Gå til innhold

Hva bør jeg velge ny Spiller eller nytt frontset

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

Godt å ha en meningfelle.................he he

Når det gjelder spiller, drit i P9, finn deg en god Nakamichi eller en Denon. Bedre drivverk og konverter. ingen importør i Norge, men Danmark har. Jeg kjenner ikke så mye til P9, men et par tidligere brukere mener som ren spiller er P9 lite å skryte av. fordelene ligger (bort-)justeringsmuligheter.

mvh

Glenn

P9= bedre dynamikk og større Headroom med mindre støy 120dB mott 112 på P99, hørte naka i svinesund for 2 år siden men greit nok, ellers denons dct-1000r var det siste bra av dems spillere jeg har hørt, ellers er jo dems hjemme spillere bra og, men liker bedre pioneers sine legato links konvertere

sorry for litt OT Tore.... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Tore.

Det jeg synes du skal gjøre er å dra til TV boden på Svinesund og be om å få lytte til høytaler rommet de har.Der har de de fleste merker.Dette for å lytte.

Be om en demonstrasjon. :) :) Men ta det han tjukken med briller sier med en klype salt.hehehehe. :) :)

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.

Satt i samme båt sjøl.Endte opp med 2 sett Focal 165 Kevlar.Utgått modell.

Jeg er fornøyd med de.Dørene er noe dempet.Ring Steinar på Bugboys i Fredrikstad idag.Fra kl 1700.Spør hva han har montert opp av frontsett.

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har fått tilbake støyen som jeg hadde, samtidig så har jeg fått spraking og klikking når jeg har spilt høyt en stund. Er det noen som har gode råd.

Kan dette ha noe med forsterkeren å gjøre, er forsterkeren for liten til å dra høyttalerene. Jeg har tatt bort glasset over forsterkeren i tilfelle varmen hadde noe å si, men det har ingen effekt.

Er dette bra nok til å dra frontsett.

Description: Key Features: 2-, 3-, or 4-channel output Tri-Way capable 38 watts RMS x 4 at 4 ohms 75 watts x 4 at 2 ohms 150 watts x 2 in bridged mode speaker- and preamp-level inputs front and rear high-pass/low-pass crossovers (variable 50-200 Hz, 12 dB per octave) front/rear bass boost (0-18 dB at 40 Hz) frequency response 20-20,000 Hz unregulated Class A/B power supply

Håper på mange svar da jeg er i ferd med å bestemme meg for et frontsett, men er forsterkeren for dårlig så går jo frontsettet til H????vete.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil det si at jeg bør kjøpe spiller først?

Mvh Tore

Jeg må si meg helt enig med Kjetil, jeg ville valgt en ny spiller først.

Da jeg hørte på bilen din utenfor Eltek her for noen uker siden vet jeg at endel av de tingene som var feil med lyden i bilen din ville blitt ordnet med en ny spiller. Med en 8600 vil du mye enklere kunne ha kontroll på delefrekvenser, nivå, EQ og tids komp.

Med en ny spiller vil det Boss setet du har bli noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja dette løste jo ingen ting for min del, ble bare mer forvirra. Kjøpe spiller eller kjøpe frontsett, eller skal jeg bare sitte å nynne for meg selv.

Dette ble vanskelig, det er nå man skulle ha hatt mye penger damndamn

Hvilken garanti har jeg for at det skal bli bedre med en spiller, jeg vil vel ikke engang klare å stille inn en 8600 med alle de funksjonene som er på den.

Et nytt frontsett vil jeg klare å montere, men det er vel ikke det samme som om at det blir bedre lyd.

Med den støyen jeg har i dag så kan det jo være flere ting som gjør at hverken ny spiller eller nytt frontsett gjør det bedre.

Vannskelig vannskelig.

Kansje det er noen her som kunne ha sett på min installasjon og fortalt meg hva jeg skal gjøre, eller hjelpe meg med dette. Da kan jo kansje valget bli enklere når det er noen andre som kan dette hører/ser på dette.

Håper at det er noen som kan hjelpe atter en gang.

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja dette løste jo ingen ting for min del, ble bare mer forvirra. Kjøpe spiller eller kjøpe frontsett, eller skal jeg bare sitte å nynne for meg selv.

Dette ble vanskelig, det er nå man skulle ha hatt mye penger damndamn

Hvilken garanti har jeg for at det skal bli bedre med en spiller, jeg vil vel ikke engang klare å stille inn en 8600 med alle de funksjonene som er på den.

Et nytt frontsett vil jeg klare å montere, men det er vel ikke det samme som om at det blir bedre lyd.

Med den støyen jeg har i dag så kan det jo være flere ting som gjør at hverken ny spiller eller nytt frontsett gjør det bedre.

Vannskelig vannskelig.

Kansje det er noen her som kunne ha sett på min installasjon og fortalt meg hva jeg skal gjøre, eller hjelpe meg med dette. Da kan jo kansje valget bli enklere når det er noen andre som kan dette hører/ser på dette.

Håper at det er noen som kan hjelpe atter en gang.

Mvh Tore

Hva med å legge en god basis for annlegget før du begynner med noe som helst?

1. Fiks det du har, gå over ALLE koblingspunkter, både strøm og jord og signal.

2. Ring Lars Ove ved Hansen Radio&TV eller Anders (http://www.autod.no) og bestill deg en shoproll (eller to) med lyddemping.

3. Demp HELE bilen.

4. Kjøp kvalitets signalkabler. Legg klar 3 par, merk disse i front og bak med "1", "2" og "3" eller med farger. Nå har du kabler for fremtiden.

Total kostnad, rundt 5000,- hvis du har en stor bil, eller 3000 hvis du har en liten bil.

Så når alt det er klart kan du vurdere nytt frontsystem, evnt se på annen montering av det du allerede har. Dårlig montering vil uansett få det nye frontsettet til å låte like feil som det gamle, pris har ingen betydning som oftest, foruten at du kanskje kan spille mer feil med ett dyrt enn ett billig.

Etter frontsystemet er på plass, gå for en kvalitetsforsterker til dette, bytt ut hva du måtte ha med noe som er utprøvd over tid på samme frontsettet du setter inn.

Angående valg av frontsett og spiller så må DU like lyden. Ett godt tips, hvis noen sier "xxxxxxxx er best", så skal du alltid tenke "xxxxxxx er best - for dem". Hvilken spiller du skal velge er helt opp til deg og hva du liker av lyd. Liker du lyden fra Clarion, så kjøper du ikke Blaupunkt. Liker du Alpine så kjøper du ikke Pioneer. Lytt deg frem, derfor du har fått ører :D

Lydkvalitet er ikke samme som musikkglede. God lydkvalitet betyr ikke bastant at musikken blir bedre å høre på, det betyr at musikken gjengis mest mulig slik artisten eller produsenten ønsket det. Musikkglede kommer ikke av god lydkvalitet, men av selve "soundet" som passer lytteren sammen med musikken som lytteren liker, det har ingenting med lydkvalitet å gjøre for de fleste.

Er man på fest og noen slenger på ei god skive på ett gammelt Cerwin-Vega anlegg fra 90-tallet kan det godt hende man liker dette langt mer enn man liker å sitte hjemme, alene og høre Vivaldi på B&W Nautiluz med en prislappe kvartmillionen høyere.

Lær deg selv å kjenne, lytt til det som finnes av utstyr, det er tross alt DU som skal bruke det.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig med Kjetil, jeg ville valgt en ny spiller først.

Da jeg hørte på bilen din utenfor Eltek her for noen uker siden vet jeg at endel av de tingene som var feil med lyden i bilen din ville blitt ordnet med en ny spiller. Med en 8600 vil du mye enklere kunne ha kontroll på delefrekvenser, nivå, EQ og tids komp.

Med en ny spiller vil det Boss setet du har bli noe helt annet.

Tull og vas.

Mediokre høyttalere kan ikke reddes ved hjelp av prosessor. Desverre finnes det nok av folk som tror dette. Elementets kvalitet kan aldri bedres uten å gå inn og mekanisk endre elementet. Prosessorer kan benyttes for å skape illusjoner og imponatoreffekter, men dette tjener overhodet ikke musikken.

Jeg har forståelse for en viss uenighet rundt nytten av prosessorer, men har ingen forståelse for påstander om at det kan redde et system, for det er umulig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og vas.

Mediokre høyttalere kan ikke reddes ved hjelp av prosessor. Desverre finnes det nok av folk som tror dette. Elementets kvalitet kan aldri bedres uten å gå inn og mekanisk endre elementet. Prosessorer kan benyttes for å skape illusjoner og imponatoreffekter, men dette tjener overhodet ikke musikken.

Jeg har forståelse for en viss uenighet rundt nytten av prosessorer, men har ingen forståelse for påstander om at det kan redde et system, for det er umulig.

mvh

Glenn

ved å hive de garantret bilige/dårlige passiv filtrene som er med i boss settet,for å så dele aktivt mellom diskant og mellomtone ved hjelp av 8600,så skal jeg garantere att boss settet har fått ett nytt liv....så det er ikke tull å vås det forberg sier...

jonny.b

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved å hive de garantret bilige/dårlige passiv filtrene som er med i boss settet,for å så dele aktivt mellom diskant og mellomtone ved hjelp av 8600,så skal jeg garantere att boss settet har fått ett nytt liv....så det er ikke tull å vås det forberg sier...

jonny.b

Er nok ikke nødvendigvis helt enig med deg der Jonny. for det første er ikke aktiv drift nødvendigvis bedre enn passivt, for det andre vil heller ikke en aktiv løsning bedre elementets egenskaper. Så jeg står fortsatt på mitt. 8600 låter i mine ører noe kunstig, hvertfall med prosessoren koblet inn.

Jeg er selvsagt enig i at en prosessor kan hjelpe på bl.a bredde og dybde på lydbildet, men for meg går dette så pass mye på kompromiss med viktigere ting i musikken, at for meg funker det ikke. Et annet spørsmål er hvor naturlig dette oppjusterte lydbildet egentlig er.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og vas.

mvh

Glenn

Har ikke tengt å lage en stor diskusjon rundt det med prosessor og aktiv deling. For der er jeg helt enig med deg Glenn at vis man får det til passivit så fungerer det best. Dessverre er en bil som oftes konstruert slik at det er endel fysiske lover man ikke klarer å overvinne uten litt elektronisk hjelp..... Jeg er av de som pusler med en tanke om å bygge en bil iht. EMMA Pure passive.

I dette tilfellet vil man kunne rydde opp i endel av problemene med en ny spiller, anlegget er vanskeligt å justere slik det er idag med de begrensette mulighetene spilleren har.

Til deg Tore sier jeg det samme som jeg sa til deg når vi snakket på Eltek, ring vis du lurer på noe og du trenger litt hjelp. Er ikke noe problem å få den installasjonen du hadde da til å spille pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider