Gå til innhold

"Racinglyd"

Ranger emnet


2bb1nordli

Anbefalte innlegg

mitt forslag er å fjerne kat og mellompotte, erstatte med vanlige rør. bytt ut bakpotta med en simons av normal(!) størrelse. da får du litt dypere lyd på lavt turtall og snerr når du drar den ut på gir. om bilen klarer det da ;)

 

Er enig i at det er for mye drittkasting på forumet. Det er mange forskjellige grunner til at folk velger akkurat den bilen de har. Det burde være mulig å respektere det, og heller være saklig og hjelpsom.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor detter turtallet med høy komp?

Eg vett at med liten svinghjulsmasse detter det fort ved gassoppslipp, men at det gjør det pga høy komp var nytt for meg.

 

enkel forklart...

 

stemplene må komprimere like mye luftsom tidliger i et midre rom og da blir det tyngre for de og jobbe dermed synker turtallet.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkel forklart...

 

stemplene må komprimere like mye luftsom tidliger i et midre rom og da blir det tyngre for de og jobbe dermed synker turtallet.

 

Men får du ikke da større trykk i sylinderen, slik at stempelet blir trykket ned med tilsvarende større kraft? Det vil si at de ekstra kreftene som brukes til å komprimere lufta "får du igjen" når lufta/ forbrenningsgassen trykker stempelet motsatt vei.

 

Eller er det andre faktorer som spiller inn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre faktorer vil bla. være hvor lenge/mye ventilene er åpne når stempelet er på vei opp, henholdsvis ned. Om det er en overkvadratisk/underkvadratisk motor, etc.. Men uansett har svinghjulet mest å si for hvor fort motoren kommer ned i hastighet.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man har høy komp, og gir full gass, blir det hardt trykk i motoren, når du slipper gassen tilføres det ikke energi lenger, og motoren bremses av seg selv, med høy komp vil denne motstanden være høyere, OM jeg har forstått det riktig. men det var vel mest teoretisk og for å skrive noe alle andre ikke skreiv :P . eksos og filter, er du ikke fornøyd kjøp en bil til.

 

lykke til

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joda. Den ser fin ut.:) Men det kan fort være at røret har for stor diameter igjen..

 

 

Jeg hadde Torshov Potte og Green Filter på accorden jeg hadde som førstebil, ble heidundrende lyd av det!

 

Det tenker jeg nok! m'm Men en 2,2 150hk accord pumper litt mer luft en en 1,6 med kammer/topper beregna for bunndrag og økonomi. Green filter er absolutt å anbefale, men ikke de største torshowpottene. De litt mindre, kanskje.

 

Les svarene til Skidracer, og overse alle de andre. Fyren vet tydeligvis hva han snakker om :win

Takk takk! Gøy å høre slikt av og til :D :pray

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det tenker jeg nok! m'm Men en 2,2 150hk accord pumper litt mer luft en en 1,6 med kammer/topper beregna for bunndrag og økonomi. Green filter er absolutt å anbefale, men ikke de største torshowpottene. De litt mindre, kanskje.

 

hehe, jo sant det :P

 

Hadde to løps dtm potte derfra, passa perfekt til bilen.. :D

 

Filteret lagde rå sugelyd når jeg tok inn gassen, så folk spurte om jeg hadde turbo etc.. heh well

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jo sant det :P

 

Hadde to løps dtm potte derfra, passa perfekt til bilen.. :D

 

Filteret lagde rå sugelyd når jeg tok inn gassen, så folk spurte om jeg hadde turbo etc.. heh well

 

 

Jepp! Bytt i tilleg ut rørene fra filteret til innsuget med metallrør, og du får enda mer sugelyd :pimp Du trenger forresten ikke samcoslanger til skjøtene, siden du ikke har turbo. (tenkte jeg skulle nevne det...)

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du har fått mange greie tips om lyden, nå kommer ett om litt mere futt..

 

De fleste Elantra i 96 kom med 90 HK (mindre toll). Forskjellen mellom 90 hk og 114 hk var bare en plate imellom spjeldhus og innsug som hadde ett hull på kun 22 mm :watchout

 

Denne plata er det bare å skru av, så har du 114 Hk. Hvis du skal være helt lovlig, snakker du med biltilsynet og betaler mer i toll. Ellers er dette noe de omtrent aldri sjekker (evt. kan du borre/file hullet større i plata).

 

Løp ut å sjekk om det står en plate der som det står "66 Kw" på.

 

Ikke bare får du mere hester, men du får en normal dreiemomentskurve også. 90 Hk versjonen var som en berg-og-dalbane uten mellomregister i forhold til 114 hk.

 

Lykke til.

 

happyhappy

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager visste du noe slikt? :wonder Jobba på hyundai? (Når jeg tenker meg om, selger de mazda og huyndai i samma butikk her i byen..)

 

Og hva i hule heite var vitsen med en restriktorplate....?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår