Gå til innhold

Hva bør jeg velge ny Spiller eller nytt frontset

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

..........Dette står det om forsterkeren.

Performance

Frequency Response 20 Hz - 20000 Hz

Low - Pass Frequency 50 Hz - 200 Hz

High - Pass Frequency 50 Hz - 200 Hz

Signal to Noise Ratio 95 dB

Bass Boost Frequency 40 Hz

THD at Rated RMS Power .09 %

Mvh Tore

hei tore, jeg ville anbefalt deg nytt frontsett, og gjerne med passiv delefilter og 2 veis -merke er vel ikke noe tvil hva jeg foretreker: Morel da disse har en velgid god spredning offaksis og samtidig kan faktisk spille med jevnere frekvenslinjeæritet ned i registre pga den C.A.R. filtre og uten noe form for kasse. Og eventuel seinere skaffe deg en spiller med innebygd delefilter -slik stig nevner- og kjøre aktiv deling.

Du kan bruke en bra frontsett (2 eller 3 veis) med nedre frekvens på 60-70Hz og resten deles passiv med delefiltre. Alfa omega er at frontsettet må kunne matche/takle så lav nedre delfrekvens. -gjett hva jeg ville anbefalt deg?? :) forresten: jeg bruker 6,5" som subber dags dato, da jeg ikke har hatt tid til å bygge subb kassen enno.... yodude

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei tore, jeg ville anbefalt deg nytt frontsett, og gjerne med passiv delefilter og 2 veis -merke er vel ikke noe tvil hva jeg foretreker: Morel da disse har en velgid god spredning offaksis og samtidig kan faktisk spille med jevnere frekvenslinjeæritet ned i registre pga den C.A.R. filtre og uten noe form for kasse. Og eventuel seinere skaffe deg en spiller med innebygd delefilter -slik stig nevner- og kjøre aktiv deling.

Du kan bruke en bra frontsett (2 eller 3 veis) med nedre frekvens på 60-70Hz og resten deles passiv med delefiltre. Alfa omega er at frontsettet må kunne matche/takle så lav nedre delfrekvens. -gjett hva jeg ville anbefalt deg?? :) forresten: jeg bruker 6,5" som subber dags dato, da jeg ikke har hatt tid til å bygge subb kassen enno.... yodude

Hei

Dette med nedre frekvens og passiv deling osv har jeg ikke peiling på enda, det kommer sikkert etter hvert. Men hva anbefaler du til en pris av ca2000-4000.- for meg som aldri har kjøp et bra frontsett så har ikke jeg peiling på hva jeg skal ha. Jeg bør vel også dempe dørene når jeg skal bytte frontsett.

Mvh Tore

GalantV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjede er aldrig sterkeste en det svakeste ledd.. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg f.eks gått for en Pio 8600. Den har triple utganger, og flere andre nyttige ting, som f.eks tidskompansering.

Såklart Boss settet er vel ikke det råeste på markedet, det eller.

Jeg vet enkelte her ikke er tillhenger av tidskomp, men for min egen del, kommer jeg aldrig til å kjøpe en McLaren F1 (med sete i midten) og vil derfor være "avhengig" av tidskompensering..

Men så klart, jo flere funksjoner, jo flere alternativer og rote seg bort i..

Ettersom at du har planer om å være med i konkurranse, så anbefaler jeg det ihvertfall.

Please. Ikke la mine komentarer her føre til en heidundrende diskusjon ang tidskomp eller ikke..

Hei alle sammen

Valgets kvaler er her igjen. har en Pioneer DEH-p3630 med bare 2 utganger og et Boss ava-55 componentset.

Jeg skal bytte en av delene og er usiker på hva jeg skal kjøpe.

Er det noen som kan komme med en anbefaling.

Jeg skal bruke max 5000.- på dette.

Mvh

Tore

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjede er aldrig sterkeste en det svakeste ledd.. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg f.eks gått for en Pio 8600. Den har triple utganger, og flere andre nyttige ting, som f.eks tidskompansering.

Såklart Boss settet er vel ikke det råeste på markedet, det eller.

Jeg vet enkelte her ikke er tillhenger av tidskomp, men for min egen del, kommer jeg aldrig til å kjøpe en McLaren F1 (med sete i midten) og vil derfor være "avhengig" av tidskompensering..

Men så klart, jo flere funksjoner, jo flere alternativer og rote seg bort i..

Ettersom at du har planer om å være med i konkurranse, så anbefaler jeg det ihvertfall.

Please. Ikke la mine komentarer her føre til en heidundrende diskusjon ang tidskomp eller ikke..

Hei

Vil det si at jeg bør kjøpe spiller først?

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid Ovation 6 er det beste valget. Har hørt på Seas men sysn den var noe "flattere" i øvre mellontone og litt innelukket diskant. Jl har jeg ikke hørt den modelen. Jeg er blitt imponert hva lydkvalitet, båndbredde og effekt tåleranse som disse presterte. Den passive delefiltre som det følger med, har veldig mange muligheter til å justere og kompensere den passive delefiltre slik at du må ikke tenke på en komplet aktiv deling for å få en bra front system med klar og uanstrengt diskant og med nok punch og dynamikk i mellombassen.

Personlig mener at du kan starte med passiv deling og lære deg hvordan de forskjellige innstillinger i delefiltre forandrer og påvirker lyden slik at ved seinere oppgradering til mer avansert lydsystem med aktiv deling kan du selv være i stand til å få mest mulig og optimal ytelse pga bedre kunnskap i de forkjellige parametrene som kan påvirke lyden.

Hadde du bodd her i nærheten er du velkomen til å ta en "lytt" i bilen og høre på morel elementer eller "lille bror" 5,25" som også er av samme kaliber. :pray

Ellers ønsker deg lykke til med valgets kvaler men om mulig la "ørene" dine bestemme og da vet jeg hva du ville valgt.... :) yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok flere komponentsett du bør vurdere enn dem du har listet opp. Desverre så kan jeg ikke tipse deg, grunnet forumets nye regler.

Av de settene du har ramset opp, vil nok jeg vurdere Morel settet som det mest interessante. Jeg kjenner ikke JL Audio sitt sett, og derfor kan jeg ikke si noe spesielt om dette.

SEAS sine Magnesium elementer har jeg aldri likt. Dem er alt for uorganiske i klangen etter min smak i mellomtonen. Dem har derimot en glimrende midbass og bassgjengivelse. Diskanten er for meg noe komprimert og kunstig i klangen den og, syntes jeg.

Morel har generelt sett en meget snill lyd. Meget lett å like. Diskanten er svært behagelig, kanskje litt vel behagelig, men Morel har i mine ører generelt sett laget diskanter jeg har likt bedre enn SEAS sine. Dem kan dog bli noe "kjedelige" i lengden. Ikke nødvendigvis noe alle ville oppfatte som negativt. Blir ofte litt mer tilgivende overfor dårlige innspillinger enn flere andre. Mellomtonen på de fleste Morel elementene låter svært flott, men elementene kan i noen sammenhenger lide litt av "plastikksyndrom". Med dette mener jeg et problem som er tilstedeværende på endel polypropylen elementer; nemlig mangel på "snert" og punch nedover i frekvens. Men for all del, nå er jeg veldig kritisk.

Alt handler om kompromisser, men jeg er av dem formening om at totalen er bedre på Morel sitt sett enn på SEAS sitt.

Poenget er uasnett at disse to settene er forholdsvis ulike i lyden, slik at dem egentlig ikke burde være vurdert i samme oppsett og av samme person.

Jeg er selvsagt av den oppfattning at du kan finne like gode, og kanskje bedre kandidater enn disse fra andre produsenter (noe som selvsagt avhenger av dine preferanser). Av ting jeg ikke importerer selv, ville jeg anbefalt deg å prøve ut Focal om diskanten er noe du liker (nå ryktes det at diskanten er noe mer levlig, enn tidligere). Focal lager noe av de beste bass/mellomtoner jeg kan tenke meg rent lydmessig.

Polk lager også muligens noe som vil kunne falle i smak. Eller kanskje noe fra Image Dynamics kunne passe deg.

Nå har jeg anbefalt og kommentert ting fra konkurrenter, men grunnet forumets nye regler, har jeg ikke tilgang til å være balansert og nevne egne produkter som kan være av interesse for deg desverre.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil videre legge til at jeg er av dem som nok mener du bør prioritere høyttalere først. Så lenge spilleren er av en viss kvalitet, er nok denne en av de minst viktige komponentene i anlegget. Skal du ha en spiller som er hakket vassere en de vanligste spillerne på markedet er nok Denon og Nakamichi av en noe bedre kvalitet rent lydmessig, men disse har ingen prosessor, og desverre ingen distributør i Norge. I min verden er ikke nødvendigvis prosessorer med tidskomp i musikkens tjeneste, slik at det ser jeg på som fullstendig unødvendig. En ting er om man skal bygge opp en egobil/konkurranse bil, hvor teknikk blir viktigere enn musikk, da har tidskomp en viktig betydning, men er best mulig gjengivelse av musikkens dynamikk og klang målet, bør man unngå tidskompensering. Jeg mener derfor når tiden kommer for deg å bytte spiller, ikke heng deg så mye opp i tidskompensering, det gjør bare spilleren unødig dyr. Det kan dog være fordelaktig med en viss EQ funksjon.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg titter også på FOCAL 165V2

Er det noen som har erfaring med denne.

2 veis eller 3 veis kompsett. Hva er best.

Denne er også aktuel

FOCAL 165V3E.

Men når jeg ikke har så stor peiling på hva jeg skal kjøpe så blir dette valget meget vanskelig. Det er mange råd om hva jeg bør kjøpe men noen er kansje litt i overkant av hva jeg tenkte å betale. Jeg tror jeg skal være bestemt i forhold til hvor mye jeg skal legge ned i dette, jeg tror lyden blir bedre uansett valg. For det blir sånn at man hele tiden vil ha bedre og bedre å da koster det mer og mer.

Så budsjett på frontsett blir max 4300.-

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 veis eller 3 veis kompsett. Hva er best.

Men når jeg ikke har så stor peiling på hva jeg skal kjøpe så blir dette valget meget vanskelig. Det er mange råd om hva jeg bør kjøpe men noen er kansje litt i overkant av hva jeg tenkte å betale. Jeg tror jeg skal være bestemt i forhold til hvor mye jeg skal legge ned i dette, jeg tror lyden blir bedre uansett valg. For det blir sånn at man hele tiden vil ha bedre og bedre å da koster det mer og mer.

Så budsjett på frontsett blir max 4300.-

Mvh Tore

Det er i utgangspunktet intet fasitsvar på hva som er best av 2 og 3 veis. normalt sett vil et 2 veis sett inneha bedre komponenter enn et 3 veis til samme pris, men dette kan variere mellom de ulike merkene, og er ingen garanti for bedre lyd.

Det er så mye som spiller inn her at det er så og si umulig å gi et generelt svar.

Det er svært mye å velge i og, en til tider, enorm variasjon i kvaliteten fra merke til merke.

Du vil kunne få svært mange ulike svar i slike spørsmål, mer eller mindre kvalifiserte. Mitt råd er derfor å lage deg en liste basert på råd du får her, og om du har muligheten, lytt til alternativene.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mener jeg og. Lytt og se hva du liker! :popcorn

ang tidskomp er vi helt enig Glenn, den maskerer og lyden blir mindre dynamisk men "flott" stereo pespektiv og bredde. Fikk skaffet meg en P99 og fikk prøvd, så der er ingen tidskomp i bruk.... yodude

ingen som har en P9 til salgs her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mener jeg og. Lytt og se hva du liker! :popcorn

ang tidskomp er vi helt enig Glenn, den maskerer og lyden blir mindre dynamisk men "flott" stereo pespektiv og bredde. Fikk skaffet meg en P99 og fikk prøvd, så der er ingen tidskomp i bruk.... yodude

ingen som har en P9 til salgs her??

Godt å ha en meningfelle.................he he

Når det gjelder spiller, drit i P9, finn deg en god Nakamichi eller en Denon. Bedre drivverk og konverter. ingen importør i Norge, men Danmark har. Jeg kjenner ikke så mye til P9, men et par tidligere brukere mener som ren spiller er P9 lite å skryte av. fordelene ligger (bort-)justeringsmuligheter.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker alle sammen for svar på dette innlegget.

Er det flere som har innspill så kom med det.

Det har kommet frem mye bra, men det er ingen som har nevnt Infinity.

Er det noen som har noen erfaring med Infinity.

Mvh

Tore

Du fikk jo en pm på den ja :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider