Gå til innhold

Fjerning av katalysator?

Ranger emnet


Archeron

Anbefalte innlegg

Støtter bare mine mistanker enda mer.. EU-kontrollen er ikke akkurat en grundig kontroll. Ser for meg at de spaner etter rust og sjekker bremsene.. ser resten OK ut så er bilen så godt som godkjent. :)

 

Ja...Er bilen iorden so er den iorden liksom... :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jackpot på forumet tror jeg det var, klarte EU uten katalysator med en 94-modell ford mondeo. Så lenge man havner under rette CO-verdier så trenger man vel ikke katalysator?

 

Men det er vel forskjellige grenseverdier på biler før og etter 1990.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene hvis bilen skal ha katalysator, men klarer avgasskravene uten?

 

Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert.

 

Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke.

 

(Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert.

 

Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke.

 

(Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet)

 

Men kan jeg få avkortet forsikring dersom bilen skulle bli kræset og kondemnert? Gidder ikke å fjerne kat. for litt ekstra hk vis jeg bare får problemmer med det vis uhellet først skulle være ute liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert.

 

Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke.

 

(Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet)

Det er bedritene greier.. Staten er så vanskelig. Hvis bilen greier krava, hvorfor skal den ha kat. da a? har så mye tull for seg dissa veiveisen folka ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, leste at bilen er innstilt på at bilen skal ha kat og at det kan slå feil vei, ista, hvor har du dette fra. Man vil nok tjene litt hk på å fjerne caten uansett, og kjøre strakt rør isteden.

 

Og bilen er ikke innstilt for at den skal ha kat, motstanden trenger man for å få bilen til å være behagelig å kjøre, dragbiler osv drar ofte eksosen rett ut på siden i et kort rør rett fra eksosmanifolden isteden for langt rør for mindre motstand, bra momment, men utrolig ujevn på tomgang!

 

Caten er jo ikke lagd for å gjøre motstand den er lagd for å fjerne forurensing!

Også er de orginale ofte lagd slik at de fjerner litt lyd også. Uansett hvis man skal filtrere noe så sier det seg selv at det mlir mer motstand, i en vanlig cat går lufta på kryss og tvers og gir veldig motstand.

 

Fordelen med cat er selvsagt at det fjerner en del av forurensinga og det er jo fint det!

 

Også hvis man vil ha flammer ut av eksosen på en bil hjelper det å ta av caten, vil nok ikke få det på 316 din men.

 

Er en grunn for at nesten alle bilene gikk ned ca 10 hk fra cat til uten cat i årene som de s6tatet med cat!

 

Men for å tenke litt på forurensinga også og for at det skal være lettere å komme seg gjennom eu kont og teknisk kontroll osv så kan man jo bytte med en hi flow cat da!

 

To av de mest kjente måtene å trimme bilen på og i tillegg at det skal være bra for bilen er mindre resistanse i eksos og mindre resistanse i luftfilter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert.

Vel, hadde min 440 1,7i inne på EU kontroll hos NAF sist fredag.

Min bil er uten kat, men levert med det orginalt.

Jeg måtte ikke ha katalysator, selv om min bil ikke klarte avgasskravene. Er en 89 modell. Men han murret nu litt på det uansett helt til han fikk se vognkortet..

 

 

Men akkurat det har sinnsykt mye med hvem man treffer på på en EU kontroll, for 2 år siden sa kontrolløren ingen ting om det, i år murret en annen mere på det å begynte å sjekke å styre..

 

Men uansett, slapp igjennom på det område iallefall.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, leste at bilen er innstilt på at bilen skal ha kat og at det kan slå feil vei, ista, hvor har du dette fra. Man vil nok tjene litt hk på å fjerne caten uansett, og kjøre strakt rør isteden.

 

Og bilen er ikke innstilt for at den skal ha kat, motstanden trenger man for å få bilen til å være behagelig å kjøre, dragbiler osv drar ofte eksosen rett ut på siden i et kort rør rett fra eksosmanifolden isteden for langt rør for mindre motstand, bra momment, men utrolig ujevn på tomgang!

 

Caten er jo ikke lagd for å gjøre motstand den er lagd for å fjerne forurensing!

Også er de orginale ofte lagd slik at de fjerner litt lyd også. Uansett hvis man skal filtrere noe så sier det seg selv at det mlir mer motstand, i en vanlig cat går lufta på kryss og tvers og gir veldig motstand.

 

Fordelen med cat er selvsagt at det fjerner en del av forurensinga og det er jo fint det!

 

Også hvis man vil ha flammer ut av eksosen på en bil hjelper det å ta av caten, vil nok ikke få det på 316 din men.

 

Er en grunn for at nesten alle bilene gikk ned ca 10 hk fra cat til uten cat i årene som de s6tatet med cat!

 

Men for å tenke litt på forurensinga også og for at det skal være lettere å komme seg gjennom eu kont og teknisk kontroll osv så kan man jo bytte med en hi flow cat da!

 

To av de mest kjente måtene å trimme bilen på og i tillegg at det skal være bra for bilen er mindre resistanse i eksos og mindre resistanse i luftfilter!

 

 

Fra 97-> så taper du effekt pga at fra den tiden så begynte bilprodusentene å lage motorene mest optimalt med cat..

 

Før 97 så ble det ettermontert på alle bilene her i europa og slikt, så derfor er ikke bilen laget med cat, så derfor tjener du da på å ta av denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert.

 

Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke.

 

(Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet)

 

Er det slik at du har lov å fjerne kat på en 91 mod hvis den klarer avgasskravene eller er 91 første året man ikke har lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår