Gå til innhold

Gruppe-b biler

Ranger emnet


Alex_s3

Anbefalte innlegg

beklager men du må SERIØST sjekke fakta før du sier sånt piss..

 

Audi trakk seg 100% fra all rally tidlig 86 .. så det ble ALDRI laget noen rallybiler i 87..

QUOTE]

 

Du må sjekke fakta.

Audi bygde 200 Quattro gruppe A bil bil dem kjørte med i 1987 og tok dobbeltseier med i safarirally før Audi fabrikken trakk seg fra rally.

så sånn er det :nono:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lest flere steder at Audi S1 gjør 0-100km/t på 2,5 sek og mindre, men kan hande at det er feil da.. :(

 

fra bladet DRIVE :

audis19fc.jpg

 

audis12su.jpg

 

sitter ikke med fler av de sidene så artikkelen blir komplett?

 

ang hastighet, de drevet jo bilene forskjellig til tider. Iallefall de gamle

lang quattroene gjorde de det på.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager men du må SERIØST sjekke fakta før du sier sånt piss..

 

Audi trakk seg 100% fra all rally tidlig 86 .. så det ble ALDRI laget noen rallybiler i 87..

QUOTE]

 

Du må sjekke fakta.

Audi bygde 200 Quattro gruppe A bil bil dem kjørte med i 1987 og tok dobbeltseier med i safarirally før Audi fabrikken trakk seg fra rally.

så sånn er det :nono:

rally som i det vi i dag kjenner som WRC .. de kjørte dakar og pikes peak noen år til ..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok alt Kebab gud har sagt hvis noen tviler.

 

Og ang. Pikes Peak så ja, Rod Millen satte rekord i 94, og den blir nok ikke slått med det første. For som nevnt tidligere var forholdene så gode da, at det er liten mulighet for at de blir like bra igjen med det første. Per Eklund var jo raskest i bakken på 11:13,2 i 2002, en god del tregere enn Millen. Forholdene forandrer seg flere ganger på vei mot toppen, så det er litt av en utfordring å kjøre...

 

Kan kanskje nevnes av Per Eklund i 2000 vant klassen sin (Open klassa, nest høyeste) og satte rekord der, og i tillegg kom han på andre plass totalt (4 sek bak vinneren i klassen over)! På tross av at luftfilteret smeltet og forsvant inn i turboen, clutchen kvelda og alle vesker kokte

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den råeste Gruppe-B bilen fikk ikke sjansen til å delta, som Kebab Gud påpekte, men det var ikke noen Toyota. Porsche 959 var egentlig spesialbygd til oppgaven, men siden Gruppe B ble lagt ned ble det bare til gatebil, samt at den scoret en dobbeltseier i Paris-Dakar i '86 samt at den vant klassen sin (GTX) på Le Mans samme år (7. sammenlagt, etter seks andre Porscher)

 

Gruppe-B konseptbilen

959grupb.gif

 

Paris-Dakar bilen

1019.jpg

 

Le Mans utgaven, kalt 961

Le_Mans-1987-06-14-203.jpg

 

De fleste av oss kjenner 959 bare som gatebilen som ble bygget i 1987 og 88 og var en teknologisk maktdemonstrasjon som med sine 450 hk (550hk med <Power Upgrade> var tilgjengelig fra fabrikk) står fortsatt ikke mye tilbake for dagens biler...

 

959-1.jpg

959-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
beklager men du må SERIØST sjekke fakta før du sier sånt piss..

 

Audi trakk seg 100% fra all rally tidlig 86 .. så det ble ALDRI laget noen rallybiler i 87..

QUOTE]

 

Du må sjekke fakta.

Audi bygde 200 Quattro gruppe A bil bil dem kjørte med i 1987 og tok dobbeltseier med i safarirally før Audi fabrikken trakk seg fra rally.

så sånn er det :nono:

 

prøvde og grave fram noe info om disse,men fant lite,men fant derimot et bilde:

 

audi200_11.jpg

- 80 quattro 5e

 

x 85 Audi Coupe Gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Porsche 959 er nok "hasset vakkere" enn mr2 i mine øre og øyne.

står faktisk ingen ting om noen mr2 gr.b bil i boka mi.

 

Har du noe info om den?

 

Ellers fantes det jo et hav av fabrikker som bygde biler som ikke rakk å komme med i Gr.B eller Gr.S

 

MR2 var vel aldri noen Gruppe B, men en Gruppe S, som aldri ble noe av, pga. Toivonens influensa. I tillegg klagde Toivonen rett før på at bilen var for sterk. Som det også er tidligere nevnt i tråden hjelper det ikke så mye om bilen har 2000 HK eller what eva folk mener Gruppe B bilene hadde. I kombinasjon av en sliten, svak Toivonen, med for sterk bil, og null beskyttelse mellom bensintank og seter, i tillegg til en ravine, mange trær og mange steiner, fikk aldri MR2en debutert i Gruppe S. Lancia hadde også en utviklet Gruppe S bil, Lancia ECV, som heller aldri fikk kjørt. Denne kunne fint gjøre over 600 bhp, men etter Gruppe S' planlagte restriksjoner og regler ble det bremset ned til 300 bhp. Bilene var ikke like heftige med effekttall, som Gruppe B, men de var lettere, og mer kjørbare.

Pga. Toivonen lagde Lancia seg en Gruppe A bil istedenfor, altså en WRC bil. Som vi alle kjenner, Lancia Delta WRC.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler fikk debutert i Gr.S.

Ble jo lagt ned før det startet opp pga uhellene i Gr.B.

 

Vet du hva slags motor og 4wd system det var i mr2'n?

 

Har en bok om alle Gr.B bilene, og mange biler som ble bygd til Gr.S,

men kan ikke huske det står nevnt noe om denne.

 

Opel jobbet også med en Kadett E til Gr.S som får mye skryt i boka mi,

men vet jo ikke hvorvidt den hadde blitt en vinner i virkligheten.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR2 var vel aldri noen Gruppe B, men en Gruppe S, som aldri ble noe av, pga. Toivonens influensa. I tillegg klagde Toivonen rett før på at bilen var for sterk. Som det også er tidligere nevnt i tråden hjelper det ikke så mye om bilen har 2000 HK eller what eva folk mener Gruppe B bilene hadde. I kombinasjon av en sliten, svak Toivonen, med for sterk bil, og null beskyttelse mellom bensintank og seter, i tillegg til en ravine, mange trær og mange steiner, fikk aldri MR2en debutert i Gruppe S. Lancia hadde også en utviklet Gruppe S bil, Lancia ECV, som heller aldri fikk kjørt. Denne kunne fint gjøre over 600 bhp, men etter Gruppe S' planlagte restriksjoner og regler ble det bremset ned til 300 bhp. Bilene var ikke like heftige med effekttall, som Gruppe B, men de var lettere, og mer kjørbare.

Pga. Toivonen lagde Lancia seg en Gruppe A bil istedenfor, altså en WRC bil. Som vi alle kjenner, Lancia Delta WRC.

 

 

WRC bil kom ikke før Escort cosworth wrc, corolla wrc, evo 7 wrc (første wrc bil til mitsubishi som jeg håper du visste. Da alle før det bare er Gr.A-biler). Wrc er en egen standard. Gr.A er også en egen standard. men Wrc går i Gr.A standarden. Vanskelig å forklare. Blir som å sammenligne en ny Gr.N4 bil med en Gr.A bil fra sent på 90-tallet

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WRC bil kom ikke før Escort cosworth wrc, corolla wrc, evo 7 wrc (første wrc bil til mitsubishi som jeg håper du visste. Da alle før det bare er Gr.A-biler). Wrc er en egen standard. Gr.A er også en egen standard. men Wrc går i Gr.A standarden. Vanskelig å forklare. Blir som å sammenligne en ny Gr.N4 bil med en Gr.A bil fra sent på 90-tallet

 

Jeg vet det. Men flertallet vet det ikke, og som du sier, vanskelig å forklare. I tillegg "går det over i hverandre". Klassen som før var WRC, på en måte, het Gruppe A, på en måte ;)

Ironisk at når Mitsubishi først fikk seg WRC-bil, klarte de ingenting..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår