Gå til innhold

Motorguruer, se her litt!

Ranger emnet


Ferrari

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i dette. En motor med flere sylindre må nødvendigvis ha kortere slag og/eller mindre borring for å oppnå samme sylindervolum. Det er vanligvis den kortere slaglenden som senker dreiemomentet motoren yter på lavere turtall (tenk kraft ganger arm), og ikke antallet sylindre i seg selv. Større borring gir i seg selv mere dreiemoment da sylindertrykket under forbrenningen har et større areal (stempel) å trykke ned.

 

 

En V8 på 6,0l har (som oftest) større boring enn en V10/12 på 6,0l.(Hvis boringen er den samme så blir det en enorm slaglengde på de.)

 

Større borring gir i seg selv mere dreiemoment da sylindertrykket under forbrenningen har et større areal (stempel) å trykke ned

 

Så det du skriver, slik som jeg tolker det, er at du mener det samme som meg, men skriver det på en tungvint måte :boxing

 

 

Misforstår vi hverandre rett nå?

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dragracing er det jo V8'era som dominerer. Hvorfor akkurat V8? Hva er fordelene med åtte sylindre, fremfor ti eller tolv? Tenker først og fremst på den råeste klassen, Top Fuel.

Takk for alle seriøse innspill:)

 

Grunnen til at det er stort sett (les bare) V8 motorer (amerikanske sådane) i dragracingbiler, er så enkelt som at; det var det som ble brukt da de startet, det var de motorene som kunne jekkes ut av en lastebil og passet på motorfester i en personbil, og det var tilnermet ubegrenset tilgang på deler. Når noe skal kjøres hardt og testes grenser på, koster det penger, noe de ferreste av disse kara hadde, og da er det jo ganske praktisk å bruke billige deler :)

Etterhvert har disse motorene vel bare blitt fortsatt å bli brukt, og dermed etterhvert blitt bakt inn i regelverket. Det finnes jo heller ikke så mange andre motorer som kan matche effekt (og spes. dreiemoment) sett i forhold til pris og holdbarhet, og ikke minst tilgjengelighet.

(de fleste som er litt med innen amerikanske biler vet jo at veldig mye fra ca 1955 og oppover til mangeogåtti, kanskje noenognitti ble levert med v-åtter, ihvertfall fra GM, og dette er i hovedsak samme blokkene.) :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lastebilmotorer har vel et annet slaglengde/borring forhold enn personbiler. Lastebilene skal jo yte mye på lavt turtall..

 

det stemmer, de fleste lastebilmotorer (V8 diesel-nyere type) er på ca 10-15l og yter mellom 400-700 hk og oppererer med et dreiemoment på ca 2000Nm. og disse lastebilmotorene går sjeldent over 3000rpm. da må det også nevnes at lastebiler har som oftest godt over 10 gir, og på nyere lastebiler opp i mot 20 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da begynner jeg å forstå folkens! Hadde en følelese av at det hadde noe med pris og deletilgang å gjøre, også det at det liksom begynte med åttere.

Hvordan har det seg at TopFuel'era kjører med forgasser fremfor injection da? Er det fordi det ikke går ann å levere så mye fuel gjennom dyser? De vil vel få en mer fintuna motor ved f. eks datasprut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det han sa om lastebiler så seriøst. Mange av de motorene du fikk i lastebiler var også å få i lastebiler. Det er ikke snakk om Kenworth lastebiler her altså. Pick up trucks snakker han vel om.

Jaja, det kommer jo litt an på hva du definerer det som da: ;)

 

http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/pat_patterson/2003/sept23/truck06.jpg

 

http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/pat_patterson/2003/sept23/truck04.jpg

 

I Top Fuel brukes det (kontinuerlig?) mekanisk innsprut.

(Drivstofforbruk: ca 2liter pr. minutt, på TOMGANG, og opp imot hvis ikke over 10l per sekund (!) ved fullgass) :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi det ikke går ann å levere så mye fuel gjennom dyser? De vil vel få en mer fintuna motor ved f. eks datasprut?

 

Det med dysene vet jeg ikke, men det kreves som nevnt i forrige post rimelig store mengder drivstoff...

Fintuninga på en slik motor går vel mer eller mindre ut på å unngå hydrering, altså at en eller flere sylindre slutter å tenne, så den fylles med nitro til det ikke er plass til mer, og så blir det: :drive2 , så jeg tror vel ikke det er så mye å hente på å bruke datasprut.:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det han sa om lastebiler så seriøst. Mange av de motorene du fikk i lastebiler var også å få i lastebiler. Det er ikke snakk om Kenworth lastebiler her altså. Pick up trucks snakker han vel om.

 

Jeg kaller iallefall en lastebil for en lastebil, en pickup kaller jeg en pickup.

jeg snakket da om store lastebiler type vogntog og lignende, og der er det vel stort sett v8'ere, men er vel også noen produsenter som stort sett sverger til rekke6'ere.. Ellers så ser jeg ikke noe feilaktig eller useriøst med hverken min eller Greddyspeed sin post om lastebiler..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragracing var en sport som tok skikkelig av rett etter andre verdenskrig. Da kom mekanikere som hadde tjent i army'n hjem igjen. Det var ikke noe stort for dem å gjøre etter krigen, og veldig mange begynte med hot rods, som de dragga med blandt annent på uttørka saltsjøer som bonneville.

Og da var det gjerne med flathead ford V8.

Kan hende vi har fordkjellige oppfattninger av hvor store de var bilene de tok maskinene ut av, og i hvilket omfang det var. Men tror ikke feks. det var så mye caterpiller maskiner i dragracers.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man bruker vel ikke lastebilmotorer og traktormotorer og lignende til dragracing. De er vel ikke særlig egnet til det, og det har jeg heller ikke påstått dersom du oppfattet det sånn. Men når folk begynner å spørre om hvorfor v12 er mindre egnet enn v8, og noen forklarer om boring og slaglengde osv, tenkte jeg kanskje det var relevant å nævne at lastebilmotorene vanligvis har et annet forhold boring/slanglengde enn personbil motorer, for å illustere hvilken påvirkning dette har for en motors egenskaper.. Men men, jeg har nå ikke så alvorlig greie på akkurat det der da..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var at motorer levert i enkelte små lastebiler på 50 og muligens tidlig 60tall (før dieselen kom for fullt, så de gikk på bensin) ofte var basert på samme motorene som var levert i personbiler; blant annet har GM (kan ikke så mye om de andre) en bigblock levert i personbiler, og en litt høyere bigblock (talldeck) som vel bruker samme topper, men annet innsug og diverse, og denne motoren ble laget til bruk i (små i amerikansk sammenheng) lastebiler. Denne blokka passer på alle fester og girkassefester osv i personbilene, men ga mulighet for større slaglengde, og dermed sterkere motor for billigere penger. :)

 

Å si at en V12 er bedre enn en V8 eller motsatt er jo som å spørre hvor lang en skog er; det kommer litt an på...

Generelt gir kort slaglengde og stor boring høy effekt på høye turtall, og vice verca. Generelt...

:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår