Goop Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 Støtter bare mine mistanker enda mer.. EU-kontrollen er ikke akkurat en grundig kontroll. Ser for meg at de spaner etter rust og sjekker bremsene.. ser resten OK ut så er bilen så godt som godkjent. :) Ja...Er bilen iorden so er den iorden liksom... :boxing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 Hadde ikke katalysatoren på når jeg skulle på pkk jeg å da målte de 0.37 på kontrollen. Max er 1.50. Er en 94 golf td det er snakk om man måler da ikke Co på en diesel........ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 Opasitet :boxing Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 Jackpot på forumet tror jeg det var, klarte EU uten katalysator med en 94-modell ford mondeo. Så lenge man havner under rette CO-verdier så trenger man vel ikke katalysator? Men det er vel forskjellige grenseverdier på biler før og etter 1990. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 man måler da ikke Co på en diesel........ Hva er det de måler da? Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 sotinnhold i avgassen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 sotinnhold i avgassen Daaaaaaa er det rart at jeg kom gjennom :p Hvis jeg kjører en time eller to, så ser jeg nesten ikke ut av bakruta :p Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Juni 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2005 He,he sweet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Hvordan er reglene hvis bilen skal ha katalysator, men klarer avgasskravene uten? Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert. Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke. (Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Archeron Skrevet Juni 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert. Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke. (Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet) Men kan jeg få avkortet forsikring dersom bilen skulle bli kræset og kondemnert? Gidder ikke å fjerne kat. for litt ekstra hk vis jeg bare får problemmer med det vis uhellet først skulle være ute liksom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet Juni 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert. Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke. (Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet) Det er bedritene greier.. Staten er så vanskelig. Hvis bilen greier krava, hvorfor skal den ha kat. da a? har så mye tull for seg dissa veiveisen folka ass... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teblast Skrevet Juni 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Hehe, leste at bilen er innstilt på at bilen skal ha kat og at det kan slå feil vei, ista, hvor har du dette fra. Man vil nok tjene litt hk på å fjerne caten uansett, og kjøre strakt rør isteden. Og bilen er ikke innstilt for at den skal ha kat, motstanden trenger man for å få bilen til å være behagelig å kjøre, dragbiler osv drar ofte eksosen rett ut på siden i et kort rør rett fra eksosmanifolden isteden for langt rør for mindre motstand, bra momment, men utrolig ujevn på tomgang! Caten er jo ikke lagd for å gjøre motstand den er lagd for å fjerne forurensing! Også er de orginale ofte lagd slik at de fjerner litt lyd også. Uansett hvis man skal filtrere noe så sier det seg selv at det mlir mer motstand, i en vanlig cat går lufta på kryss og tvers og gir veldig motstand. Fordelen med cat er selvsagt at det fjerner en del av forurensinga og det er jo fint det! Også hvis man vil ha flammer ut av eksosen på en bil hjelper det å ta av caten, vil nok ikke få det på 316 din men. Er en grunn for at nesten alle bilene gikk ned ca 10 hk fra cat til uten cat i årene som de s6tatet med cat! Men for å tenke litt på forurensinga også og for at det skal være lettere å komme seg gjennom eu kont og teknisk kontroll osv så kan man jo bytte med en hi flow cat da! To av de mest kjente måtene å trimme bilen på og i tillegg at det skal være bra for bilen er mindre resistanse i eksos og mindre resistanse i luftfilter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Juni 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert. Vel, hadde min 440 1,7i inne på EU kontroll hos NAF sist fredag. Min bil er uten kat, men levert med det orginalt. Jeg måtte ikke ha katalysator, selv om min bil ikke klarte avgasskravene. Er en 89 modell. Men han murret nu litt på det uansett helt til han fikk se vognkortet.. Men akkurat det har sinnsykt mye med hvem man treffer på på en EU kontroll, for 2 år siden sa kontrolløren ingen ting om det, i år murret en annen mere på det å begynte å sjekke å styre.. Men uansett, slapp igjennom på det område iallefall. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Juni 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2005 Hehe, leste at bilen er innstilt på at bilen skal ha kat og at det kan slå feil vei, ista, hvor har du dette fra. Man vil nok tjene litt hk på å fjerne caten uansett, og kjøre strakt rør isteden. Og bilen er ikke innstilt for at den skal ha kat, motstanden trenger man for å få bilen til å være behagelig å kjøre, dragbiler osv drar ofte eksosen rett ut på siden i et kort rør rett fra eksosmanifolden isteden for langt rør for mindre motstand, bra momment, men utrolig ujevn på tomgang! Caten er jo ikke lagd for å gjøre motstand den er lagd for å fjerne forurensing! Også er de orginale ofte lagd slik at de fjerner litt lyd også. Uansett hvis man skal filtrere noe så sier det seg selv at det mlir mer motstand, i en vanlig cat går lufta på kryss og tvers og gir veldig motstand. Fordelen med cat er selvsagt at det fjerner en del av forurensinga og det er jo fint det! Også hvis man vil ha flammer ut av eksosen på en bil hjelper det å ta av caten, vil nok ikke få det på 316 din men. Er en grunn for at nesten alle bilene gikk ned ca 10 hk fra cat til uten cat i årene som de s6tatet med cat! Men for å tenke litt på forurensinga også og for at det skal være lettere å komme seg gjennom eu kont og teknisk kontroll osv så kan man jo bytte med en hi flow cat da! To av de mest kjente måtene å trimme bilen på og i tillegg at det skal være bra for bilen er mindre resistanse i eksos og mindre resistanse i luftfilter! Fra 97-> så taper du effekt pga at fra den tiden så begynte bilprodusentene å lage motorene mest optimalt med cat.. Før 97 så ble det ettermontert på alle bilene her i europa og slikt, så derfor er ikke bilen laget med cat, så derfor tjener du da på å ta av denne.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teblast Skrevet Juni 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2005 Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert. Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke. (Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet) Er det slik at du har lov å fjerne kat på en 91 mod hvis den klarer avgasskravene eller er 91 første året man ikke har lov! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.