Gå til innhold

Airbag?

Ranger emnet

Finepix

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man skal koble ut passasjer-airbagene i en Volvo V40? Etter det jeg har forstått skal man koble av batteriet i x-antall minutter før man rører ledningene. Noe mer jeg trenger å vite? Jeg vil jo helst slippe å få ladningen i trynet....:D

Ps. Jeg vet at dette helst skal gjøres av verksted, og spesifiseres i vognkortet å greier, meeen det finnes jo som kjent mer spennende ting å bruke spenna på...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare napper ut kontakten på Mercedes. Ikke noe fare. Har selv gjort det 2 ganger uten å få noen smell ;)

Skal en del til før den spretter ut.

Er ikke noe vits å ta på seg fleece genser og gni hode på magen før man tar den ut, men det skal gå fint uten å ta av batteri. :D

Kan jo såklart ringe Volvo verksted å høre først og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Er ikke noe vits å ta på seg fleece genser og gni hode på magen

Kan du forklare oss hvordan dette stuntet utføres?? :D :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell bare å sørge for at tenninga er av og koble av stikket.puta kan ikke bli utløst av dette;) men om det går på volvo vet jeg ikke! på opel så går det ikke! hvis en tar av ett stikk så lyser airbamg lampa og den lagrer feilkode på åpen krets. gudå dumt det ser ut når en bil kommer inn med svart teip over airbaglampa;P

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om air bager som har gått av ved å bare ta ut kontakten! Det er svært sjelden, men det er jo ikke lange jobben og ta av batteripolen heller da! Vent et par minutter slik at kondensatorer o.l får ladet seg ut! Hos oss (ikke volvo) setter vi inn en testsimulator i kontaktene for og slukke lampa!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Vet om air bager som har gått av ved å bare ta ut kontakten! Det er svært sjelden, men det er jo ikke lange jobben og ta av batteripolen heller da! Vent et par minutter slik at kondensatorer o.l får ladet seg ut! Hos oss (ikke volvo) setter vi inn en testsimulator i kontaktene for og slukke lampa!

Denne testsimulatoren dere setter inn, er det bare en motstand som dere setter inn "i stedet for" airbagen? Slik at systenet kan kjøre en veldig svak spenning gjennom for å kontrollere at det ikke er brudd i kretsen, og dermed holde airbag-lampa slukket?

Noen som vet hvilken verdi det skal være på motstanden i så fall?

Hva med den løse kontakten på selve airbagen, skal denne isoleres, evt kortsluttes? Kan den bli påvirket av statisk elekrisitet?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Denne testsimulatoren dere setter inn, er det bare en motstand som dere setter inn "i stedet for" airbagen? Slik at systenet kan kjøre en veldig svak spenning gjennom for å kontrollere at det ikke er brudd i kretsen, og dermed holde airbag-lampa slukket?

Noen som vet hvilken verdi det skal være på motstanden i så fall?

Hva med den løse kontakten på selve airbagen, skal denne isoleres, evt kortsluttes? Kan den bli påvirket av statisk elekrisitet?

Simulatoren er en motstand ja men jeg har ingen verdier og vil anta at denne varierer etter biltype! Kontaktene på airbagen setter vi vanligvis en bit tape over slik for sikkerhetsskyld!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe stort triks å koble ut airbaggene på noen som helst bil. Om du kobler fra batteriet og lar dette stå avkoblet (begge poler) i 1 times tid er du sikker på at all restspenning er borte. Dersom du vet hvor styreenheten til airbaggene sitter er det bare å koble den ut og legge den på hylla. Da er du sikker på at airbaggene ikke smeller under kjøring. Du vil kanskje oppleve at airbag lampen lyser etterpå på grunn av selfcheck i styreenheten til motor eller BCM på nyere biler. Om dette skulle skje er det bare å ta ut pæra!

RX8 13B 192hk 05' Min RX8

x - Mazda MX5 NA

x - Mazda 323

x - Ford Orion 2,0

x - Ford Fiesta (3stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider