeg lov å kjøre moped, så jeg kommer meg til butikken? Takker for svar! Siter Opel Astra1,7 TDI Nissan 200sx s13 D-Spec BMW e28 Is bil Suzuki bandit Draps maskin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 ja jeg tror det, men har ikke betalt medlemskapet i år, skulle betalt det i februar eller mars. Pant flasker elns og få betalt medlemskapet.. Naf stiller med hjelp i veldig mange situasjoner... Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Les på disse sidene.Kanskje du finner noe her.Hvis ikke så ring dem og hør. http://www.fri-rettshjelp.no For å få innvilget fri rettshjelp må du først fylle ut et egenerklæringsskjema, som du finner på våre sider, og dokumentere din økonomi med utskrift av din siste likning, eller annen bekreftelse på din økonomiske situasjon om denne siden har endret seg.Det kan for så vidt søkes om fri rettshjelp både før advokatens arbeide igangsettes, og i ettertid. Fri rettshjelp er et rettshjelpstilbud som er opprettet av det offentlige for å hjelpe personer med å kunne få nødvendig juridisk bistand uavhengig av vedkommendes økonomi. Dette gjelder i visse typer saker som er ansett spesielt viktige for folks velferd. Tilbudet går ut på at staten, helt eller delvis, dekker utgifter og omkostninger som påløper i forbindelse med advokatbistand, i og utenfor rettergang. Fri rettshjelp er således, kort fortalt, i hovedsak advokatbistand som er subsidiert av staten, med formål å hindre rettstap som følge av dårlig økonomi. Fri rettshjelp gis som fritt rettsråd, fri sakførsel eller fritak for rettsgebyr etter rettshjelploven, utenom i saker om idømming og fullbyrding av straff. Rettshjelploven suppleres av straffeprosessloven, som inneholder regler om forsvareroppnevning og bistandsadvokat på det offentliges bekostning. Fritt rettsråd er fri rettshjelp utenfor rettergang, og omfatter foruten advokatråd om rettslige spørsmål, også ren informasjon om rettsregler og mer omfattende saksbehandling ved advokat, så som utarbeidelse av søknad, klage og korrespondanse med motpart m.v. Som saker utenfor rettergang anses også forliksrådsbehandling, offentlig skiftebehandling og tvangsfullbyrdelse - med unntak av skiftetvist og namsrettsbehandling i søksmåls former, lensmannsskjønn, samt voldgiftssaker - med mindre disse er så omfattende at fri sakførsel unntaksvis kan gis. Fylkesmannen kan samtykke til dekning av annen sakkyndig hjelp (legekonsultasjon osv.) og søkerens egne vesentlige og nødvendige utgifter i anledning rettsrådet (typisk vesentlige reise- og oppholdsutgifter). Fri sakførsel er fri rettshjelp (advokatbistand) i saker som går for domstolene (unntatt forliksrådet), samt visse forvaltningsorgan. Herunder omfattes skiftetvister og namsrettssaker i søksmåls former, andre skjønn enn lensmannsskjønn og unntaksvis omfattende voldgiftssaker, men ikke behandling i forliksråd. Foruten hel eller delvis dekning av salær til prosessfullmektig (advokat), innebærer fri sakførsel også fritak for behandlingsgebyr og saksutgifter som ikke dekkes av dette, såkalte sideutgifter. Det kan også gis bevilling til dekning av partens egne vesentlige og nødvendige reise- og oppholdsutgifter m.v., utgifter til sakkyndig som ikke er oppnevnt av retten (eksempelvis psykolog) og i unntakstilfelle saksomkostningsansvar ovenfor motparten. Bevilling til fri sakførsel omfatter ikke bistand til å få gjennomført domsavgjørelse, således at aktuell tvangsfullbyrdelse eventuelt må søkes dekket som fritt rettsråd. Fritak for rettsgebyr innebærer at man slipper å betale for å få behandlet saken i rettsapparatet, og omfatter foruten fritak for behandlingsgebyr også fritak for å betale utgifter til saksutdrag, meddommere, skjønnsmenn, sakkyndige, vitner, oversettelser, særlige undersøkelser og andre sideutgifter. Etter særskilt søknad kan videre bevillingen til fri rettshjelp utvides til å gjelde bistand til å gjøre myndighetene oppmerksom på generelle forhold som måtte ligge til grunn for saken/det aktuelle problem, samt foreslå endringer og forbedringer av lovregler eller forvaltningspraksis. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxidriver Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 En kamerat kjørte foran meg med en i bilen, men han mista ikke lappen siden de ikke hadde sett han sladde. så det blir 4 mot 2 politifolk. uansett så har politi folka høyere "stilling" en deg og siden de er offentlige tjeneste menn, så teller ordet dems, og ditt omtrent nada.. tips til neste gang du mister lappen(hvis du gjør det da).. nekt å godta noen ting, så da kaster du ballen over til de, og da er det de som må inn å bestemme seg for om du er skyldig eller ikke.. da må du få bedskjed innen 18 dager tror jeg om du mister den eller ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoilOver Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Sorry, vet det er off-topic siden det ikke gir svar på det du spurte om, men må bare få medbringe min medfølelse over det som skjedde med deg. For noen forbaska :fuckme2: :fuckme2: :fuckme2: purke Devil Devil Devil Er det slik politiet bruker kapasiteten sin når de ikke en gang kan rykke ut ved innbrud og vold. Nei, politiet mister mer og mer respekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Eg trur nok at to nedslitte dekk på vått føre i forbinnelse med en sladd vil bli tolka som at du kjørte med så uforsvarlige dekk at du ikkje hadde kontroll, og at det vil være et påskudd for å ta lappen fra deg. Men eg vil tru og håpe at du har krav på fri rettshjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvenS Skrevet Juni 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2005 Du gjor noe veldig dumt hvis du skrev under på papiret at du godtok at de beslagla sertifikatet. For nå kan de drøye i lange tider med og avgjøre dommen din før du har mulighet for å få den igjen. Men hadde du derimot nektet og signere så hadde du fått den igjen om 3 uker hvis de ikke har fått opp en sak mot deg. Siter - Golf Gti 99mod x BMW 318is 96mod x Polo 6N 95mod http://www.aalesund-gatebilklubb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2005 Altså.. for å fortelle om en jeg kjenner. Han kjørte i bergen sentrum, med sommerdekk. Det var snø og bilen hans gled litt på skrå i veibanen. han mistet lappen i over 3 måneder mener jeg det var. ps. han kjørte da rolig og var faktisk på vei for å kjøpe vinterdekk! man kan gjerne diskutere i hytt og pine, men vi vet alle det ikke er lov å kjøre med feil/dårlige dekk. Sprekk i frontruten er også "Mindre lov". Jeg vet ikke hvor mye de må ha på deg, for å ta lappen, men det blir stadig mindre og mindre de må ha. Du er jo egentlig pliktig til å se over bilens stand hver dag, før du starter kjøring. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Juni 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2005 En kamerat kjørte foran meg med en i bilen, men han mista ikke lappen siden de ikke hadde sett han sladde. så det blir 4 mot 2 politifolk. Btw: Har jeg lov å kjøre moped, så jeg kommer meg til butikken? Takker for svar! nei, du har ikk lov til å kjøre moped, den over 20år regelen gjelder ikke lengere....du kan anmelde pol10 mannen for falske forklaring. siden han la på når han kalte inn forholdet. men at de avskilta bilen din for dårlig dekk å spekk i ruta....det hørtes rart ut...ska jo egentlig bare få bøter for sånt. han som lå foran deg...var det lars? Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Juni 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2005 nei, du har ikk lov til å kjøre moped, den over 20år regelen gjelder ikke lengere....du kan anmelde pol10 mannen for falske forklaring. siden han la på når han kalte inn forholdet. men at de avskilta bilen din for dårlig dekk å spekk i ruta....det hørtes rart ut...ska jo egentlig bare få bøter for sånt. han som lå foran deg...var det lars? Så alle som skal kjøre moped nå må ha lappen på enten bil, motorsykkel eller moped?? Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prizma Skrevet Juni 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2005 Så alle som skal kjøre moped nå må ha lappen på enten bil, motorsykkel eller moped?? motorsykkel eller lett motorsykkel eller mopedlappen ja, ikke billappen. Siter Mvh. prizma Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg