Gå til innhold

Hva skjer når lappen ryker?

Ranger emnet

brendis

Anbefalte innlegg

Må bare slenge inn et innlegg om hva som egentlig skjer når lappen ryker? La oss si at du blir stoppet i 160 i 80 sonen. Politiet vinker deg inn og ber om å få se sertifikatet ditt. Tar de bare lappen fra deg da og sier "gå hjem din lille dritt" eller må man møte på politistasjonen til avhør og forklarer??

Og ikke minst, mister man lappen på stede, får man noe bevis på at de har tatt lappen fra deg? Hvis ikke så kan de jo bare ta sertifikatet ditt og kaste det, de trenger jo bare og nekte for at de tok det hvis det blir noe sak i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kammerat av meg mista lappen i fjord sommer

han kjørte i 140 i 50 sonen, men blei heldigvis for han ikke stoppa der

sivil snuten anslo farta til 96 i 60 sonen blei det vel...

han mista lappen, men fikk skrevet ut et midlertidig kjørebevis som varte i 2 timer, slik at han kunne komme seg hjem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kammerat av meg mista lappen i fjord sommer

han kjørte i 140 i 50 sonen, men blei heldigvis for han ikke stoppa der

sivil snuten anslo farta til 96 i 60 sonen blei det vel...

han mista lappen, men fikk skrevet ut et midlertidig kjørebevis som varte i 2 timer, slik at han kunne komme seg hjem igjen

Skulle klint til med 140 i 60 sona og da, på de 2 timene yodude

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir stanset av politi, de forklarer at du har brutt fartsgrensen og at de vil ta beslag i førerkortet ditt. Du får et skjema der du signerer på om du samtykker i beslag eller ikke. Krysser du av for NEI, tar de førerkortet ditt og de har da 3 uker på seg på å avgjøre saken. Hører du ikke noe innen den fristen, kan du hente lappen på politistasjonen :) Skulle de jobbe raskt med saken din, får du et forelegg hjem i posten som du må vedta eller ikke og returnere innen 4 virkedager. I samme brevet står også inndragningstiden din og hvor høyt forelegget ble. Er saken alvorlig (du har kjørt VELDIG for fort) vil politiet mest sannsynlig trekke inn saken for domstolen.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir stanset av politi, de forklarer at du har brutt fartsgrensen og at de vil ta beslag i førerkortet ditt. Du får et skjema der du signerer på om du samtykker i beslag eller ikke. Krysser du av for NEI, tar de førerkortet ditt og de har da 3 uker på seg på å avgjøre saken. Hører du ikke noe innen den fristen, kan du hente lappen på politistasjonen :) Skulle de jobbe raskt med saken din, får du et forelegg hjem i posten som du må vedta eller ikke og returnere innen 4 virkedager. I samme brevet står også inndragningstiden din og hvor høyt forelegget ble. Er saken alvorlig (du har kjørt VELDIG for fort) vil politiet mest sannsynlig trekke inn saken for domstolen.

...og hvis man ikke har kjørt så altfor fort, men allikevel litt for fort. typisk 120 i 80-sone sent på natta. Og man ikke godkjenner eller vedtar noe som helst? Er det stor sjanse for å ryke da? Trekker de meg inn til retten da?

Jeg har ikke blitt tatt, enda, men greit å vite liksom.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis man ikke har kjørt så altfor fort, men allikevel litt for fort. typisk 120 i 80-sone sent på natta. Og man ikke godkjenner eller vedtar noe som helst? Er det stor sjanse for å ryke da? Trekker de meg inn til retten da?

Jeg har ikke blitt tatt, enda, men greit å vite liksom.

De eneste gangene de bryr seg om omstendighetene er når disse er skjerpede, f.eks 75 i 50-sonen forbi en barneskole 10 minutter før skolen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ganske fort den gang jeg selv mistet lappen...

Prosedyren min var litt annerledes enn det dere andre har forklart.

Fikk låne en bil med noe krutt i, ute å kjørte midt på natta (halv fire tida).

Fant ei kjempefin slette (søgnesletta), kjørte så over denne for å se om det var noe suspekt med denne. Det var det ikke, så jeg kjørte inn til nærmeste avkjørsel og snudde. Dro på noe helt for jæ***g, noe som selvfølgelig onkel blå hørte som var 200-300 meter bak meg, fra den utkjørselen jeg kom ifra..

Hadde vel ei snittfart på 230-240 over sletta, og fulgte veien innover Kristiansand. Ingen blålys bak meg, ingenting skummelt, gav bare på videre..

Kom ned til Hannevika, blålys, politisperring av hele E18 for å ta meg..

Hele 5 politibiler hadde blitt satt i aksjon for å ta rotta på meg...

Så skjedde det som jeg ikke trodde skjedde i Norge, men kun på amerikanske politifilmer.. Henda på taket, spre bena osv..

For å gjøre det kort..

Ble kjørt i arresten, dopingtest, alkotest, glattcelle ei lita stund...

Ble selvfølgelig fratatt lappen på stedet...

Dette skjedde i mars måned, juni hørte jeg noe fra dem...

Inn til 1'ste avhør, blånektet på at jeg hadde kjørt fortere enn 120...

2'dre avhør fortsatt blånekting...

Laaaang pause, hørte ingenting...

Desember kom dommen..

Dømt for å ha kjørt 120km/t i 80 sone, uten kjørelys, krysset dobbel sperrelinje. 14mnd uten, 8.000bot...

Thats my story...

Det er en grunn til at jeg har en 58hk sprek 1,2 liter nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer, men har du blitt tatt i alt for stor hastighet og de har laser på deg. Så kommer du best ut av det ved å godta straffeskyld

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, alle de gangene politiet har stoppa meg for å kjøre for fort, har de ikke hatt måling på meg

de har bare spurt hva fartsgrensa er på stedet og hva jeg lå i....

sier fartsgrensa og later som om jeg ikke fulgte med på nåla...

har funka fint så langt, men når lasern kommer er det ikke morro mer :fuckme2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder etter å ha fått den, mista jeg lappen. Ble målt i 145,9 km/t i 80-sone (etter ganske frenetisk bremsing). Strafferamma var 13-19 måneder uten lappen, og tre uker i buret. Boten en prosentandel av lønna. Det eneste positive var at jeg var i militæret, tjente ikke noe, og slapp bot.

Straffa var å miste lappen, ble helt naken. Det drøyeste var å havne på Ilseng. Sov på rom sammen en som var der på grunn av drapstrusler mot kona. Karen var ikke god. Jeg var 18 år, og turte ikke sovne før fyren snorka. Lærte også 23 forskjelige måter å sette sats på, fikk tips om hvordan smugle alkohol og hasj inn i fengselet, og mye mer.

Tipsene er som følgende:

1) Søk om å få lov til å øvelseskjøre.

2) Søk (be på dine knær) om å få tilbake lappen tidligere. Jeg skrev at jeg var blitt tilbudt jobb som budbilsjåfør (!) og trengte førerkortet. Fikk tilbake lappen etter ni måneder.

Jeg jobber i bladet Autofil. Vi driver med en sak som går på hvor lite logisk det er med fengsel for fortkjøring. For de av dere som har, eller skal sone for dette, er vi interessert i å komme i kontakt for en prat. Mail meg på ole-martin.autofil@shf.no

Hilen OleM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et par kompiser som er av typen "politiet's skrekk"..sånne som leser vegtraffikkloven mens de sitter å driter, å bytta ut bibelen med politiets utrykningshåndbok da de gikk i 4.klasse(fine folk fordeom;))

jeg har mista lappen 2ganger nå av forskjellige årsaker, å begge gangene har jeg prata med dem før jeg har sagt/skrevet under på noe som helst til politiet. å det de sier til meg, er at med en gang de vil ta lappen fra deg, skal du ikke være frekk,spydig,rompeslikke, eller noe som helst, du skal bare nikke å "forstå" alt de sier, men når de spør om du samtykker til inndragelse av førerkort, skal du for all del ikke gjøre dette!

der og da er du såpass klam i kløfta(TRO MEG) at du uansett ikke tenker helt klart, og du har under en hver tid kjangs til å forandre mening.

så det du gjør, er å ikke si deg enig i indragelse, så går du hjem, finner frem lesestoff anngående det du har blitt tatt for, satse på at du kjenner noen sånne som meg som kan lover og regler, så finner du ut om du har en mulighet å finne et smutthull som kan berge deg.

et eksempel; blir du stoppa i laser, har du krav på å se målingen samt sertifikat på at laseren har blitt kallibrert innen tre timer fra du ble stoppa. kalibreringen går ut på "skyting" mot en stor, rett, hvit vegg(etter det jeg har forstått) mens det mange late purker gjør for å slippe å bruke de ekstra minuttene det tar, er å skyte på døra på purkeblen heller. men da får de ikke sertifikat på kallibrering, ergo har de ingen bevis på at målingen er reel! (det er sånn jeg har forstått det! men om noen er uenige og kan finne fra ei bok at dette ikke stemmer hadde det vært flottings med motspill!:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider