Gå til innhold

Tråden om bilen min og hva jeg har gjort/gjør med den ('96 Primera SRi)

awt

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en "liten" tråd om bilen min, hva jeg har gjort med og ting jeg kommer til å gjøre fremover. Jeg vet jeg har en slik tråd liggende, men den kommer jeg sikkert til å slette eller noe.

Alle bildene jeg kommer til å legge ut her er thumbnails som linker til større bilder.

Generelt:

Jeg kjøpte bilen i juni 2004, da har den hatt to eiere, siste eier var en familie som også var søsteren min, så jeg (mener jeg) fikk den litt billigere, det som var dumt med dette var at det var en 1,6 og at det var noen parkeringsbulker/riper her og der (er vel egentlig normalt på en 8 år gammel bil?). Bilen var så original den kunne bli når jeg fikk den.

Bilder jeg tok rett etter jeg fikk den:

original1-tb.jpgoriginal2-tb.jpgoriginal3-tb.jpgoriginal4-tb.jpg

Teknisk:

Som nevnt er motoren kun 1,6 liter og yter 102hk (GA16De), dette er i det minste laget, men det går. Det er ikke gjort noen inngrep på motor eller eksos, men det kommer kanskje. Jeg har også senket bilen med 40mm-senkesett fra Jamex og satt på nye felger og dekk.

Senking: Senkesettet jeg brukte var som nevnt Jamex 40mm, jeg fikk papirer med senkesettet, men har ikke godkjent den enda. Senkingen ble utført på verksted siden jeg ikke føler meg helt stø på slike områder. Kunne tenkt meg at bilen hadde vært litt lavere foran, men er ikke så mye å gjøre med det.

senking01-tb.jpgsenking02-tb.jpgsenking03-tb.jpgsenking04-tb.jpgsenking05-tb.jpg

senking06-tb.jpgsenking07-tb.jpgsenking08-tb.jpgsenking09-tb.jpgsenking10-tb.jpg

senking11-tb.jpgsenking12-tb.jpg

Felger/dekk: Etter å ha kjørt et år rundt på originale 14" aluminiumsfelger og utslitte dekk handlet jeg inn nye felger. Valget av felger falt på TSW Catalunya og dekkene er fra Regal. Dimensjonene er 205/40R17. Om vinteren kjører jeg på 14" stålfelger med Nissan-kapsler.

felger1-tb.jpgfelger2-tb.jpgfelger3-tb.jpgfelger4-tb.jpgfelger5-tb.jpg

Exteriør:

Exteriørt på bilen er det ikke gjort så mye, men her er det jeg har gjort med bilder. Jeg har laget meg en ny "åpen" grill med netting, fjernet lykteviskere, satt på hvite blinklys på sidene og montert sidemarkeringslys fra Hella. Har også koblet om baklysene slik at jeg får fire lys istedet for to.

Grillen: Jeg ville ha en annen grill på bilen, men ville ikke betale rundt 1000kr for denne, så jeg tenkte på andre muligheter. Jeg fant ut at jeg ville prøve å modifisere en egen grill og kjøpte en hos en bilopphugger for en 50-lapp siden jeg ikke ville ødelegge den originale tilfelle noe skulle gå galt. Jeg saget ut alt "inni" grillen, tettet igjen hullene med glassfibersparkel og deretter pusset og lakkerte den. Resultatet ble ikke perfekt, men tatt i betraktning at det var første gang jeg har gjort noe slik så ble jeg fornøyd.

grill1-tb.jpggrill2-tb.jpggrill3-tb.jpggrill4-tb.jpggrill5-tb.jpg

grill6-tb.jpggrill7-tb.jpggrill8-tb.jpg

Baklykter: Av en eller annen grunn fant jeg ut at det det hadde sett penere ut med fire lys bak istedenfor to og prøvde meg frem om jeg kunne gjøre dette. Det endte opp med at jeg fjernet tåkelyspæren fra venstre lykt og fjernet noe plastikkgreier på høyre lykt for å så sette inn en 10W pære på hver side. For å ikke klippe for mye i det originale ledningsnettet strakk jeg en ledning fra det ene lyset og over til det andre der jeg koblet alt sammen. Dette gikk på bekostning av tåkelyset som jeg aldri brukte, så den knappen er fjernet.

baklys1-tb.jpgbaklys2-tb.jpg

Blink-/sidemarkeringslys: Kjøpte meg et sett med sidemarkingslys fra Hella og et par hvite sideblinklys fra England for å erstatte de gamle som var oransje. Sidemarkeringslysene ble det boret hull til i fangerne og koblet sammen med parkeringslysene fremme og vanlige lysene bak. Blinklysene var det bare å dra ut, sette i oransje pære som følgte med og sette på igjen.

marklys1-tb.jpgmarklys2-tb.jpgmarklys3-tb.jpgmarklys4-tb.jpgmarklys5-tb.jpg

Parkeringslys: Prøvte meg frem ved å montere parkeringslysene i blinklyshuset. Det virket fint, men vet ikke helt om jeg liker det, så kanskje jeg finner på noe annet. For å montere de boret jeg enkelt og greit hull i blinklyset og festet sokkelen med en liten klatt lim, slik de lett kan fjernes om jeg vil det.

parklys1_tn.jpgparklys2_tn.jpgparklys3_tn.jpgparklys4_tn.jpgparklys5_tn.jpg

parklys6_tn.jpg

Interiør: (Lagt til 10/08-05)

Av endringer inne i bilen har jeg montert noen lys her og der, montert koppholder og lakkert noen detaljer.

Lakkering: Som de fleste Primera-eiere måtte jo også jeg lakkere interiørdetaljer. Først hadde jeg sølv-lakk, men har nå gått over til bilens farge. Er ikke helt ferdig med å lakke alt jeg vil ha lakket.

lakk1_tn.jpglakk2_tn.jpglakk3_tn.jpglakk4_tn.jpglakk5_tn.jpg

Instrumentpanel: Noe av det første jeg gjorde når jeg fikk bilen, var å montere hvite instrumentskiver. Dette ble jeg aldri helt fornøyd med, og tankmåleren virket ikke helt som den skulle med de montert. Disse er nå fjernet, og jeg har montert noen crome-ringer rundt speedometer, turteller og temp/tank-måler.

instrument1_tn.jpginstrument2_tn.jpginstrument3_tn.jpginstrument4_tn.jpginstrument5_tn.jpg

Koppholder: Noe jeg alltid har savnet i bilen var koppholder, så når jeg fikk tak i en fra en Hyundai måtte jeg nesten få satt den inni. Dette gikk fint med litt kapping og glassfibersparkel. Som ramme brukte jeg deler av oppberingshullet i midtkonsollen, siden dette skulle bli erstattet av koppholderen likevel.

koppholder01_tn.jpgkoppholder02_tn.jpgkoppholder03_tn.jpgkoppholder04_tn.jpgkoppholder05_tn.jpg

koppholder06_tn.jpgkoppholder07_tn.jpgkoppholder08_tn.jpgkoppholder09_tn.jpgkoppholder10_tn.jpg

Termometer: Siden både lykteviskere og tåkebaklys er fjernet, er det to knapper til overs. Disse fjernet jeg og laget plass til et lite termometer. Har ikke noe spesielt behov for det, men kan være greit å ha. Dette ble laget ved hjelp av demontering, kapping og glassfibersparkel. Ute-sensoren ligger bak frontfangeren.

termometer1_tn.jpgtermometer2_tn.jpgtermometer3_tn.jpgtermometer4_tn.jpgtermometer5_tn.jpg

termometer6_tn.jpgtermometer7_tn.jpgtermometer8_tn.jpgtermometer9_tn.jpg

Interiørlys: Har montert LED-lys i hver dør fremme og neonlys under dashbordet. Når jeg lukker opp høyre dør, går neonlyset under høyre del av dashbordet på sammen med LED-lyset i høyre dør, og omvendt på andre siden. Har også montert en egen bryter til lysene under dashbordet. Dette ble ordnet med noen releer fra Clas Ohlson.

lys1_tn.jpglys2_tn.jpglys3_tn.jpglys4_tn.jpglys5_tn.jpg

lys6_tn.jpglys7_tn.jpg

Bagasjeromslys: Fant noen blå LED-"spotlight" på en butikk som jeg monterte i hattehyllen i bagasjerommet istedefor det lyset som er. De gir ikke noe spesielt bra lys, men det ser endel bedre ut (ledningen henger ikke med tape lengre).

bagasjelys1_tn.jpgbagasjelys2_tn.jpgbagasjelys3_tn.jpgbagasjelys4_tn.jpgbagasjelys5_tn.jpg

bagasjelys6_tn.jpgbagasjelys7_tn.jpgbagasjelys8_tn.jpg

Navigasjon: Kjøpte en liten navigasjonsdings på Prix, som ble montert over luftehullene i midtkonsollen.

navigasjon1_tn.jpgnavigasjon2_tn.jpgnavigasjon3_tn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg ble nå utrolig imponert av dette termometeret :D

Bilen din er jo som alltid fresh hele veien. Viser godt hva man kan få til med DIY-jobber, så lenge man gjør det ordentlig. Keep it up.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult arbeid, men må si bilene våre blir bare likere og likere på div detaljer :)

Men du, de ringene rundt instrumentene.. hvor fikk du tak i de?

Hehe, er vel sånn at folk stjeler ideer fra hverandre, og de fleste ser vel det samme om hva som kan gjøres. :)

Kjøpte de på eBay, fra en Polsk fyr på G20.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
Kult arbeid, men må si bilene våre blir bare likere og likere på div detaljer :)

Men du, de ringene rundt instrumentene.. hvor fikk du tak i de?

Kom over en link akkurat nå, kom på jeg måtte poste den i tilfelle det skulle være av intresse:

http://www.astina.dk/shop/index.php?cPath=39

--> Nissan Primera 96 <--

X - Toyota Corolla 83

Lenke til kommentar
Del på andre sider