Gå til innhold

Spørsmål om B230F (m\bilder)

Ranger emnet

lars_b

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

Nå er jeg dritt lei av å kjøre med en råtten forgasser, så nå skal jeg ha innsprut. Sprutet kommer fra en 90`mod 240, men jeg mangler litt deler og har ikke 100% kontroll på hva alt er.

rarkontakt2.jpg

rarkontakt.jpg

Regner med at den ene skal til tenninga og sikringsboksen, den andre til bensinpumpe. Jeg trenger alt som er koblet inn i disse pluggene, alt fra tanken, bensinpumper, releer osv.. Ta kontakt om du har noe

svinghjulkon.jpg

Svinghjulsføleren trenger jeg, passer en B230K svinghjul eller må jeg har et F hjul ??

servicecon.jpg

Er dette en service kontakt ??? har den noen funksjon??

tennmodcon.jpg

Dette er vel kontakten til en eller annen tennmodul eller no - den trenger jeg.

rarcon3.jpg

????? hva er denne til ?????

coilledninger.jpg

anntar at coilen skal sitte her. rød\hvit er minus og blå er pluss.

vakuumdrit.jpg

Disse har jeg sett at går til en eller annen tank\tønne under venstre forskjerm. den med vakuumslangene trenger jeg

- har du noe jeg trenger eller vet noe om det jeg lurer på her takker jeg for alle svar.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

servicecon.jpg

Dette er en diagnosekontakt. Du kan selv lese av feilkoder ved og sette den lille ledningsstumpen i punkt 2 eller 6 en for tenning og en for innsprøytning.

Bare si ifra hvis du trenger en nærmere forklaring på hvordan den funker en gang.

Den hvite kontakten er til signal fra speedometer, strøm til motorstyringen, bensinpumper osv.... Ikke skyt meg om jeg tar feil på denne, er en god stund siden jeg studerte dette. Da kunne jeg nesten hele græia utenat, det er ikke så komplisert hvis du bruker noen timer på og sette deg inn i det.

Det du kan gjøre er og se på et koblingsskjema, og mål deg frem til hva som skal hvor. Veldig enkelt, men tidkrevende. Du bør også ha noe og skrive på etterhvert som du finner ut ting.

Lykke til.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens

Nå er jeg dritt lei av å kjøre med en råtten forgasser, så nå skal jeg ha innsprut. Sprutet kommer fra en 90`mod 240, men jeg mangler litt deler og har ikke 100% kontroll på hva alt er.

tennmodcon.jpg

Dette er vel kontakten til en eller annen tennmodul eller no - den trenger jeg.

coilledninger.jpg

anntar at coilen skal sitte her. rød\hvit er minus og blå er pluss.

vakuumdrit.jpg

Disse har jeg sett at går til en eller annen tank\tønne under venstre forskjerm. den med vakuumslangene trenger jeg

- har du noe jeg trenger eller vet noe om det jeg lurer på her takker jeg for alle svar.

1. Den er til tenningsmodulen ja. Hvis du ikke får tak i en original brukt, så selger Biltema tenningsmoduler. Koster cirka 230kr der. Forøvrig er det ifølge Biltema's tabell den samme modulen til 240 B230F 88->, 740 B200E/B230E/B230F/B230K 85-92, 760 88-> og 940/960 91-> Så det skulle ikke være vanskelig å få tak i den i hvert fall. :D

2. Det ser ut til å være coilledningene du har der ja ;)

3. Disse går nok til kullfilteret. Fra kullfilteret går det vel en slange bakover, husker ikke om den går til tanken, men det er i hvert fall sånn det er på 440i med B18FP. Ser helt likt ut der.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:på den første kontakten du viser så skal bensinpumperele`et sitte..

2:det andre bildet du viser er som du skriver,hvor du har strøm til bensinpumpa,hvor tennings strøm skal inn osv..eventuelt også konstant + om den ikke er i motor rommet.

3:bilde,ja du må så absolutt ha et lh2,4 svinghjul.

4:diagnoseuttak

5:er mest trolig kontakten til tennmodulen,den skal ha sluttnummer 124 mener jeg.

6:den trens nok ikke kobles om du har ledniner til coilen ifra før...

7:coil ledninger

8:unødvendige greier den "tanken" som du sier spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du, en liten merkelig ting.

når jeg begynnte som lærling der jeg jobber, så skifta jeg clutch og svinghjul på en b230F

jeg fikk beskjed om at jeg trengte ikke merke noen ting (alle høla osv), og jeg spurte fordi jeg var litt tvilende, dette stemmer jo, men ikke på innsprøytning.

og da kommer det som var..

når jeg da satte meg inni å skulle starte opp etter endt jobb med nytt svinghjul(feilmontert såklart :/) og ny clutch, fyrer jeg opp, motoren starter å går veldig ujvent, i ca 30 sec før den dør. og ikke kjangs for å få fyra igjen, så jeg trodde det var bensin, sjekka og det kom, men gnist var helt borte, derfor jeg gjorde mine pene "gjettninger" :)

ps. faen å kukint det er å følge den forklaringa til volvo på å montere de svinghjula når du ikke har gjort det før :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:på den første kontakten du viser så skal bensinpumperele`et sitte.. (skal bensinpumperelèet kobles rett inn, eller er det noen ledninger i tillegg

3:bilde,ja du må så absolutt ha et lh2,4 svinghjul. helt sikker på at K-hjulet ikke funker, er dritt å bytte det

6:den trens nok ikke kobles om du har ledniner til coilen ifra før... Har coilen til K motoren, den store homocoilen - samme ledning??

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:på den første kontakten du viser så skal bensinpumperele`et sitte.. (skal bensinpumperelèet kobles rett inn, eller er det noen ledninger i tillegg

3:bilde,ja du må så absolutt ha et lh2,4 svinghjul. helt sikker på at K-hjulet ikke funker, er dritt å bytte det

6:den trens nok ikke kobles om du har ledniner til coilen ifra før... Har coilen til K motoren, den store homocoilen - samme ledning??

Pumpe releet skal plugges rett på ja..

NEI,k-hjulet funker ikke.alternativet er å fixe et triggerhjul i framkant på veiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider