Gå til innhold

bremseskiver

Ranger emnet

ezzben

Anbefalte innlegg

driver å skal bytte bremseskiver bak på ventoen min, men får å få ut skiva må jeg skru løs to skruer som holder calipperen på plass.. problemet er at disse skruene sitter hardere enn noe annet jeg har vært borti også er det umbrakoskruer noe som ikke gjør det mye lettere,, noen tips for å løsne sånne skruer som har satt seg helt fast,, har spruta på med noe rustoppløser men virker ikke som om det hjelper?? hva gjør verkstedene med sånne skruer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker umbrako bits så bank den godt inn før du prøver å løsne på skruen. Er også lurt å bruke en forlenger så løsner det lettere. Et annet triks er å varme opp skruen, men er nærme bensintanken, så det kan bli spennende med åpen flamme :p

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått deg ny bil trra? :)

jupp

Kan også banke på selve skruen før du prøver å løsne den, Og når du monterer det igjen, ta på litt alu eller kobberpasta på skruen, så blir det ikke så vanskelig å løsne hvis du må løsne på det igjen.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker umbrako bits så bank den godt inn før du prøver å løsne på skruen. Er også lurt å bruke en forlenger så løsner det lettere. Et annet triks er å varme opp skruen, men er nærme bensintanken, så det kan bli spennende med åpen flamme :p

ja,, får vel se om jeg får kjøpt noe sånt i mårra, hadde liksom håpa på å bli ferdig i dag,, men det gikk ikke så bra,,hehe.. takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp

Kan også banke på selve skruen før du prøver å løsne den, Og når du monterer det igjen, ta på litt alu eller kobberpasta på skruen, så blir det ikke så vanskelig å løsne hvis du må løsne på det igjen.

Gratulerer :win

Du får si fra hvis det blir salg av KR 16V motor:P

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å skal bytte bremseskiver bak på ventoen min, men får å få ut skiva må jeg skru løs to skruer som holder calipperen på plass.. problemet er at disse skruene sitter hardere enn noe annet jeg har vært borti også er det umbrakoskruer noe som ikke gjør det mye lettere,, noen tips for å løsne sånne skruer som har satt seg helt fast,, har spruta på med noe rustoppløser men virker ikke som om det hjelper?? hva gjør verkstedene med sånne skruer????

Litt off topic, men hvis jeg kan spørre, hvordan verktøy trengte du får å løsne hele bremseskiven bak, det er ikke noe spes verktøy man trenger, nå har jeg en golf men regner med at det ikke er store forskjellen, skal bytte skiver og klosser bak og foran i morgen skjønner du..

1994 Golf III GTI 16v :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvis jeg kan spørre, hvordan verktøy trengte du får å løsne hele bremseskiven bak, det er ikke noe spes verktøy man trenger, nå har jeg en golf men regner med at det ikke er store forskjellen, skal bytte skiver og klosser bak og foran i morgen skjønner du..

annet enn den umbrakonøkkelen, så trenger du tre skiftenøkler, en på 13 en på 15 og en på 24 tror jeg det var,, også trenger du en hammer og en flat skrutrekker for å få av en sånn sak som dekker til mutteren som holder selve skiva på plass.. og seff verktøy for å løsne dekket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annet enn den umbrakonøkkelen, så trenger du tre skiftenøkler, en på 13 en på 15 og en på 24 tror jeg det var,, også trenger du en hammer og en flat skrutrekker for å få av en sånn sak som dekker til mutteren som holder selve skiva på plass.. og seff verktøy for å løsne dekket :P

Takk for svar :pray, får se hvordan det går i morgen, håper alt går greit, hater å møte på problemer underveis.. :mad:

1994 Golf III GTI 16v :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kost på deg ny låsesplint (sitter under fettkoppen i senter på skiva)! Om hjullagerne er friske er det bare å flytte over lagerbanene til de nye skivene. Da kan en litt stor dor være til god nytte. Verkstedpresse er dog best.

lagerbanene?? sitter de på baksiden av skiva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen faen faen faen,,, angrer på at jeg bytta bremseskiver,,, har gjort et eller annet galt når jeg festa skiva eller noe,, så den sitter litt løst, , i tillegg så piper det noe jævlig når jeg kjører en cm liksom... er litt redd for at noe er ødelagt etter en liten kjøretur,, har noen bilde av hvilken vei den ytre lagerbanen på bakhjulet skal sitte på bolten... tips for hva som er galt, tas gjerne imot..

Glem det,, alt er bra nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider