Gå til innhold

Hullstørrelse til 6,5-toms elementer?

Ranger emnet

egilbaevre

Anbefalte innlegg

eehgil skrev:
Jobber offshore og får fritiden til å gå med å bygge høytalerkasser til bilen min. Har ikke kjøpt meg fronsett enda, men vet det blir 6,5. Er det en fast størrelse på hullet til disse? Eller varierer det fra sett til sett?

Det varierer nok..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev:
Fy...fillern!!:-( Noen som vet om det varierer innenfor et vist ehm.. avvik?

I de fleste tilfeller er det aldri mer enn 0,5cm, men det kan jo være nok noen ganger, hehe.

Så 16,5 til 17cm er vel det vanligste.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec skrev:
I de fleste tilfeller er det aldri mer enn 0,5cm, men det kan jo være nok noen ganger, hehe.

Så 16,5 til 17cm er vel det vanligste.

Spørs jo litt hvilket hull han mener da...

Cutout-diameter eller ytterdiameter.

Jeg tenker i hvert fall automatisk på cutout fordi det faktisk er hullet man må ha for å få montert en høyttaler.

Joda, begger deler varierer, men ikke så mye.

Her har du mål på ett element.

Et lite tips, bestem deg for høyttalere før du bygger noe!

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er størrelsen på hullet jeg er ute etter ja det er vel dette du kaller "cut-out" diameter, ikke ytterdiameter på høytaleren. Regner med at 16,5-17cm er ytterdiameter.. På den tegningen ser jeg at hullet ikke skal være større enn 142mm (riktig?) det hadde passet meg utmerket. Men spørsmålet er altså om det er omkring 142mm på andre merker/modeller også? f.eks Infinity..?

Ser nederst på dette "databladet" over focal høytaleren der set står "sugested application" er det slik å forstå at dette elementet skal ha en 30liters lukket kasse??! Det var jo fryktelig stort! eller er det jeg som misforstår?

Takk for svar!

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev:
Er størrelsen på hullet jeg er ute etter ja det er vel dette du kaller "cut-out" diameter, ikke ytterdiameter på høytaleren. Regner med at 16,5-17cm er ytterdiameter.. På den tegningen ser jeg at hullet ikke skal være større enn 142mm (riktig?) det hadde passet meg utmerket. Men spørsmålet er altså om det er omkring 142mm på andre merker/modeller også? f.eks Infinity..?

Ser nederst på dette "databladet" over focal høytaleren der set står "sugested application" er det slik å forstå at dette elementet skal ha en 30liters lukket kasse??! Det var jo fryktelig stort! eller er det jeg som misforstår?

Takk for svar!

Døren er jo ofte en "kasse"

Infinity Kappa Perfect har cut-out på 12,9cm såvidt jeg kan se i spec'en.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, døren blir jo en kasse, men jeg hadde tenkt å lage noen små helt tette kasser å feste utenpå døren, tenkte kanskje at dette ville fungere bedre og gi en bedre mid-bass? lettere å dempe invendig også.. Har hatt fronsett i modifiserte orginaluttak i dørene før og aldri synst jeg har fått skikkelig bass, riktig nok ikke de argeste fronstsettene jeg har hatt før, 1000kr-klassen.

Men vil det altså ikke bli noen forbedring å montere midbassene i en egen liten, potte-tett kasse?

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev:
Hmmm.. okej. Hvor stor kasse skal ett mellomtone / midbassellement som regel ha da? Da mener jeg et slikt element som følger med i komponentsettene.

Noen som har noen eksempler? er det "jo større jo bedre"?

Det ideelle er selvsagt en kasse som er så stor som den bør være...

F.eks. Focal-elementene mine anbefales det 30 liter lukket kasse til.

Men så er det velkjent at Focal liker store kasser.

Andre klarer seg gjerne fint med mye mindre kasser som 5-10 liter.

En skikkelig kasse er klart å foretrekke fremfor en jalla-kasse som lekker (slik som en dør)!

Det blir som å beregne kasse for en sub, man trenger parameterne og simulerer ut ifra det.

Om du ikke har plass til stor nok kasse, er muligheten å prøve ut akustiske ventiler.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev:
Akustiske ventiler? hmm... hva er det?

Finnes det et program eller lignende der man kan skrive inn parameterne til elementet og få ut kassestørrelse?

Hvilke konsekvenser har det for lyden vist kassen er for liten? og for stor?

Sakset fra samlingen til gul-tusj (som du har fått link til i den andre tåden din...):

Sitat
Akustiske Ventiler

Akustiske ventiler, eller aperiodisk kabinett benyttes for å redusere kabinettets Q verdi. Har man lite plass tilgjengelig, eller rett og slett ønsker å redusere kabinettets Q ytterligere er dette en av veiene å gå. på mange måter fungerer det på samme måten som å fylle en hel masse dempemateriale i kassen, men uten ulempene dette medfører. En annen ting som er fordelaktig med akustiske ventiler er lineærisering av den akustiske impedansen.

Nå ha det seg slik at akustiske ventiler er mest fordelaktig benyttet i basskabinetter. I rene mellomtoner har det mindre betydning egentlig. Der er det andre ting som spiller inn.

Man må dog ikke tro at akustisk ventil gir nøyaktig samme fordeler som en større kasse med tilsvarende Q verdi. Dette gjeller særlig når ventilen benytter på elementer som spiller høyere i frekvensområdet.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste dette, men skjønte ikke bæret av hva en akustisk ventil faktisk var.

Søkte litt, fant denne tidligere diskusjonen http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=74314&highlight=akustiske+ventiler

og denne: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1113520932;start=12

Er det slik å forstå at en akustisk ventil er en slags dempet bassrefleksport? Er dette noe man kjøper, eller noe man lager selv?

Sitat fra den øverste linken:

"hadde brukt høytalerstoff til å simulere en kasse på mindre høytalere.. Noen som har sett dette selv? Nå er det ikke snakk om noe bra SQ opsett, så det er sagt. Men han sa at det fungerte på den måten at man hadde flere lag med trekk som ligger inntill høytaleren på baksiden, festet i "ringene" som man kutter til. Ved riktig mengde lag, vil høytaleren se en kasse. Fordi luftmotstanden blir lik når den presses igjennom stofflagene(alt fra 3-8lag). Skjønner dere hva jeg mener? På den måten kunne man få rimelig bra size på frontsettet(8" el 10") uten å måtte bygge omm hele døren pga plassen de egentlig skal ha."

Skjønner ikke helt hvordan dette skal festes, skal det festes på baksiden av der du skrur fast høytaleren i f.eks døren (på en måte mellom høytaleren og dørtrekket, og så liksom puttes inni slik at det blir en slags lomme til høytaleren?

Dipol montering er når man monterer elementet "feil vei" er det ikke? Med magneten utover og membranen innover i kassen? Hvilken effekt/bi-effekt vil dette gi? kun økning av kassens effektive størrelse?

Skal innrømme at disse diskusjonene jeg her linker til (spesielt den siste) går langt forbi min forståelse, men jeg prøver :)

og igjenn: Tusen takk for svar :)

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg, da jeg sitter med akuratt de samme spm..

Er det en grei løsning å gjøre slik som jeg har tegnet på denne dårlige tegningen??

hytalerkasse.jpg

Altså, lage et rør, som har en like stor diameter som cut-out diameteren på høytaleren, og lengde like dyp som døra er..

Hvis dette går ann, skal da den andre enden være tett, eller skal den være tettet med en del lag med kassefilt??

Og skal røret være fyllt med dempeull eller uten noe i det heletatt??

EDIT: Glemte å legge ved bilde

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider