Gå til innhold

Ingen varme i Audi a4 - 95mod.

Ranger emnet


daniello

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Varmeapparatet i bilen har ikke fungert på en liten stund. Kan av og til få en minimal lunk, men meget sjelden. Har skiftet termostat og sjekket at bryterne virker, som de gjør. Har også oppdaget at det lekker en del kjøleveske nå, men ikke funnet ut hvor det kommer fra enda. Litt redd for at det er radiatoren som har tatt kvelden.

Lurte på om noen har forslag om noe jeg kan teste/gjøre, samt om det er trasig å skifte radiator på a4?

 

På forgånd takk!

 

 

Mvh

 

 

daniello

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert varmeapparatregisteret ditt som er tett, hvordan ser kjølevæsken din ut? fullt med avleiringer i ekspansjonstanken?

 

Ja, tanken ser ikke akkurat ren ut. Har tatt en kikk etter lekasjen nå, og den var ikke vanskelig å finne siden det drypper ganske tett nå. Dryppingen kommer sånn ca. under cluchen gjennom en åpning der..

 

Kan alt dette tyde på at radiator og varmeapparatregisteret er gåent?

 

P.S. Jeg har veldig lite greie på bil, så alle svar mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Litt redd for at det er radiatoren som har tatt kvelden.

Hvis radiatoren er tett, vil motoren få for dårlig kjøling.

Hvis motoren blir varm, er det "noe" med varmeapparatregisteret eller styringen av varmeklaffen i klimaanlegget.

Har du automatisk klima? Ta ut feilkoder i klimaanlegget: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1306/a1306.php&var=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis radiatoren er tett, vil motoren få for dårlig kjøling.

Hvis motoren blir varm, er det "noe" med varmeapparatregisteret eller styringen av varmeklaffen i klimaanlegget.

Har du automatisk klima? Ta ut feilkoder i klimaanlegget: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1306/a1306.php&var=

 

 

Takk for svar..

Nei jeg har ikke automatisk klima, så der får jeg ikke sjekket.

Ja, motoren blir varm og har sjekket varmen i slangene nå. Det kommer varme inn, men ikke ut (eller omvendt).

 

Noen ideer ang. lekkasjen min? Er det radiatoren som lekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nok tett varmeregister.

 

Takk igjen.

Tett varmeregister høres fornuftig ut ja. Kommer den lekkasjen av det?

Har dere forslag om det er mest fornuftig å kjøpe nytt og skifte, eller prøve radiatorrens el. noe sånt?

Må vel ut med hele dashbordet for å skifte denne, og kanskje er den rimelig kostbar som alt annet?

 

 

Thanks

 

 

daniello

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da prøve radiatorrens, men ha arbeidslysten i orden, for tror ikke den lekasjen forsvinner fordi. Du klarer fint å ta ut dasjbordet selv, mye dill dall skruing, men klarer det på en dag eller to.

 

Takk for gode råd Kixx.. Jeg liker ikke å gjøre noe halvveis, så da blir det nok utskifting for å bli kvitt lekasjen. Er nok bare å bestille seg nytt varmeapparatregister da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet da ikke sikkert om det er der det lekker da. Men utifra det du sier, så virker det slik. Tett varmeregister gir høyere trykk på innløp og det kan oppstå lekasje. Tror den radiatoren i varmeregisteret koster rundt 800 kr.

Sjekk først slanger som går inn på varmereg før du begynner med storjobben.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som tett varmeapparatregister, men du sier: "Har tatt en kikk etter lekasjen nå, og den var ikke vanskelig å finne siden det drypper ganske tett nå. Dryppingen kommer sånn ca. under cluchen gjennom en åpning der.." hvis registeret ditt hadde lekasje ville frostvæsken kommet inn i kupeen, og ikke i motorrommet. Så du bør trykkteste kjøleanlegget ditt og se etter lekasjen, hvilken motor har du? sjekk etter lekasjer på kjølevanstusser og slangetilkoblinger, ev. rundt oljekjøleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt sammenhengen i den posten der, men.

Sånn som jeg ser det, så har du ingen varme, og det indikerer tett varmeregister.

Er slangen til varmeregisteret varm? vist den er det, så er det i varmeregisteret feilen ligger.

Har du lekasje i slangen inn på varmeregisteret, så kan faktisk vannet renne ut av kupeen, og da drypper det ned på clutchen og det gjør det med deg.

Skjekk om det er vått under dørkmatta i kupeen for flere spor etter kjølevann.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarte meg dårlig ang. lekasjen såg jeg. Nei, det drypper ikke i kupeen, men under bilen. Jeg mente at om en går ut fra hvor cluchen er plassert, så er lekasjen noenlunde under den og drypper ned på asfalten. Gjennom en liten bøy i understellet. (lignet på en påskrudd metallskjerm). Det er ikke noe som kommer inn i bilen. Ja, det er vel slangen inn som er varm men ikke den ut. Det kommer ikke noe "vann" i motorrommet som jeg kan se. Det er en 1.6.

 

Takker for god respons karer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår