Gå til innhold

Motorguruer, se her litt!

Ranger emnet


Ferrari

Anbefalte innlegg

Fordelen med å bruke V8 er er vel at det er den mest balanserte motoren.

 

Big eller small-block inndelingen har ingenting med vinkel-grader å gjøre.

Det har med størrelsen på blokka å gjøre.

Small-block Big-block

Chevy: opp til 400cid Fra 396cid

Olds: opp til 403cid Fra 400cid

Ford: opp til 400cid Fra 390cid

Mopar: opp til 360cid Fra 318cid

Pontiac: Har samme blokk fra 350 til 455. Deler de inn etter Small & Big journal. 2"opp til 400 og 2 1/4" på 428 og 455.

326 og 301har andre blokker, 326 er siamese.

 

Korriger gjerne hvis noe er feil. :)

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en ting jeg lurer på..

 

hvorfor bruker de steinalder-motorer som amrikanske v8'ere med støtstenger osv?

 

les Steinalder teknologi..

 

grunnen til at jeg spørr er at jeg har skrudd litt på v8'er i det siste, og det er jo samme teknologien som ble brukt for 60 år siden.. og det syntse jeg er litt hmm. merkelig, når man ser på de nyeste motorene med doch og variable ventiltider (osv,osv,osv) som drar ut mye effekt av små motorer.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi fremskritt skjer når det blir knapt med resurser (les: dyr bensin). I USA har de lenge hatt bensin til gi-bort-pris og dermed ikke hatt det store presset på seg til å lage motorer som faktisk har noenlunde OK virkningsgrad (hørte at de klagde nå fordi bensinen hadde steget til 4 kr literen). Det er heller ikke alle statene som har samme krav til utslipp som California.

 

Hadde bensinprisene i USA for mange år siden steget slik at de nådde prisene vi ser i Europa og Asia så ville amerikanske motorer sannsynligvis lignet mer på motorer produsert i nevnte verdensdeler :D (OK, i Asia aner jeg ikke hva bensin koster)

 

Pur spekulasjon, men jeg synes det passer bra med virkeligheten ;)

 

EDIT: retter på et resonnement.. Se Elcaminos innlegg nedenfor. :D

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...ja. Det jo ikke slik at amerikanerene ikke har prøvd ut dette med litt mer avansert ventilteknologi. Men det har som regel kostet mer en det har smaket.

Cadillac har jo sine Northstar 32V motorer siden begynnelsen av 90 talet. Og Ford har jo hatt 32 V8 en stund.

Driftstofforbruket har helder ikke gått noe vesentlig ned med avansert ventiltekonologi ifrohold til det det har vert på nye 16V V8 motorer med modrene innsprøyningssystem.

Seff er det jo en stor bakdel med tunge ventilmekanismer, særlig når det gjelder turtall, men nå er amerikanske biler generelt tungbygde og da egener det seg fint med V8 motor der du finner veldig mye av kraftressursene nede på turtallsregisteret. Caddilac på to tonn og en 3.5 liters V8 som varver 8500 rpm harmonerer liksom ikke :)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi fremskritt skjer når det blir knapt med resurser (les: dyr bensin). I USA har de lenge hatt bensin til gi-bort-pris og dermed ikke hatt det store presset på seg til å lage motorer som faktisk har noenlunde OK virkningsgrad (hørte at de klagde nå fordi bensinen hadde steget til 4 kr literen). Det er heller ikke alle statene som har samme krav til utslipp som California.

 

Hadde bensinprisene i USA steget i takt med det vi ser i Europa og Asia så ville amerikanske motorer sannsynligvis lignet mer på motorer produsert i nevnte verdensdeler :D (OK, i Asia aner jeg ikke hva bensin koster)

 

Pur spekulasjon, men jeg synes det passer bra med virkeligheten ;)

 

hmm...er må du tenke litt over noe av det du skriver :)

Visst du begynner å regne prosentvis økning når literprisen i USA øker med en krone til over 4 kroner, og det øker fra 11 til 12 kroner her, så er prisøkningen mye større der borte.

Hadde bensinprisen steget til 14-15 kroner (tilsvarende prosentøkning) tror jeg det hadde blitt baluba :)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...er må du tenke litt over noe av det du skriver :)

Visst du begynner å regne prosentvis økning når literprisen i USA øker med en krone til over 4 kroner, og det øker fra 11 til 12 kroner her, så er prisøkningen mye større der borte.

Hadde bensinprisen steget til 14-15 kroner (tilsvarende prosentøkning) tror jeg det hadde blitt baluba :)

 

EDIT: Har rettet på innlegget mitt før dette.. Så at det der ble litt galt.

 

Jeg mente ikke å poengtere noe om pristigning på bensinprisene her og i USA ;). Jeg refererte til artikkel i enten dagbladet eller vg om en gretten gammel gubbe som klagde fordi bensinprisene hadde steget til ca 4 kroner literen pga uroen i midtøsten. Poenget var at i USA har det aldri vært noen stor utgift mhp bensin, derfor har det heller ikke vært noe press på å utvikle biler som er bensinsnåle.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok vert mye press for å utvikle motorer som bruker mindre bensin.

Du må sammenlikne biler fra samme århundre i det minste!

Og gjerne personbiler mot personbiler :)

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår