Gå til innhold

Mye ulyder

Ranger emnet

Svenn-Are

Anbefalte innlegg

jeg har nå skiftet til superflex foringer under hele bilen og satt på r-sport dempere. og etter det er det mase lyder under der. hva kommer det av? blir det sånn fordi bilen er blitt vesentlig stivere?

Det er vel noen andre her som har gjort samme jobben? hvordan ble deres bil. har dere noen ulyder eller er den noe jeg har gjort galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å etterstramme alt av bolter.. når bilen står på hjula... beste da er jo seff en firesøyler, så slipper du å ligge på gulvet/bakken.. :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har forandret understellet fra mjukt til stivt, må du ikke bli overrasket over at det blir mer lyd. Gummiforingene og de myke demperne tok jo av for støt og slag som nå forplanter seg mer direkte opp i bilen. Og som får reservehjul og annet som ikke sitter boltet fast til å riste og slå mer enn før.

Noe annet er det om du hører metall-mot-metall raklelyder. Da ville jeg først og fremst mistenkt to ting:

- Hylsene i foringene. Hadde de den nøyaktig samme passformen til de gjennomgående boltene som de originale Volvo-foringene hadde?

- Festeøyene i demperne - samme der: Sitter de som støpt rundt boltene? F.eks. er Bilstein Touring kjent for at noen partier har bittelitt for store hull, og resultatet er raklelyd i bakstillinga. Jeg vet om folk som har shimset med materiale fra ølbokser, men vet ikke hvor lenge det har vart.

Det kan også være verdt å kjenne etter om mutterene er dratt skikkelig til etter monteringen. Vær spesielt oppmerksom på den innerste mutteren til det øvre støtdemperfestet bak, den er det lett å overse. Den skal ikke løsne ved demontering, men det hender at den gjør det likevel.

Du burde absolutt gå over alt på ny. Deler som får lov til å stå og riste vil før eller seinere kunne ende i materialtretthet og brudd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet du alle foringene?

Før jeg byttet stabstag, hadde jeg "klakk" ved høyresvinging.

Det var "hovedforingen" i det lille staget som går opp fra bærearm til stabstag.

Det gjorde at stabstaget vridde seg og det lille staget fikk metallkontakt med festet i bærearmen.

Jeg kjøpte nye slike stag og div. polyforinger til fronten.

hev jo også på NYTT 24mm 264 stabstag (ps. kjøp heller 240 stabstag om du skal ha i vanlig motor, pga 264 stag bygger mer ut mot hjulene!).

bilen min har ingen ulyder nå, men den er jo en go-kart :)

gule koni sport, hardest instilling.

lesjöfors 45mm (40+5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Fikk samme problem etter å ha byttet til Superflex bak:

metalliske klakkelyder. spesielt i smådumper.

Jeg er 90% sikker på at årsaken ligger i foringshylsene som er for store i forhold til bolten (gir slark). Er litt fortvilet og vet ikke helt om jeg skal reklamere (KRB), prøve å løse problemet på en annen måte eller ikke bry meg.

Har ventet med å montere foran i frykt for å møte samme problem der.

Uansett dårlig at de selger produkter som ikke passer :fire:

Tydelig at det er flere som har samme problem.

Hade hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider