Gå til innhold

Feil vekt i vognkort?

Ranger emnet

NissanPrimera

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Almera GTi i går, og fikk et lite sjokk da jeg skulle betale omregistreringsavgift! Bilen er nemlig oppgitt til 1230 kilo i vognkortet?!? Dette hadde jeg liten tro på, og grensa for 5.948kr og 4.278kr går akuratt på 1200 kilo!

Så jeg ringte biltilsynet og spurte om åssen riktig måte og veie bilen på var og fikk beskjed om at det var med reservehjul og full tank! Så jeg fylte full tank og dro ned på biltilsynet og veide bilen, og der stod det 1175 kilo! Dvs at staten da har lurt meg for 1670 kroner!

Gikk inn på teknisk på biltilsynet og spurte om og få igjen penga mine men det var jo ikke bare bare... Fikk beskjed om og ta kontakt med biltilsynet i drøbakk siden det var de som hadde dokumentene til denne bilen! Så jeg ringte nummeret til biltilsynet igjen og ba om og få bli satt over til drøbakk men fikk bare beskjed om at de hadde mye og gjøre og fikk beskjed om og ringe tilbake senere....

Så nå sitter jeg og venter på at denne "senere" skal komme snart.... Er det noen her som har vært borti noe lignende?? Vet at det ikke er snakk om all verdens mye penger men vi betaler da f*** meg nok avgifter som vi gjør! Jeg bruker gjerne 2000 kroner i bensin frem og tilbake til drøbakk for og få ordnet opp i dette, her er det kun snakk om prinsipper!

-98 Almera GTi

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har akkurat vært en tråd om det samme... http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=79827

Konklusjonen er vel at det er vekten som bilen din er typegodkjent med som gjelder og ikke hva akkurat din bil veier. Mao det er bare å punge ut.

Jeg fikk beskjed om at bilen min ikke var typegodkjent når jeg var på biltilsynet i stad?? Og i brosjyra så stod 1,6 SR opgitt til 1105 kilo med alt av utstyr! Fant ikke brosjyre på 2,0 GTi, men min har jo verken takluke eller AC! og motoren min veier i hvertfall ikke over 100 kilo mer en enn 1,6!!

-98 Almera GTi

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at bilen min ikke var typegodkjent når jeg var på biltilsynet i stad?? Og i brosjyra så stod 1,6 SR opgitt til 1105 kilo med alt av utstyr! Fant ikke brosjyre på 2,0 GTi, men min har jo verken takluke eller AC! og motoren min veier i hvertfall ikke over 100 kilo mer en enn 1,6!!

Dersom bilen din ikke var typegodkjent så hadde den vel heller ikke hatt hvite skilt. Tror uansett ikke du kommer noen vei med dette. Dersom biltilsynet skal begynne å gi etter for slike idiotiske krav så ville de fått trafikkstasjonene fulle av folk som ville ha igjen penger fordi de hadde veid bilen sin. Men for all del prøv! Audi'n min veier 1215 kg ifølge vognkortet og jeg kan sikkert klare å slanke den 15 kg :)

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen din ikke var typegodkjent så hadde den vel heller ikke hatt hvite skilt. Tror uansett ikke du kommer noen vei med dette. Dersom biltilsynet skal begynne å gi etter for slike idiotiske krav så ville de fått trafikkstasjonene fulle av folk som ville ha igjen penger fordi de hadde veid bilen sin. Men for all del prøv! Audi'n min veier 1215 kg ifølge vognkortet og jeg kan sikkert klare å slanke den 15 kg :)

Jeg har i hverfall hver i kontakt med biltilsynet to ganger i dag og begge jeg pratet med der sa at den ikke var typegodkjent etter og ha slått opp på datan!

Du kan sikkert "slanke" bilen 15 kilo ja men da er jo ikke veinga gyldig! Bilen skal være i orginal stand og ha full tank med reservehjul (det er jo bare og tukle med tankmåleren og ha tom tank...)

En full-utstyrt almera 1,6 sr veier 1105 kilo iflg nissan, hvordan kan da en Almera 2,0 GTi uten noe utstyr, ifølge biltilsynet, veie 125 kilo mer?? Og hvis bilen er typegodkjent til 1230 kilo, hva er det dem regner etter da, så lenge det ikke finnes en eneste almera (n15) som veier over 1200 kilo??

-98 Almera GTi

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen ikke er typegodkjent så betyr dette at du skal sitte på godkjenningspapirer for denne bilen. Da er det jo bare å lese i de? Skal du gjøre endringer i vognkortet koster dette også en del penger, og jeg tviler sterkt på at de uansett kommer til å refundere pengene til deg uansett utfall.

Du kan jo prøve å ta kontakt med noen andre her på forumet med Almera GTI og høre hva som står i dems vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke....

Nå har jeg fått en bekreftelse fra Nissan Norge om at vekta på bilen, INKLUDERT fører, er 1230 kilo!!DVS at egenvekt på bilen er 1155 kilo! Nissan Norge skulle fakse dette til Drøbak trafikkstasjon, så da får vi høre hva unnsyldninga dems blir nå!

-98 Almera GTi

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom biltilsynet skal begynne å gi etter for slike idiotiske krav så ville de fått trafikkstasjonene fulle av folk som ville ha igjen penger fordi de hadde veid bilen sin.

Så det er idiotisk og faktisk være såpass våken og engasjert? Litt av en holdning - betal til staten og hold kjeft! Er ikke rart nordmenn har dårlig råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er idiotisk og faktisk være såpass våken og engasjert? Litt av en holdning - betal til staten og hold kjeft! Er ikke rart nordmenn har dårlig råd...

Neida. Er ikke det, men noen ting må man bare leve med. Audi'n min veier 1215 kg ifølge vognkortet, men jeg tok turen ned på vekta igår kveld og den viste 1180 kg. Allikevel skjønner jeg såpass at det ikke nytter å klage på det. I deres papirer står det 1215 kg og da er det ganske enkelt det de følger. Jeg kan veie bilen min så mange ganger jeg vil, men det bryr nok de litt nedenfor korsryggen så lenge deres papirer sier 1215.

Kan forresten legge til at den hvite Jettaen min veier 920 kg ifølge vognkort, mens vekta viser 850 kg. Kanskje det rett og slett er vanlig at det står litt høyere vekt i vognkortet enn det bilen veier?

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten legge til at den hvite Jettaen min veier 920 kg ifølge vognkort, mens vekta viser 850 kg. Kanskje det rett og slett er vanlig at det står litt høyere vekt i vognkortet enn det bilen veier?

Har du hatt full tank når du veier? Det spiller jo inn..

Det varierer nok fra bil til bil. Alle bilene jeg har hatt har veid mer enn det oppgitte tall i vognkort, som regel 20-50kg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt full tank når du veier? Det spiller jo inn..

Det varierer nok fra bil til bil. Alle bilene jeg har hatt har veid mer enn det oppgitte tall i vognkort, som regel 20-50kg mer.

Jettan hadde full tank (skiller uansett ikke mange kg-ene mellom tom og full tank på den :) ). Audien er vel litt over halvfull.

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo svindel.... hva sier du vist du f.eks går Rema 1000 og kjøper 1 kilo Epler og når du kommer til kassen må du betale for 2 kilo selv om vekt på kassen sier 1 kilo godtar du det ???

DER ER SVINDEL

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som sa at dette kunne jeg bare glemme; Tenk litt på hva dere sier og prøv på nytt!!

Jeg skaffet papirer fra Nissan Norge på at bilen veier 1155 kilo og fakset disse til drøbak trafikkstasjon, og etter mye telefoner og krangling frem og tilbake ringte det en hyggelig dame i går, og så at et nytt vognkort var på vei i posten! Jeg skulle bare skrive et brev til tollvesenet og kreve tilbake det jeg har betalt for mye!! :partyon

Man må ikke gi etter for de svina;)

-98 Almera GTi

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider