Gå til innhold

Motorguruer, se her litt!

Ranger emnet

Ferrari

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vel flere ting som spiller inn her.

Bl.a tilgang på trimmedeler, vekt, vedlikehold under løp og demontering/montering.

Og så har vel en V8 mer kraft på lavt turtall enn en V10/12 med samme volum.Tror du må langt opp i volum på en V10/12 for å oppnå den samme effekten.

V8 er og billigere å trimme enn V10/12.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes forsåvidt rimelig ut det. Men hvordan er det med tanke på å ta ut effekt av en tolv-sylindra motor, kontra en åtte-sylindra?

Sleng f,eks en kompressor på en 6,0l V8 og en V10/12 med samme volum.

For å få samme effekt så tror jeg nok V10/12 må opp i større turtall enn en V8.Mer turtall = mer $$$.

Så for min del ville jeg satset på en V8, for da får en mer pang for pengene.Teamene satser nok på å kjøre kostnadseffektivt også.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, men hvorfor må f. eks en tolver ha mer turtall? Er litt i gravehumør nå:)

Skal jeg gjette :).........

Kanskje det ikke akkurat lages så mange big-block versjoner av V12ere, dermed så lager man dem med lite slagvolum pr sylinder og med kortere slaglengde -> gunstig for høyere turtall.

Er det ikke italienerne som er de ubestridte "mesterne" av V12?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big block er bare amerikanerenes benevnelse for en 90 graders V8 motor. Tar eg ikkje mye feil er da Maserati sin 2 og 2,8 liter V6 Bigblock.

Turtallet henger i grove trekk sammen med slaglengden. Jo lengre slag, jo lavere turtall. En motor med 1500 mm slag trivs ikkje så langt over 110 rpm, men en med 50 mm dras ofte lett til 10 000 rpm.

Dragrace starta i USA med datidens V8ere og reglene henger igjen fra 50 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big block er bare amerikanerenes benevnelse for en 90 graders V8 motor..

Er du sikker på dette??? Jeg var nemlig sikker på at det kom av størrelsen på motorblokk/volum. En chevy 350 (ca 5.7 liter) er smallblock og den er da også en 90 graders V8. En 440 eller 455 er feks bigblock. Min 400 (6.6 liter) Pontiac motor er i grenseland vistnok

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe regler for hvordan type motor man skal bruke (tror jeg da), bare antall liter...for eks i top fuel er dt maks 8,2L, og hvis man skal ha en v12'er på 8,2 liter vil ikke denne gå like bra som en v8'er, altså dreiemomentet har mye å si her, er mye høyere bånndrag i 8'erene......det er jo bånndraget som er avgjørende i dragracing....!!!!! Tror dt også har noe med kostadene å gjøre som nevnt over her, blir for dyrt å holde på med v12'ere når man bytter omtrent hele motoren hvert 7'ende drag!!!

1973 Ford Pinto (med 302HO v8) sombrero

1968 Volvo 144 (75HK) :pimp

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene i top fuel tilsier at det skal være V8 med støtstenger.

Og 2 ventiler per sylinder, max 500 kubikktommer/8.2L, en viss max tillatt stigning på skovlene i pressa, osv osv...

Smallblock og Bigblock avgjøres av avstanden mellom senter av en syl, og senter av neste syl i en rekke (ene siden)

TAm: jeg kaller din 400 en bigblock, da du kan dreie ned en 455 veiv og putte i - for å lage en mer effektiv stroker. (mindre friksjon pga mindre diam. på rammelagrene)

Om hva som egner seg best/dårligst er jeg ikke sikker, men mener at 50år med utvikling på en ting (begrensningene i reglene for dragracing - dvs V8), gjr at man "kan" denne typen motor/trimming bedre. Topfuel hadde i slutten av 60-åra ca 1000hk, mot dagens 6-7tusen+++, så helt stille står jo ikke tiden.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Chevy350.

Amerikansk er ikkje heilt mi greie, så det var godt at eg og fekk bekrefta det lille eg visste og lært litt nytt.

Over til F1. Der sier reglene at det skal være V10 motor på maks 3 liter og maks 102 oktan bensin. Turtallet er som sagt oppe i 18-19 000.

Men for å få litt oppklaring angående bunndrag, Nm og hk så er det kun hk som flytter en bil fort så fremt at gearinga er tilpassa motor og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vel en V8 mer kraft på lavt turtall enn en V10/12 med samme volum.

Jeg er uenig i dette. En motor med flere sylindre må nødvendigvis ha kortere slag og/eller mindre borring for å oppnå samme sylindervolum. Det er vanligvis den kortere slaglenden som senker dreiemomentet motoren yter på lavere turtall (tenk kraft ganger arm), og ikke antallet sylindre i seg selv. Større borring gir i seg selv mere dreiemoment da sylindertrykket under forbrenningen har et større areal (stempel) å trykke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider