Gå til innhold

Gruppe-b biler

Ranger emnet


Alex_s3

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Over 600 var vel å ta i.. Det var Peugeot som hadde høyest effekt, 540 HK i Korsika siste sesongen. Hva som har blitt brukt i Pikes Peak er en annen sak. Og effekt er ikke alt, på de få fartsetappene som har vært brukt helt siden grp B, kjører man raskere i dag! Det har tross alt skjedd en utvikling på 20 år. Men heftigst å se på, det var guppe B

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktsik kjører en Evo8 (gatebilen) raskere på bane enn en rallyrigget S1 (som faktisk ble brukt av Audi i rally)

 

så tanker du da hvor UTROLIG raskere en rally rigget EVO8 er i forhold så skjønner du at ditt innlegg bare var Bullshitt

 

Det som er mest tragisk med GruppeB er at de kuleste bilene aldri fikk kjørt ..

sankker da om GruppeB Toyota MR2 :P

 

mr2.jpg

 

Ble bygget samme året de bestemte seg for å drite i GruppeB (RS200 ulykken hvor 31 ble skadet og 4 drept og ulykken som drepte Henri Toivonen (som var den tidens petter solberg sies det) og hans kartleser Sergio Cresto)

MR2ene ble så bygget som GruppeS bil men gruppeS ble så kanselert like etter GruppeB (GruppeS skulle overta etter GruppeB, mer avansert og mer spesial bygget, de fikk aldri kjørt et eneste løp)

 

en ting som er morsomt er at alle tror det var audi som Herjet gruppeB men i realiteten var det faktisk Peugeot..

Lancia herjet i 83, Audi vant i 84 men det var bare pga Peugeot en hadde en ulykke.. Peugeot kjørte ikke engang full sesong det året.

Peugeot dominerte i 85. i 86 var det året det var mes intriger i GruppeB Peugeot dominerte som vanlig, Lancia hadde endelig en 4wd bil, Delta S4 med både kompressor og turbo, Ford sin rs200 (som i motsettning til hva folk tror aldri vant et løp og var en av årsakene til at gruppeB ble skapet)

 

Allerede tredje løpet i 86 skjedde det folk hadde håpet aldri ville skje.. en RS200 mistet kontroll og gikk rett i publikum og skadet 31 og drepte 4.

umidelbart trakk alle lagene seg fra rallyet og gruppeB var i fare..

så tidlig som Mai samme året ledet Lancias Henri Toivonen mesterskapet og rallyet (Tour de Corse) da han 7 kilometer inn på SS18 mistet kontroll og gikk over kanten og ned i en kløft hvor bensin tanken tok flyr, både han og hans kartleser brant ihjel

(Under er bildet sekunder før og etter ulykken)

 

htoivonen_23.jpg

htoivonen_37.jpg

 

etter 2 alvorlige ulykker på så kort tid bestemte FISA seg for at gruppeB ikke ville returnere i 1987, Toyota trakk seg fra gruppeB og audi trakk seg fulstendig fra rally etter Tour de Corse..

få lag fullførte sesongen.

 

Rask oppsumreing av gruppe B

Fabrikk 83: Lancia

Fører 83: Hannu Mikkola (Audi A2)

 

Fabrikk 84: Audi

Fører 84: Stig Blomqvist (Audi A2/ Sport quattro)

 

Fabrikk 85: Peugeot

Fører 85: Timo Salonen (Peugeot 205 Turbo 16)

 

Fabrikk 86: Peugeot (full sesong)

Fører 86: Juha Kankkunen (Peugeot 205 Turbo 16 E2)

 

med tanke på at Peugeot hadde halv sesong og var bare 1ulykke unna seier i 84 så kan man trygt si at Audi IKKE herjet i gruppeB slik folk tror..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de nye rally-bilene er bra og greie,, men det har ikke en sjans mot de gamle gruppe-b rally bilene.. ( Audi S1, verdens råeste rally bil ) :pray de hadde jo over 600 hk og de nå har rund 350-380 hk..

 

Du har visst ikke lagt mye research bak "påstandene" dine:) Men jeg er enig at gruppe b er GROMT å se på, selv om jeg regner med de nye bilene kjører dritten av de gamle. Har som nevnt over her skjedd en stor utvikling. En ting er at de hadde mer hk før... men de har vanvittig mye mer respons og kjørbarhet nå. Og bedre hjuloppheng, understell og differ trekker jo ikke akkurat ned det heller.....

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... Audi S1 (87 mod) hadde over 600 hk.... og den gjør 0-100km/t på 2,35 sek.. men, mye har skjedd og understellene er mye bedre nå så det blir konkurranse.. men bare tenk hvordan de kjørte før med folk midt uti veiene... nå er det jo så vidt de rally bilene fungerer.. alltid feil med girkassa eller no.. og kansje en unnskyldining om at det var feil dekkvalg.. men den råeste pikes peak bilen var Audi S1 pikes peak.. hadde 900 hk! og enda 20 ÅR senere har REKORDEN på pikes peak.. :)

OOOO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... Audi S1 (87 mod) hadde over 600 hk.... og den gjør 0-100km/t på 2,35 sek..

 

Nå ble Gruppe B forbudt i 1986 da, men det er nå så :-)

 

Jeg er ellers helt enig i at Gruppe B-monstrene er råere å så/høre på enn dagens WRC-biler, også er det vel verdt å merke seg at WRC-bilene ikke har så høy toppeffekt med et sinnsykt moment :-)

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble Gruppe B forbudt i 1986 da, men det er nå så :-)

 

Jeg er ellers helt enig i at Gruppe B-monstrene er råere å så/høre på enn dagens WRC-biler, også er det vel verdt å merke seg at WRC-bilene ikke har så høy toppeffekt med et sinnsykt moment :-)

ja enig, men hadde de nye rally bilene tatt bort restriktorene i turboen hadde de hatt en 600 hk.. da hadde de vært sikklig konkurranse.. :)

OOOO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere at hk ikke er alt i rally. Mener å ha fått med meg at dagens WRC-biler har mer moment enn de gamle gr.b-bilene. Personlig vil jeg tro at moment er viktigere enn hk i en rallybil. Det hjelper lite om bilen gjør 300km/t hvis den bruker 2 dager på å nå hastigheten. Som andre har nevnt tidligere så har dagens WRC-biler mye bedre fjæring og drivverk enn gr.b-bilene. Jeg er rimelig overbevist om at de gamle gr.b-bilene er forbigått for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... Audi S1 (87 mod) hadde over 600 hk.... og den gjør 0-100km/t på 2,35 sek.. men, mye har skjedd og understellene er mye bedre nå så det blir konkurranse.. men bare tenk hvordan de kjørte før med folk midt uti veiene... nå er det jo så vidt de rally bilene fungerer.. alltid feil med girkassa eller no.. og kansje en unnskyldining om at det var feil dekkvalg.. men den råeste pikes peak bilen var Audi S1 pikes peak.. hadde 900 hk! og enda 20 ÅR senere har REKORDEN på pikes peak.. :)

beklager men du må SERIØST sjekke fakta før du sier sånt piss..

 

Audi trakk seg 100% fra all rally tidlig 86 .. så det ble ALDRI laget noen rallybiler i 87..

Audi har ALDRI hatt en langvarig rekord opp pikes peak.. (Pikes peak var IKKE et gruppeB rally)

husker ikke åra alt skjedde.. men!

Først satte audi rekorden året etter var det Peugeot så var det 2 år på rad med audi så satte Peugeot en rekord som enda ikke er slått for Rallybiler..

mens raskeste tid opp Pikes peak ble satt i 1994 av Rod millen i en "Pikes Peak Celica".. med en 2,1liter Turbo ladet Toyota Racing motor (disse som bla satt i gamle JGTC supraene)

 

altså lengste Audi rekorden opp Pikes peak varte i hele ET år ... (de slo sin egen rekord EN gang før Peugeot tok den som fortsatt står for Rally biler)

 

Seriøst sjekk fakta...

 

EDIT: byttet fra rennå til Peugeot da det er Peugeot som tok den rekorden :P

kan forresten informere at Peugeot tok rekorden i 88 med en tid på 10:47.22

mens Audi sin rekord opp fjellet var 10:47.85..

mens Rodmillen i sin toyota satte en tid på 10:04.06 i 1994.. ingen har kommet nær den tiden igjen... ikke engang Rodmillen i samme bil!

(suzuki har prøvd å lage en bil bare for å slå den tiden men de klarte det ikke)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager men du må SERIØST sjekke fakta før du sier sånt piss..

 

Audi trakk seg 100% fra all rally tidlig 86 .. så det ble ALDRI laget noen rallybiler i 87..

Audi har ALDRI hatt en langvarig rekord opp pikes peak.. (Pikes peak var IKKE et gruppeB rally)

husker ikke åra alt skjedde.. men!

Først satte audi rekorden året etter var det Peugeot så var det 2 år på rad med audi så satte Peugeot en rekord som enda ikke er slått for Rallybiler..

mens raskeste tid opp Pikes peak ble satt i 1994 av Rod millen i en "Pikes Peak Celica".. med en 2,1liter Turbo ladet Toyota Racing motor (disse som bla satt i gamle JGTC supraene)

 

altså lengste Audi rekorden opp Pikes peak varte i hele ET år ... (de slo sin egen rekord EN gang før Peugeot tok den som fortsatt står for Rally biler)

 

Seriøst sjekk fakta...

 

EDIT: byttet fra rennå til Peugeot da det er Peugeot som tok den rekorden :P

kan forresten informere at Peugeot tok rekorden i 88 med en tid på 10:47.22

mens Audi sin rekord opp fjellet var 10:47.85..

mens Rodmillen i sin toyota satte en tid på 10:04.06 i 1994.. ingen har kommet nær den tiden igjen... ikke engang Rodmillen i samme bil!

(suzuki har prøvd å lage en bil bare for å slå den tiden men de klarte det ikke)

 

1. kan ikke huske jeg har sagt åikes peak var et gruppe-b rally.

2. Audi trakk seg ikke fra gruppe-b rally.. det som egentlig skjedde var at alle gruppe-b bilene ble forbudt på grunn av at det gikk for fort og det hadde skjedd flere ulykker fordi folk gikk uti veiene..

 

sorry tok feil angående rekorder :idea:

 

michelle mouton (audi) hadde hele rekorden i 85 på pikes peak :11 min og 25.39 sek

 

I 87 slo walter rohr rekorden i Audi S1 sportquattro 87 mod! : 10. min 47.85 sek

 

I 88 slo Peugeot slo walter rohrl`s tid med 0.63 sek!!

 

så nei.. var ikke audi som fortsatt har rekorden, men de gamle pikes peak bilene har... :)

 

og det er faren min som har S3,, jeg er bare 14 år gammel..

OOOO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår