Gå til innhold

Eu-Kontroll av bilen - feil eller ikke feil

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha eu-kontroll på bilen min på fredag....men det er noen små problemer med den. som jeg skulle ha vist om gikk igjennom eller ikke.

 

Det første problemet er at det er en liten exsoslekasje, i en skjøt under bilen.

Det bråkar ikke no mer, Bare freser litt.

 

Og så er det dørhandtaket bak øderlagt. Så man får ikke oppdøra fra utsia.

Men det går fint ann og åpne den fra inn sia.

 

Og så har jeg Luisi nibbio sportsratt....noen som vet om det er tuv gokjent, og går igjennom eu kontroll.

 

Det siste er at jeg har sota bakrute....er det låvelig egentelig?

 

takker for svar

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha eu-kontroll på bilen min på fredag....men det er noen små problemer med den. som jeg skulle ha vist om gikk igjennom eller ikke.

 

Det første problemet er at det er en liten exsoslekasje, i en skjøt under bilen.

Det bråkar ikke no mer, Bare freser litt.

 

Og så er det dørhandtaket bak øderlagt. Så man får ikke oppdøra fra utsia.

Men det går fint ann og åpne den fra inn sia.

 

Og så har jeg Luisi nibbio sportsratt....noen som vet om det er tuv gokjent, og går igjennom eu kontroll.

 

Det siste er at jeg har sota bakrute....er det låvelig egentelig?

 

takker for svar

 

Dersom eksoslekkasjen er veldig liten så kan du være heldig dersom de ikke oppdager den. Dersom de oppdager det får du nok feil, for så vidt jeg vet skal eksosanlegget være tett når de skal måle avgassene.

 

Når det gjelder dørhåndtak vet jeg faktisk ikke, men dersom dette gjelder Audi 80-en du har bilde av så er det så lett å fikse at du kan like godt gjøre det før kontrollen.

 

Sota bakrute er lov. Man kan sote og herje så mye man vil så lenge det ikke er frontrute eller siderutene foran.

 

Om rattet ditt er Tüv-godkjent eller ikke har ikke så mye å si dersom du ikke har Tüv-papirene på det. Det er du som må dokumentere at det du har montert på bilen er lovlig. Holder ikke å si at det er Tüv-godkjent.Men uansett... Dersom det ikke er et ratt som ser alt for harry ut eller er knøttlite så er det vel tvilsomt at de henger seg opp i det.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått merknad på eksos lekasje så vil det bli kjekket på etter kontrollen, lekasjen må være helt borte og må tåle litt juling med ett skrujern, så om du har lagt ett tynt lag eksos sparkel/pakning så holder det sjeldent. Husk att eksos sparkel er bare en midlatidig løsning, så sveis lekasjen bort om du kan.

 

Dørhandtaket må funke i tilfelle du krasjer og blir bevist løs og om noen skal hjelpe deg ut ifra vraket osv.

 

Hvis ikke rattet er org med bil og er med rattboss så må du ha noen form for godkjenning på det, og hvis bilen kommer med airbag i ratt så har du ett problem, mao. du får det ikke godkjent uten org ratt med airbag.

 

Og ang soting, hvem har sota bakrute men ikke sota side ruter? hehe.. Men det kan være problemer med det også, om du har oppvarma bakruter så bør det være i orden og, nå som sotingen kansje er lagt oppå varmetrådene..

 

skal du ha bilen på eu-kontroll så prøv og finn ett sted hvor de ikke er så nøyaktig og prikette, undersøk litt og hør deg om først, og gå for all del ikke til biltilsynet om du er usikker på om bilen blir godkjent :)

 

Kansje du bør få en kar til og se på bilen og ta en "før eu-kontroll" asså han går igjennom de pungtene som blir gått igjennom under en ekte eu-kontroll om du ikke vil ha etter-kontroll og dubbel-kontroleringer ;)

 

Vask, rydd og støvsug gjerne bilen for og få ett bedre helhetsutrykk og har du noe overflate rust så puss det ned og lakk over og prøv og få det fint, samme under bilen, se om det er rust og er det noe overflate rust på ramme eller bremse rør, er det det så puss litt på det og textyler med tykk støvtørr textyl som man ofte pleier og spraye på kanaler osv. så legger du ett lag med tynnflytende textyl oppå det og ta en kjøretur på ett område hvor det er mye sand slik att den nye textylen ikke blir så synelig nå som sanden blander seg i textylen, så det blir mindre mistenksom vettu.. ;)

 

Bremser bilen rett? ta en kraftig nedbremsing og se om bilen trekker til noen sider. Se også på døgangen på handbrekken.

 

Se om alle pærene funker og om nærlysenes høyde stemmer over ens med hverrandre , det finner man ut av og kjøre opp mot en vegg og se om begge lampene lyser likt. Dette blir ofte forrandret om bilen har senkesett.

 

Har du senke sett så må du ha hjulstillings kontroll papirer og som jeg nevte over, lykte justerings papirer..

 

Er det noe annet du lurer på så bare gi en lyd :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang soting, hvem har sota bakrute men ikke sota side ruter? hehe.. Men det kan være problemer med det også, om du har oppvarma bakruter så bør det være i orden og, nå som sotingen kansje er lagt oppå varmetrådene..

 

Ingen krav til fungerende varmetråder, kan lakkere bakruta om du vil.

Kunn krav om sikt til sidene fremme og fremmover. Resten kan du erstatte med stålplater om du vil.

 

Biltilsynet sjekker heller ikke bakdører. tror neppe du får noe feil på de.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey....jeg satser å at de ikke sier no på dørene....den gikk jo gjennom eu med de samma dørene når forige eieren hadde den. Ratte er jo ikke så vanskelig skifte over.Så jeg gjør nok det, for det er knøtt lite..hehe

 

Men exsos anlegget vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med....siden dette er bare orginal anlegget som er satt på for eu-kontrollen. så jeg har ikke mye lyst tel og koste på det mye. Da jeg skal skifte tell det 2,5" som jeg vanligvis har på.

Kan det væra at jeg får ener feil på den lille lekasjen....og slepper etter kontroll

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey....jeg satser å at de ikke sier no på dørene....den gikk jo gjennom eu med de samma dørene når forige eieren hadde den. Ratte er jo ikke så vanskelig skifte over.Så jeg gjør nok det, for det er knøtt lite..hehe

 

Men exsos anlegget vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med....siden dette er bare orginal anlegget som er satt på for eu-kontrollen. så jeg har ikke mye lyst tel og koste på det mye. Da jeg skal skifte tell det 2,5" som jeg vanligvis har på.

Kan det væra at jeg får ener feil på den lille lekasjen....og slepper etter kontroll

 

Lekker eksosen måler de vel ikke avgass og det slipper du nok ikke...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en lenger oppe mener man ikke burde ta den til biltilsynet..

 

Jeg er ikke akkurat noen fan av biltilsynet(eller andre kontrollmyndigheter), men tar alltid eu kontrollene der.. De tjener da i det minste ikke penger på å finne masse feil, i motsetning til et bilverksted som kanskje også regner med å selge deg deler og arbeid for utbedringen..

Erfaringen jeg har med eu kontroll på biltilsynet er at om der er en bestemt del som kanskje har begynt å ruste litt, så får jeg kanskje beskjed om at dersom jeg ikke gjør noe med den, må den veldig snart byttes, men om jeg rustbehandler den, så er har jeg den i åresvis, mens tilsvarende på et bilverksted ville bli underkjent og utskifting av den delen..

 

Jeg er alltid tilstede, og følger med på alt de gjør, og jeg må si de overser en hel masse. Nå sist eu kontroll nevnte han ikke frontruta mi med et ord. Den er sprekt, og den er så ripete av vindusviskerne, at sollyset blir reflektert i ripene. Den burde ærlig talt vært byttet..

 

 

Fikk også godkjent en bil med farlige rustskader. Den hadde jeg virkelig ikke ventet gikk gjennom, men de sjekket det ikke engang. Ved neste eu kontroll ble bilen avskiltet umiddelbart p.g.a. samme rustskaden(som ikke hadde blitt stort værre)..

 

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krav til fungerende varmetråder, kan lakkere bakruta om du vil.

Kunn krav om sikt til sidene fremme og fremmover. Resten kan du erstatte med stålplater om du vil.

 

Biltilsynet sjekker heller ikke bakdører. tror neppe du får noe feil på de.

 

ok, sikkert fiffint med vinduet, men mener du må ha alle dørene i funsjon for sikkerhetens skyld, med tanke på om bilen havner i kolisjon og de skadde bevistløse menneskene skal berges ut så blir det vanskelig ogfå ut han ene som sitter ved den døren som ikke funker, men ok, er ikke helt sikker på det jeg..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever bilen inn på kvelden, så bestiller du den første timen på dagen etter, for da kan de ikke ta avgass, siden enkelte av de avgass maskinene trenger opp til 1 time oppvarming..

 

Har time kl 9...når de åpner....men det er ikke no og satse på at de ikke måler avgass.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen gikk igjen om eu-kontroll med en feil. Fikk ener feil på at jeg ikke hadde skilt. Men den feilen forsvinner når jeg henter skilta hos biltilsynet.

 

Men når de skulle ta bilen på bremse tester....så begynnte det og lekk av den ene bremsen bak. Ved nipplen inn tell hjulsylinderen, for nipplen var rusta i stykker. Siden jeg kjenner folka, så fikk jeg låne en bukk der en halvtime(hadde lite kunder på moran). Og så skifta jeg en stompe med bremserør og nipplen. Og gjorde rein bremse sko og trommel. Kosta meg bare 300 i bruk at utstyr og materiale.

 

Så tok de resten av kontrollen og sendet tilstands raporten om feil fri bil tell biltilsyntet. Så da er det bare og reisa opp og hente skilta. :driving

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår