Gå til innhold

For høy Lamda verdi på EU-kontroll - årsak?

TobyT

Anbefalte innlegg

Vet noen om et sportsluftfilter kan gi for høye lambda verdier? Ved måling hadde jeg verdi på 1,1, noe som gjorde at jeg ikke fikk bilen godkjent...Tenkte jeg skulle sette på orginal luftfilterboks og måle igjen, for å se om det blir noen forskjell. Ville bare høre her først før jeg går til det skrittet.

Hva slags andre ting kan gi for høye utslag, og kan det skade motoren på noe måte med for høye verdier?

Alle innspill mottas med stor takk!

99 Primera GT

Nissan Car Club Norway

http://www.nccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, lambda verdien stiger når co verdien synker..

Jeg hadde for høy co2 på min bil, så jeg kjørte dyserens, byttet plugger og fjernet(!) luftfilter før etterkontroll, da fikk jeg 0 i co og 1.1 i labda (maks lambda er 1,030) Så dro jeg hjem og satte på luftfilteret igjen da var det greit..Prøv å sett på orginalfilteret først..

Siden du bor i nannestad så kan du jo stikke innom Gardermoen Autoservice (Lada verkstedet) der tok dem å sjekket co verdienene mine gratis.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, lambda verdien stiger når co verdien synker..

Jeg hadde for høy co2 på min bil, så jeg kjørte dyserens, byttet plugger og fjernet(!) luftfilter før etterkontroll, da fikk jeg 0 i co og 1.1 i labda (maks lambda er 1,030) Så dro jeg hjem og satte på luftfilteret igjen da var det greit..Prøv å sett på orginalfilteret først..

Siden du bor i nannestad så kan du jo stikke innom Gardermoen Autoservice (Lada verkstedet) der tok dem å sjekket co verdienene mine gratis.

Takk for raskt svar!

Setter på orginalfilteret og tester på nytt...hadde bilen min på NAF på kløfta og de sa det kunne teste den på nytt for meg! Krysser fingra!

99 Primera GT

Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvlken type føler er dette her egentligt?

Induktiv? NPN/PNP kontaktsett?

Prøve og se mulighetene til og prøve noe ettermarkeds greier ! :D

Aner ikke hvilken type føler det er...når det kommer til sånne ting er jeg rimelig blank imstupid

Hmmm...deler er allerede bestilt og kommet hos Nissan. Mye kunne det vært å spare hvis jeg hadde valgt "uorginalt"?

99 Primera GT

Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvilken type føler det er...når det kommer til sånne ting er jeg rimelig blank imstupid

Hmmm...deler er allerede bestilt og kommet hos Nissan. Mye kunne det vært å spare hvis jeg hadde valgt "uorginalt"?

Samme problemet hadde jeg for noen måneder tilbake. Da hadde jeg 1.200 i lambda verdien. jeg hadde Effektanlegg i bilen+K&N kit+ bilen hadde kjørt noen få meter før de tok målingen. Det var luft lekkasje gjennom disse festene som binder potta og midtpotta sammen.Resultatet ble som nevnt som ovenfor.

Dette hjelper: Motoren må være varm, kjør 10-15 km før kontrollen. Å ruse motoren under målingen senker lambda verdien betraktelig. ELLER TA EN ANNEN BIL SIN MÅLINGER(hvis du er kjent på dette verkstedet)

Jeg måtte av med K&N Kittet og effektpotta. Jeg ba han ruse motoren under målingen. Det gikk greit, men neste gang tar jeg PKK'n på et jalla verksted som er EU godkjent. Da får du bilen gjennom uten problemer.

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

K&N innsats filter selges!

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider