Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hallo folkens

 

Jeg sliter litt ... mildt sagt

 

Skal sveise aluminium med ac tig, hvilket burde være greit eller....

 

Platene er i saltvannsbestandig alu, og har en tykkelse fra 3-4 mm.. Tilsatstråden skal dekke denne type plate, og wolfram elektroden skal ha rett karakteristikk. bruker ren argon og kjører med en flow på 7-11 l/min.

 

Jeg får ett greit smeltebad, men når elektroden tilsettes da går hele greia i dass, og jeg begynner å bli passelig lei....

 

Har prøvd meg på litt forskjellige platetykkelser men det er ikke greit !!!

 

Er det noen på forumet som har greie på det å sveise alu med tig.... Jeg har en mig maskin og der er det langt enklere, til tross for at det er en dc maskin.

 

Tanken med tig;n var å ta det mindre arbeidsstykkene.

 

HJELP !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det går galt idet du bruker matetråden? Skjønte ikke helt forklaringen. Men trenger du matetråd, kan du ikke bare smelte det sammen?

 

Forøvrig er det veldig viktig ved alu-sveising at overflaten er ren og slipt.

 

Utover det vet jeg ikke noe særlig, da jeg såvidt har TIG sveiset alu.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skal vi se om jeg har forstått det rett:

 

til Sort stål:

 

Gass: Mison 18/20 (argon)

Wolfram: beregnet for Sort stål. Leveres med lys tupp

Elektroder for Sort

Kan sveises med DC

 

Til Alu

 

Gass: Argon 4.0

Wolfram : Beregnet for Alu

Elektroder: Beregnet for Alu

Bør også ha ett apparat på minst 200 amp og MÅ ha AC

 

Til Rustfritt

Gass: Mison 18/20 (argon)

Wolfram: beregnet for rustfritt,men kan man bruke samme som på Sort stål?

Kan sveises med DC

 

Til syrefast

 

Gass: Hvilken type gass? usikker!

Wolfram: beregnet for SF og Med rød tupp

Elektroder: Beregnet for syrefast

 

 

Vet at dette oppsettet ser tåpelig ut men for at jeg selv skal forstå det lettest så ble det slik ,hehe....

Er det riktig eller er jeg helt på bærtur?

 

Spørsmålet er egentlig om jeg kan sveise SORT STÅL,RUSTFRITT OG SYREFAST med samme gass og wolfram?! At det kun er elektrodene som er forskjellen.

 

Takker for svar :D

God helg og (snart) god 17 Mai :)

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se om jeg har forstått det rett:

 

til Sort stål:

 

Gass: Mison 18/20 (argon)

Wolfram: beregnet for Sort stål. Leveres med lys tupp

Elektroder for Sort

Kan sveises med DC

 

Til Alu

 

Gass: Argon 4.0

Wolfram : Beregnet for Alu

Elektroder: Beregnet for Alu

Bør også ha ett apparat på minst 200 amp og MÅ ha AC

 

Til Rustfritt

Gass: Mison 18/20 (argon)

Wolfram: beregnet for rustfritt,men kan man bruke samme som på Sort stål?

Kan sveises med DC

 

Til syrefast

 

Gass: Hvilken type gass? usikker!

Wolfram: beregnet for SF og Med rød tupp

Elektroder: Beregnet for syrefast

 

 

Vet at dette oppsettet ser tåpelig ut men for at jeg selv skal forstå det lettest så ble det slik ,hehe....

Er det riktig eller er jeg helt på bærtur?

 

Spørsmålet er egentlig om jeg kan sveise SORT STÅL,RUSTFRITT OG SYREFAST med samme gass og wolfram?! At det kun er elektrodene som er forskjellen.

 

Takker for svar :D

God helg og (snart) god 17 Mai :)

 

Hei

 

Du kan bruke argon eller argon mix på de fleste typer med unntak av titan som trenger helt (99,9%) ren argon.

 

Gassmengde etter dysetype m.m.

 

Svesing av alu er faktisk en helt annen vitenskap skal man få ett bra resultat.

 

1. Delene du skal sveise skal ikke slipes, men maskineres på grunn av urenheter setter seg fast inn i sveisefugen. Du kan løse dette med å slipe med flapdisc først for så å gå over med fres eller fil. Er også viktig å pusse bort evt belegg som ligger inntil området som sveises.

2. Avfetting.. Mange benytter rødsprit inkludert meg selv når jeg er slapp, men rødsprit legger igjen fett også som lager garantert porer i sveisen. Eneste som duger er aceton

3. Tilsett.. Er faktisk ferskvare og det danner seg belegg på disse. Har du gamle tråder så kan man tørke de med aceton og prøve å bruke de uansett. Er viktig å lagre disse i plast lukket og varmt så de ikke blir utsatt for kondens..

4.Elektroder, dyser og tilsett.. Her må man velge det som passer til det man jobber med. Man finner tabeller på nettet

 

Hvis man har problemer med tilsett på aluminium så kan det være at man ikke har tilsett med mangan legering. Den type tilsett kan brukes på de fleste typer aluminium. Hos ESAB starter den serien på 5XXX.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du kan bruke argon eller argon mix på de fleste typer med unntak av titan som trenger helt (99,9%) ren argon.

 

Gassmengde etter dysetype m.m.

 

Svesing av alu er faktisk en helt annen vitenskap skal man få ett bra resultat.

 

1. Delene du skal sveise skal ikke slipes, men maskineres på grunn av urenheter setter seg fast inn i sveisefugen. Du kan løse dette med å slipe med flapdisc først for så å gå over med fres eller fil. Er også viktig å pusse bort evt belegg som ligger inntil området som sveises.

2. Avfetting.. Mange benytter rødsprit inkludert meg selv når jeg er slapp, men rødsprit legger igjen fett også som lager garantert porer i sveisen. Eneste som duger er aceton

3. Tilsett.. Er faktisk ferskvare og det danner seg belegg på disse. Har du gamle tråder så kan man tørke de med aceton og prøve å bruke de uansett. Er viktig å lagre disse i plast lukket og varmt så de ikke blir utsatt for kondens..

4.Elektroder, dyser og tilsett.. Her må man velge det som passer til det man jobber med. Man finner tabeller på nettet

 

Hvis man har problemer med tilsett på aluminium så kan det være at man ikke har tilsett med mangan legering. Den type tilsett kan brukes på de fleste typer aluminium. Hos ESAB starter den serien på 5XXX.

 

Mvh

Legge til litt. :)

 

Viktig å slipe alu som har vært i luft mer enn et døgn uansett. Bygger seg oksydlag med tiden, og DET lager porer, og det som verre er, nemlig at aluen smelter under oksydlaget hvis det er gammelt og tykt eller f.eks. anodisert... når da endelig oksydet smelter, smeltepunktet for aluOX er vel dobbelt så høyt som for alu, så har man plutselig en helt flytende smeltepøl som er stor som et kronestykke. Vips, har man ditto stort hull og oksyd nok der til at man må slipe det til størrelsen av en 20-krones-mynt (minst) for å få ren sveis igjen.

 

Har avfettet deler i delevasker (hot tank) og avsluttet med kokende varmt vann med litt Zalo i, ligger det i det vannet i 10-12 min så er det null problemer. Hvis da ikke aluen er noe dårlige støpegreier fulle av sink, da er det et helvete uansett.

 

Tilsett til Alu-TIG tåler å bli lagret ganske lenge i forhold til pinner til elektrodesveising. Men det som er viktig er å tørke over gamle tråder med en finkornet slipeduk eller lignende, oksydet dannes der også over tid...gir pinner som smelter "sent" og de danner ofte porer og "bulkete" sveis.

 

5-serie tilsett - da oftest 5356 - er greit til alt som er av alusveising, BORTSETT fra endel støpte ting, slik som støpte bunnpanner og annet tynt støpemateriale som ikke trenger strukturell styrke. Med 5356 får man da nemlig ofte "hot cracking"... nemlig at du sveiser en helt strøken søm, skrur av gassen, tar av deg maska, legger bort hanskene og ...PING!...så har du en sprekk midt i sømmen. Til sånt materiale er 4043 mye bedre, da den - som sagt - ikke er like sterk i sveisen, men den gir seg mer og man slipper sprekkdannelse.

 

På RF, SF, Ti og Inconel må man ha bakgass for å få friske sveiser. Det ser greit ut uten - på utsida - men mer enn en gang har "utskilt karbon" dannet sprø soner i materialet på innsiden grunnet varmen og tilgangen på oksygen, de fleste rør som sprekker begynner i en slik sone..

 

En annen ting som folk OFTE overser med Alusveising er hvor lenge de skal la sluttgassen fløde, altså hvor lenge gassen skal dekke over smelten etter at sveisen er gjort. Alu herder ikke "tvert" fra flytende og det skal ikke være i nærheten av så varmt at det smelter før oksydet blir TYKT på få sekunder. Fra man slipper knappen og buen slokker skal man ha MINST 0.5 sekunder sluttgass per 10Amp sveisestrøm for å hindre dette.

 

200 amp for å få fin smelt på den 8mm tykke biten du jobbet på betyr altså at du skal stå pal med gassen strømmende i minst 10 sek for å unngå oksyd på sveisen som må fjernes før du flytter deg og begynner igjen.. ..og så lurer folk på hvorfor alu-TIG'ing er dyrt? Det går med SYKT mye mer gass enn ved f. eks. syrefast.. og en 200bar/50liter flaske koster faktisk nesten 2500 kr å bytte + frakt. Og man lenser fort nær en halv sånn flaske på et komplett innsug ink plenum hvis det er litt komplisert.

 

Og - edit - man "MÅ" ikke ha spesielle elektroder til alle forskjellige materialer eller et apparat på 450 amp. Og et atomkraftverk til å dra det. Jeg bruker "Lanthanated" wolfram på ALT, siden det ikke smelter så lett i tuppen ved mye strømbruk. Og jeg har bare et 200amp 1-fas TIG med frekvensstyring, holder til mye det, selv om et større seff går fortere å bruke (hvis man kan sveise skikkelig, da). Har sveiset opp topper og butt-sveiset 10mm tykke alubiter med det - men sistnevnte går ikke fort, selv om det går. :)

Endret av Turboed1
Tilleggsinfo. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt god gammaldags redneck sveising av "tykk" alukanal(tipper 5mm gods), går det an å sveise med pinner? Naboen har et pinneapparat jeg kan låne, så jeg slipper å vente i evigheter på at onkelen min skal ta de inn på jobben sin... :D

 

Blir altså noe slikt:

http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-tilbehor/Sveiseelektroder-aluminium-10-stk/

 

Til å sveise ekstrudert aluprofil.

 

De har ligget ute i hele vinter, så det vil vel si at jeg må pusse alle stedene jeg skal sveise?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt god gammaldags redneck sveising av "tykk" alukanal(tipper 5mm gods), går det an å sveise med pinner? Naboen har et pinneapparat jeg kan låne, så jeg slipper å vente i evigheter på at onkelen min skal ta de inn på jobben sin... :D

 

Blir altså noe slikt:

http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-tilbehor/Sveiseelektroder-aluminium-10-stk/

 

Til å sveise ekstrudert aluprofil.

 

De har ligget ute i hele vinter, så det vil vel si at jeg må pusse alle stedene jeg skal sveise?

Aldri prøvd med pinner. Men du MÅ slipe alle steder du skal sveise, ja... og hvis du bruker en stålbørste på det for å rense så må det være en med rustfri tråd, som ALDRI er brukt tidligere på jern/stål.

En vanlig børste legger igjen stålpartikler som lager helvete.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd med pinner. Men du MÅ slipe alle steder du skal sveise, ja... og hvis du bruker en stålbørste på det for å rense så må det være en med rustfri tråd, som ALDRI er brukt tidligere på jern/stål.

En vanlig børste legger igjen stålpartikler som lager helvete.. :)

Apropo det så er det heller ikke lurt å blande kappskiver som er brukt til forskjellige metaller, da oppnår du det samme. Kan forøvrig også nevne at støvet fra alu er veldig fint, og legger seg på det verktøyet du bruker for å kappe/slipe det.

 

Men altså hvis dette ikke er noe viktig så må du ikke gjøre det gull-rent og vaske av med aceton. Eventuelle fuktigheter fordamper når du sveiser uansett. For eksempel går det greit å sveise noe, skylle det og så blåse vekk det meste av vannet. Og selv om det kan være bittegrann smuss der du skal sveise så blir det sikkert ikke porer i sveisen av den grunn. Anbefaler selvfølgelig å gjøre skikkelige forberedelser først, men det går fint om du ikke gjør alt helt etter boka.

 

Når det gjelder dette med gasser til TIGen så funker ren argon fint til det meste. På jobb bruker vi samme gass til SF, stål og Titan, tror også vi bruker den til Alu. Har forøvrig sveist alu med MIG apparat både med ren argon og mison 18 og jeg merket ingen forskjell. Mison 18 er jo blandingsgass, men består hovedsaklig av argon så du kan vel bruke den til det meste hvis det ikke er noe nøye du sveiser.

 

Når det gjelder TIG bruker du samme elektrode til stål, titan og sf. Er rød eller svart til dette. Du bruker hvit til alu. Forøvrig funker det å bruke rød og svart til alu og, men det er sikkert ikke anbefalt. Det som er cluet med elektroden er at den til vanlig skal være spiss, men til alu er den butt. Når du sveiser alu brenner elektroden seg til den blir butt.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig funker det å bruke rød og svart til alu og, men det er sikkert ikke anbefalt. Det som er cluet med elektroden er at den til vanlig skal være spiss, men til alu er den butt. Når du sveiser alu brenner elektroden seg til den blir butt.

På TIG med frekvensstyring er det faktisk anbefalt å slipe elektroden på samme måte som til RF.. kjører man høy innslagsfrekvens - som man jo gjør, da funker et lite apparat til endel tykkere alu enn man "skal" kunne ta, og de fleste TIG's nå har dette - så brenner normalt ikke elektroden seg butt, da endringen i frekvens gjør at varmen går i sveiseemnet og mye mindre av den "stopper" i pistolen. Kjører man butt elektrode (ball-head) på høy frekvens, AC og alu så vandrer lysbuen som en drita pingvin på stylter... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det gis så gode svar her,så kommer jeg med flere spørsmål ;) hehe

 

Startet opp med sveising igjen igår og etter litt finjustering så begynte ting å se bedre ut MEN det er 2 knapper som jeg ikke finner ut av hva er til:

 

FOREBLOW ( er det for å stille inn når gassen pumpes ut før elektroden tennes?)

DUTY RATIO.

 

De andre har jeg fått til sånn nogenlunde men legger ut 4 etter hverandre så kan dere forklare hva hver knapp gjør/styrer og hva de BØR stå på:

 

1. FOREBLOW TURN

2. DUTY RATIO

3. ATTENUATION

4. POSTBLOW

 

sikkert flere som lurer på dette :):pray

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår