Gå til innhold

hjulager (vectra b)

Ranger emnet

dansken

Anbefalte innlegg

1399,- inkl mva på menkonomen her i oslo pr side.

Sitter med fire muttere på baksiden av bærearmene (er det ikke det det heter da?)

Skal strammes med et eller annet moment, men husker ikke hvor mye. Jeg hadde ikke moment nøkkel så jeg bare dro det til det jeg var mann om.

To av mutterene er greie å komme til, mens de to andre er mer køddne å få av.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1399,- inkl mva på menkonomen her i oslo pr side.

Sitter med fire muttere på baksiden av bærearmene (er det ikke det det heter da?)

Skal strammes med et eller annet moment, men husker ikke hvor mye. Jeg hadde ikke moment nøkkel så jeg bare dro det til det jeg var mann om.

To av mutterene er greie å komme til, mens de to andre er mer køddne å få av.

2544 fikk jeg opp på mekonomen,du har vell kanskje sett på en med mindre motor og 4 hulls nav.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2544 fikk jeg opp på mekonomen,du har vell kanskje sett på en med mindre motor og 4 hulls nav.

HÆ? Det kan vel ikke være 1100 kr dyrere bare fordi man har 5 bolt.

Jeg betalte 1399,- for mitt til en 1,8 med 4 bolt.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

ok eg er litt grønn angående hjulager bytte på vectra b .

trenger en veilending . hvordan gjør eg ? og ka verktøy trenger eg ?

skal vist finnes 2 typer hjulager satser en selvsatrammer og en helt lukket . hvordan ser eg att eg har dette ? bilder kommer :pray :pray

BMW 525 D  E 61
TOURAN TID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok eg er litt grønn angående hjulager bytte på vectra b .

trenger en veilending . hvordan gjør eg ? og ka verktøy trenger eg ?

skal vist finnes 2 typer hjulager satser en selvsatrammer og en helt lukket . hvordan ser eg att eg har dette ? bilder kommer :pray :pray

Tror du bare bytter hele navet. (ikke noe stramming i selve lageret å snakke om) Slik var det ihvertfall på min. Under ser du hvordan jeg gjorde det.

Du må ha av Calyppern (bare skru den løs og trekk den til side, pass på at du ikke bøyer bremserøret så mye at det knekker eller noe).

Så må du ut med styreskruen til bremseskiven (den lille som sitter mellom to av hjulboltene), denne kan sitte litt hardt (jeg brukte drill med bits og la all vekta mi mot bilen, da kom den lett. Får du den ikke ut kan du bare borre den vekk, ikke noe krise å ikke ha den der sa opel)

Så tar du av Bremseskiva. (sitter gjerne litt hardt denne også, men bare slå litt på "trommel-delen" av den, ikke rett på skiva)

Så sitter det 4 muttere på bærebrua eller hva det heter som du må løsne + en kontakt som er der også. Disse 4 mutterene fester hjullageret/navet. Nå skal du kunne få ut det gamle. Disse mutterene sitter noe helt sinnsykt, kan være greit å spraye litt CRC eller noe på de før du begynner med hele jobben, så slipper de litt lettere. De sitter litt knotete til, så sørg for at du har sånn mellomstykke mellom pipa og pipenøkkelen (den lange biten, pluss sånn ledd)

Så er det bare å pusse bort litt rust, og sette ting på igjen. det skal følge med 4 nye bolter på de lagerene du har kjøpt, bruk disse. Det skal forøvrig ikke gå ann å montere lageret/navet feil, fordi det bare passer en vei.

Egentlig skal de 4 boltene trekkes til med 50 Nm, så 30 grader og 15 grader, men jeg bare dro det jeg var mann om.

Calypperen skal dras til med 80 Nm når du fester den igjen.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider