Gå til innhold

Dårlig vei + 17" felg = ødelagt felg?

Zeph

Anbefalte innlegg

Har stålfelgar enda, men kjører dekka på siste året, så det blir nye til våren neste år. I den anledning vil eg også anskaffe alufelger til bilen, som er ein P11.

Stort sett kjører eg på landevei og i byen (Haugesund), men når eg skal på tur heim kjem problemene. Som kjent er vegane her på vestlandet ikkje dei beste, og den veien eg kjører er intet unntak. Kor mykje skal til for at felgen blir skada av humper? Er det forskjell på merke og kor mykje dei toler?

Har sett på OZ, er det bra merke?

Har lest angåande 16" og 17", der det er litt forskjellige meiningar, men dei fleste synest visst 17" ser bra ut.

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på felger variere som kvalitet på alt annet;) "Rally" felger skal jo tåle mer en andre som foreksempel Compomotive og Speedline. Felgene koster jo der etter også..

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tsw 18" og jeg har kjørt i mange fæle hull,men felgene er fortsatt hele. Jeg fraråder deg og kjøpe ASA felger,dem er noe drit. Har en del kompiser som har kjøpt dem hos sharif,og dem er ikke fornøyd i det hele tatt. Blitt skikkelige bulktet av ingen ting. det er 16" og 17"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 9.5x20" ASA RS2 på bilen min. De funker helt greit. Unngår å kjøre i hull å slikt, men det hender selvfølgelig av og til. Felga er helt rette å finne de. Hadde et litt uhell med den ene felgen. Traff en fortauskant med god sleng og 2.5 tonn opp¨på. Ble ikke noe kast i felgen etter på. Den ble bare litt styg.. hehe Men ASA er ikke kjent for kvaliteten sin nei..

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stålfelgar enda, men kjører dekka på siste året, så det blir nye til våren neste år. I den anledning vil eg også anskaffe alufelger til bilen, som er ein P11.

Stort sett kjører eg på landevei og i byen (Haugesund), men når eg skal på tur heim kjem problemene. Som kjent er vegane her på vestlandet ikkje dei beste, og den veien eg kjører er intet unntak. Kor mykje skal til for at felgen blir skada av humper? Er det forskjell på merke og kor mykje dei toler?

Har lest angåande 16" og 17", der det er litt forskjellige meiningar, men dei fleste synest visst 17" ser bra ut.

Jeg kjører vel stort sett på samme veier på deg og har ingen problemer med 17" TSW, de er like fine og hele enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen problemer med mine TSW felger jeg heller...

Men det er ikke få ganger jeg har vært så nervøs at jeg ikke har turt å gått ut for å se etter bulker etter store smell...

Felgene, som er ett år gammel nå, er fortsatt like fine. Med unntak av noen små lakkskader på de bakre fordi de stikker 10cm ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte i Salhusveien i Haugesund her en dag. Da traff jeg ett hull som var så dypt og ekkelt. Jeg har aldri vært så nervøs for å se hvordan felgen så ut etter møtet med hullet, men til tross for det sinnsyke smellet, da jeg trodde fjæring, oppheng o.l hadde sett sine beste dager, så viste det ingenting på noe som helst.. happyhappy

Kjører med 17" Inter Active Space, med 215/40 Tyfoon.

K

- 1997 Nissan Primera GT

- x 1995 Nissan Primera lx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg ikkje husker heilt feil er det 4 bolter på min P11, blir utvalget mykje begrensa av dette?

klart det begrenser seg litt, men det finnes vanvittig mangen felger til Primera også! du skal vel senke og? ser så dumt ut med store flotte felger og knall høg bil... ( bare min meining da men ) 40 mm senking bør du ivertfall ha... det er ingen problemer med verken fartsdempere eller annet...! er bare noken få ganger eg skraper nedi med lagunaleppa... men da er det pga voldsom bremsing eller for stor fart... Eg kjører på 17" MOMO GTR med 215/40 og har ingen problem med veiene her på bømlo... og heller ikkje i hgsd... må bare passe litt ekstra på huller og sånnt... men det bør man jo uansett felg dim... ta deg ein tur ut på risøy kaien til lunde dekk, så hjelper de deg nok med både felger og senking... boltsirkelen er foresten 4 x 114.3 viss ikkje eg huske feil...

Felgbase 1 til Primera hos Lunde dekk

Felgbase 2

2002 Passat 1.9TDI Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen ;)

Må nok ut og sjå ja, dei fleste på sida er 5-bolts, og eg veit ikkje hvilke som kjem i 4-bolts versjon. På Primera 1.6 kjem det opp 6 stk under Felgdatabase 1, betyr det at berre dei 6 i database 1 passer på bilen? Det er jo 2 databaser til så eg må nok ut og ta ein prat med dei.

Blir 40 eller 30. Ingen her som har kjørt på austsida av Tysnes her, sånne veier er det eg må kjøre på.

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen ;)

Må nok ut og sjå ja, dei fleste på sida er 5-bolts, og eg veit ikkje hvilke som kjem i 4-bolts versjon. På Primera 1.6 kjem det opp 6 stk under Felgdatabase 1, betyr det at berre dei 6 i database 1 passer på bilen? Det er jo 2 databaser til så eg må nok ut og ta ein prat med dei.

Blir 40 eller 30. Ingen her som har kjørt på austsida av Tysnes her, sånne veier er det eg må kjøre på.

de felgene som viser i database nr 1 er de som ligger klar på lager i nederland... den siden blir oppdatert fortløpende i forhold til lageret...

2002 Passat 1.9TDI Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider