Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

"Foreblow" er nok kinengelsk for "Pregas flow" ja. Duty ratio er vel et forsøk på å forklare frekvensstyring eller noe. Kjenner ikke til de betegnelsene, men innbiller meg vel at lav duty ratio burde være det samme som å kjøre lavfrekvent, dvs strømoppsett som "renser" oveflaten mer men som ikke slår så hardt ned i materialet, og motsatt.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Duty ratio (intermittens på norsk) er særdeles viktig å se på når man handler. Det forteller egentlig hvor stort apperatet er. Proff maskiner oppgir bestandig i området 80%. Kort forklart så hvor lenge kan du sveise med maks styrke. Hvis en maskin har 120 ampere i 80% for så å pause i 20% tid.

 

Hvis du ser på Biltema så har dem for eksempel på en maskin som er angitt til 35-120A en intermittens på 105A på 10%. Det vil i realiteten si at den ikke vil fungere annet enn til punkting på over 100A. I forhold til kempi f.eks. så vil denne blitt satt til 35-80A, med en intermittens på 60A og 80%. Den bør være så høy % som mulig på så høy ampere.

 

Hvis du setter biltema sitt på 120A så må du faktisk regne med at maskinen kobler ut på overoppheting nesten hele tiden, men en maskin med høy "duty ratio" på høy ampere opp mot spec, kan holde på lengre enn du klarer..

 

At biltema faktisk har lov til å beskrive sine maskiner mye høyere enn de faktisk kan levere er underlig, men slik har det bestandig vært..

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duty ratio (intermittens på norsk) er særdeles viktig å se på når man handler. Det forteller egentlig hvor stort apperatet er. Proff maskiner oppgir bestandig i området 80%. Kort forklart så hvor lenge kan du sveise med maks styrke. Hvis en maskin har 120 ampere i 80% for så å pause i 20% tid.

 

Hvis du ser på Biltema så har dem for eksempel på en maskin som er angitt til 35-120A en intermittens på 105A på 10%. Det vil i realiteten si at den ikke vil fungere annet enn til punkting på over 100A. I forhold til kempi f.eks. så vil denne blitt satt til 35-80A, med en intermittens på 60A og 80%. Den bør være så høy % som mulig på så høy ampere.

 

Hvis du setter biltema sitt på 120A så må du faktisk regne med at maskinen kobler ut på overoppheting nesten hele tiden, men en maskin med høy "duty ratio" på høy ampere opp mot spec, kan holde på lengre enn du klarer..

 

At biltema faktisk har lov til å beskrive sine maskiner mye høyere enn de faktisk kan levere er underlig, men slik har det bestandig vært..

 

Hvis han har en knapp til å stille på som heter det, så dekker den knappen neppe duty cycle/intermittens...for maskinen orker jo bare så eller så mye uansett. Isåfall kunne man jo bare sette den på 100% og sveise evig..

 

Men som du sier, det er når man ser på hva maskinen klarer på 100% og 60% duty cycle som virkelig sier om det er noe ork i den. Sett 200A-apparater som har 170A ved 60% (Mitt) og et tilsvarende "Cheapo Welderz" apparat på 200A som hadde 110A/60%.. det siste vil kunne sveise 6mm alu (rundt 140-160A for rask og fin smelt) i rundt 80 sekunder før det kutter av varmgang..

 

Når man er helt fersk er 80 sekunders konstant strenglegging lenge, men når man blir varm i trøya (og har laaaaange tilsett-tråder) er ikke 80 sek mye..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden!! Geniale svar! :)

 

Da har jeg ett spørsmål til ;)

 

Sveiste kun syrefast for en stund tilbake. Husker at sveisen fikk en fin farge og det gikk bra. Nå etter 4 år (har ikke sveisa) så skulle jeg prøve meg på stål for første gang.

 

Sveisen ble bra men rundt så så det ut som at metallet var svidd.

Litt småbrunt og hvor nærmere man ser på sveisen så er metallet blankt med små perler/nupper rundt. skal det være slik eller har jeg feil innstillinger på apparat/ for lite gass?

Sveiser tig med 5 bar. For lite?

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden!! Geniale svar! :)

 

Da har jeg ett spørsmål til ;)

 

Sveiste kun syrefast for en stund tilbake. Husker at sveisen fikk en fin farge og det gikk bra. Nå etter 4 år (har ikke sveisa) så skulle jeg prøve meg på stål for første gang.

 

Sveisen ble bra men rundt så så det ut som at metallet var svidd.

Litt småbrunt og hvor nærmere man ser på sveisen så er metallet blankt med små perler/nupper rundt. skal det være slik eller har jeg feil innstillinger på apparat/ for lite gass?

Sveiser tig med 5 bar. For lite?

Det du trenger for at man skal kunne svare på det er et ordentlig sveisemanometer.. De viser i liter per minutt, ikke i trykk. Trykket du har ut sier jo ingenting om hvor mye fløde du har. Har du 5L/M så holder nok det greit på stål opp til 3-4 mm eller så. Sånn forøvrig TIG'er jeg bare RF/SF og alu 99% av tiden, så jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan sveisen din ble av beskrivelsen.. :) Det er ikke galvet stål, da..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett ordentlig sveisemanometer som er beregnet for argon/sveis etc.

 

Stemmer! Det er galvet stål :O Burde kanskje pusse litt med vinkel'n og prøve igjen ;)

Prøvde på en "ren" og ubrukt potte for få stilt inn apparatet.

 

Men vent! Det kommer nok flere spørsmål ;) Hei og hå!

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye gass som går inn er ikke av stor betydning. Det som er av betydning er hva som faktisk kommer ut i munnstykket. Hos de som jeg har hjulpet så er det som oftest feil med at de aldri har byttet eller rengjort strømpen i slangepakken. Trådspoler drar med seg mye drit inn som gjør at disse tetter seg og sørger for ujevn og liten gass strøm. Man kan også få dårlig og ujevn trådmating.

 

Ett tips jeg bruker er å sette på en engangs øreplugg inn på tråden før den går inn i slangepakken. Den skarper av veldig mye drit så man får mindre problemer.

 

For å bestemme nøyaktig hvor mye gass som strømmer så må man skaffe seg en føldemåler som man holder på munnstykket så justere etter det. Men hvis man har 10 på manometer og 5 på munnstykke så er det en feil en plass. trykkfallet skal ikke være så stort.

 

Eksempel: http://www.welding-direct.com/gasflowchecker.html

 

Porer er som oftest på grunn av for lite gass. Hvis du får ekstra mye porer til slutt så vil jeg tro at strømpen er for tett slik at den stopper for raskt. Den skal fortsatt komme noen sekunder etter du har sluttet å sveise.

 

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett ordentlig sveisemanometer som er beregnet for argon/sveis etc.

 

Stemmer! Det er galvet stål :O Burde kanskje pusse litt med vinkel'n og prøve igjen ;)

Prøvde på en "ren" og ubrukt potte for få stilt inn apparatet.

 

Men vent! Det kommer nok flere spørsmål ;) Hei og hå!

Det er sikkert bare galvaniseringen som er brent. Bør slipe den vekk, også fordi at den legger seg på elektroden.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarte dere....så nå kommer ett nytt spørsmål! ;)

 

Husker da jeg sveiste med TIG tidligere(kom til ferdig innstilt apparat, forandret kun på amp'erne) så når man trykket på knappen så startet det med ett "bitte lite" sveise-bad. Da jeg slapp knappen så sveiset den på full styrke. trykket inn knappen igjen og det ble ett lite sveisebad igjen. Vet at dette har med 4T funksjonen men jeg får det ikke til på mitt apparat :(

 

Noen forslag?

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg det er en av disse to:

 

Mulighet for å ha to varme/A-verdier du kan veksle mellom mens du sveiser.

 

Eller sånn begynnelse og avslutning-instillinger, altså at strømstyrken øker gradvis når du begynner og synker gradvis når du avslutter.

 

Er ingen ekspert, dette er råd fra en som ikke sveiser på heltid :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt :D

 

Men jeg har "kina-apparat" og det eneste jeg kan velge styrken på:

Foreblow,Duty Ratio,Attenuation,Postblow og selvfølgelig hvor mye amp'er jeg skal ha.

 

Har testa Duty Ratio ved å øke den og senke den men det er ingen forskjell :( Don Flaem! Hvor er du? :P

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarte dere....så nå kommer ett nytt spørsmål! ;)

 

Husker da jeg sveiste med TIG tidligere(kom til ferdig innstilt apparat, forandret kun på amp'erne) så når man trykket på knappen så startet det med ett "bitte lite" sveise-bad. Da jeg slapp knappen så sveiset den på full styrke. trykket inn knappen igjen og det ble ett lite sveisebad igjen. Vet at dette har med 4T funksjonen men jeg får det ikke til på mitt apparat :(

 

Noen forslag?

 

Det kalles downslip, og er vel ikke alle apperatene som har det, vi har vel bare 4-5 apperater på jobben med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter. Du vil ikke ha masse zink inni sveisen, det er helvete... derimot vil du gjerne ha det som beskyttelse mot rust etterpå. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår