Gå til innhold

Biltema Kompressor

Ranger emnet


AC^

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt te å handle meg en kompressor, tenkte på å handle den største de har men i sverige.

Stussa på ett par ting, den som ligger på den svenske sia gir mindre luft og den veier mindre og den går på 400V. Hvorfor er det sånn? Snakka med en på biltema i bærum og han mente at den ikke var tilpasset 230V nettet her i norge, men så lenge dette er en trefasmotor skal det jo bare være å laske om motoren??? Kan ikke fatte detta jeg altså.... Den ser jo prikk lik ut og greier..

Noen som har noen mulige svar?

Link til den svenske:

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=89717

 

Norske:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=94499

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Svenskene bruker et såkalt TN-nett, mens vi nordmenn stort sett bruker IT-nett (dvs at svenskene har 230V mellom hver av fasene og jord/nulleder, og dermed 400V mellom fasene, i motsetning til ca130/230V i norge) )

 

Ifølge bruksanvisningen på den svenske kompressoren er den koblet i trekant ved bruk på 400V( og i stjerne ved 660V), noe som gjør at den ikke kan laskes om til 230V, (der den da skulle vert koblet i trekant)

 

Kort sagt; du kan bruke den svenske kompressoren hvis du har tilgang til 400V trefase (det finnes i norge på noen få plasser) :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Svenskene bruker et såkalt TN-nett, mens vi nordmenn stort sett bruker IT-nett (dvs at svenskene har 230V mellom hver av fasene og jord/nulleder, og dermed 400V mellom fasene, i motsetning til ca130/230V i norge) )

 

Ifølge bruksanvisningen på den svenske kompressoren er den koblet i trekant ved bruk på 400V( og i stjerne ved 660V), noe som gjør at den ikke kan laskes om til 230V, (der den da skulle vert koblet i trekant)

 

Kort sagt; du kan bruke den svenske kompressoren hvis du har tilgang til 400V trefase (det finnes i norge på noen få plasser) :)

Skjønner... Men det er ikke mulig å få noe slags form for "omformer" til 400V? Det er vel kun i industrien dette blir brukt i Norge?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 V TN-C-S system blir brukt i alle nyere hus- og hyttefelt i norge....

Men det er nok desverre ikke så vanlig i eldre boligfelt...

 

Det fins trafoer til dette formålet, men de koster sikkert en del....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår