Gå til innhold

Hva skjer når lappen ryker?

Ranger emnet

brendis

Anbefalte innlegg

der og da er du såpass klam i kløfta(TRO MEG) at du uansett ikke tenker helt klart, og du har under en hver tid kjangs til å forandre mening.

så det du gjør, er å ikke si deg enig i indragelse, så går du hjem, finner frem lesestoff anngående det du har blitt tatt for, satse på at du kjenner noen sånne som meg som kan lover og regler, så finner du ut om du har en mulighet å finne et smutthull som kan berge deg.

WORD!!!................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et eksempel; blir du stoppa i laser, har du krav på å se målingen samt sertifikat på at laseren har blitt kallibrert innen tre timer fra du ble stoppa. kalibreringen går ut på "skyting" mot en stor, rett, hvit vegg(etter det jeg har forstått) mens det mange late purker gjør for å slippe å bruke de ekstra minuttene det tar, er å skyte på døra på purkeblen heller. men da får de ikke sertifikat på kallibrering, ergo har de ingen bevis på at målingen er reel! (det er sånn jeg har forstått det! men om noen er uenige og kan finne fra ei bok at dette ikke stemmer hadde det vært flottings med motspill!:D)

Alt dette står i GP-4027. Tror utsagnene om kalibrering er feil (bortsett fra at det skal skje og dokumenteres med jevne mellomrom). Er heller ikke alltid det lønner seg å nekte, da straffen kan bli strengere (men såklart man kan slippe unna også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig intr. tråd :) Kjempegodt å kunne litt selv når man først blir vinka inn.

Jeg kan selv fortelle at jeg for snart 2 1/2 mnd siden ble vinka inn i radarkontroll, målt til 108km/t i 80 sona på ei laaang strekke (ja, denne er LANG, Haslemoenstrekka i Våler).

Jeg gikk ut av bilen, litt sånn med pulsen litt over vanlig, klarte ikke å tenke helt klart, men etter en kjapp hoderegning kom jeg fram til at jeg hadde 28 km/t over grensa og dermed ikke mista lappen. Da sank pulsen betraktlig med en gang.

Men det faktum at jeg enda var (er) i prøvetida, gjorde meg enda litt nervøs (hørt mye rart).

Jeg prøvde å forholde meg så rolig som mulig å sa minst mulig, svarte kun kort, noe som virka som dem irriterte seg litt over..!?

Jeg godtok bota, som ble på 6500kr.

mvh

Trydal

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må si jeg har mine erfaringer med politiet jeg og, da jeg ikke akkurat er av de som er lette på pedalfoten...

Alt begynte, den 13/10-02 da jeg fikk førerkort, og en eldre 520i,

Selvsagt, som all ungdom med slike kjøretøy, var det moro å sladde litt da, og det hadde jo akkurat blitt vinter, så det ble en del sene kvelder med mange mil i løpet av denne vinteren. Og kjører man i gata å sladder å står i blir man observert av politiet til slutt, var ganske nære ett par ganger faktisk.

Mer kontakt med politiet fikk jeg da jeg kjøpte en E30 320i, som faktisk gikk en god del bedre. Siden kulturen her jeg bor, i solør, er slik att det er veldig få tilbud for ungdom, så blir det en del ragging i gata... Og det som følger med, burning osv om kveldene. Politiet er ikke helt fan av dette...

Så kom neste vinter, da begynte moroa(?). Jeg skulle liksom vise en kamerat litt sladding, kommer gjennom ei rundkjøring, og sladder gjennom og ut, der møter jeg den nyinnkjøpte snutbilen(En mørk blå ford mondeo stv med xenon kastere), den blinker med lysa, jeg slipper gassen, den setter på saftblanderen, hadde med meg en kamerat som navn skal holdes hemmelig, og den følelsen han fikk da jeg trampa pedalen i bånn der, og svingte unna denne bilen, tror jeg er ganske ubeskrivelig, jeg kjører mot den berømte haslemostrekka som trydal har nevnt her, og kjører inn på noen svingete og uskrapte veier, kjører den jeg klarer, for jeg er litt kjent her, og reiser tilbake til rundkjøringa, hjem og parkerer bilen og vi går inn å ser på film. Da med passe puls...

Dette er en av TRE ganger jeg hadde kjørt fra dem til da. Så, kommer hjem fra en tur å hente en kamerat på gardermoen, kjører litt fort da det er litt utpå kvelden, legger meg ut, kjører forbi 3 biler, akkurat da jeg passerer den tredje bilen, står det ved siden av kjørebanen å vinker, jeg hadde ganske mange km over fartsgrensa på dette tidspunkt, da det er 60 sone her.

Bremser så hjula nesten står, men girer ned to gir og gasser videre, like etter ringer telefonen, min far, spurte om jeg tilfeldigvis hadde kjørt på namnå akkurat(der politiet sto), jaaaa, deeet kan stemme... sier jeg, han flirer litt, sier jeg må møte politiet i gata, dette var miljøpatrulje...(de ringte fattern for bilen står på han).

Fikk samboeren til å kjøre meg dit i den andre bilen jeg eide, en 525, og sa bare jeg var tom for bensin på den andre da de spurte etter den.

Jeg nektet skyld, og måtte reise derfra uten førerkort, uten noen form for bevis for att de hadde det...

Så var det avhør.

De spør om denne saken først, noe jeg klarer å bortforklare ganske bra, han jeg så i veien så ut som en fotgjenger med refleksjakke, grunnen til att jeg hadde gasset så mye var att det er fra 60 -> 80 sone få meter etter kontrollstedet, og jeg hadde jo akkurat bremset for denne "fotgjengeren med refleksvest". Politimannen så sint for att jeg er rolig, svarer konkret og hjelpende, på en måte som ikke er frekk. Feks: Han spurte hvor fort jeg hadde kjørt ved forbikjøring, da han sikkert ville ta meg i å innrømme for høy fart... Jeg svarte: Jeg ser desverre ikke på speedometeret her, jeg er mer opptatt av å foreta en sikker forbikjøring, så han ble bare oppgitt da jeg svarte... Da var den saken ute av verdenen, men de hadde fortsatt 2 uker til de kunne holde førerkortet.(tilsammen tre uker beslag)

Mer avhør. Nå begynner politimannen virkelig å gå inn for å ta meg på noe(hva som helst liksom). Dette var han som kjørte den mørkeblå ford mondeoen tilfeldigvis, så dette var jo skikkelig moro det... han beskrev bilen, hvor det ble kjørt, osv. Jeg sa bare jeg kan ikke huske dette, jeg var på flere fester denne dagen, med flere sjåfører. Disse huska jeg selvsagt ikke navnet på lenger, siden jeg festa... Han spurte og gravde, men fikk ikke ut noe mer, jeg svarte bare like høffelig og informativt som jeg hele tiden hadde gjort...

MEN, så bilfrelst som jeg er, klarte jeg ikke holde meg lenge, en uke etter ble jeg bare nødt til å kjøre meg en tur(ja, UTEN førerkort). Og ja, jeg vet hvor hinsides dumt dette var, da jeg ble stoppa på vestsiden av glomma i grue...

Han spurte bare etter førerkort, og jeg sa; Nei du, det har jeg ikke...

Politimannen: "Er det du som er han INSERT NAME HERE?"

Ja, det stemte, han VISSTE hva jeg het, uten å se leg, og han jeg var i avhør hos, kunne registreringsnr på flere biler jeg kunne observeres i, i hodet... :shake

Så mitt råd da du snakker med politiet, ikke gi dem noe, gå ut av bilen, ikke legg henda i lomma, legg armene i kors på brystet feks, ikke vær nervøs, svar kort og bestemt men ikke frekt. Dette hjelper en god del.

Speed kills, drive japanese and live forever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jeg hadde noen snåle formuleringer i innølegget mitt lenger oppe her, er ikke så "selvgod" som det kasje høres ut der!;)

men er helt enig med deg det du sier "insert name here".. men det som virkelig betyr noe, er å SI MINST MULIG TIL DEM! for du vil selvfølgelig ikke innrømme alt å bli skikkeli rævkjørt, og hvis du da prøver fælt å bortforklare deg osv, merker de at du blir nervøs for du lurer på om de kjøper skrøna osv..huske på at det er faktiskt dette de jobber med..

crzyt eller hva du kaller deg, det du gjør når du blir stoppa, å får beskjed om at førerkort blir indratt, så godtar du ikke førerkort inndragelse.

og da har de tre uker på å domfelle deg, MEN, du kan under en hver tid ombestemme deg! hvis du går hjem å finner ut at du virkelig har driti deg ut, og det er ingen annen utvei enn å gå med på det de sier, så avtaler du et "møte" og endrer på papirene og godtar inndragelse av førerkort. men har du først godtatt, er det ingen vei tilbake! samme når du godtar!

det du kan tjene på mildrere straff, er såkalt erkjennelsesdom(da må du ha kjørt så grovt at det blir rettsak), men dette før du først spørsmål om i et avhør. senere spør dommer deg i selve rettsalen.(er ikke halvparten så gøy å sitte der oppe i stolen som det høres ut som!!)tro meg på det og!

men sier nok en gang til alle: mister dere lappen, så IKKE GODTA DER OG DA! DA ER DERE FØKKT! heller tenk litt over saken og godta sener hvis du "må"..

(sikkert meget kknotete skrebet! kom på litt å tilføye å noe ssom kunne fjernes hele tiden!men håper dere forstår:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crzyt eller hva du kaller deg, det du gjør når du blir stoppa, å får beskjed om at førerkort blir indratt, så godtar du ikke førerkort inndragelse.

og da har de tre uker på å domfelle deg, MEN, du kan under en hver tid ombestemme deg! hvis du går hjem å finner ut at du virkelig har driti deg ut, og det er ingen annen utvei enn å gå med på det de sier, så avtaler du et "møte" og endrer på papirene og godtar inndragelse av førerkort. men har du først godtatt, er det ingen vei tilbake! samme når du godtar!

det du kan tjene på mildrere straff, er såkalt erkjennelsesdom(da må du ha kjørt så grovt at det blir rettsak), men dette før du først spørsmål om i et avhør. senere spør dommer deg i selve rettsalen.(er ikke halvparten så gøy å sitte der oppe i stolen som det høres ut som!!)tro meg på det og!

Jeg vet hva som skjer når man blir stoppet, jeg vet hva man kan og hva man ikke kan gjøre. Det har jeg heller aldri kommentert. Det jeg derimot har kommentert er at dommen veldig ofte blir strengere hvis man nekter førerkortbeslag og de lager en sak av det enn om du bare hadde godtatt alt med en gang. Man snakker sjeldent om mer enn 1-2 måneder forskjell i straff, men hvis du kommer unna med 5 måneder i stedet for 7 så har du spart en del penger ved at du slipper å kjøre opp igjen (med mindre du fortsatt har prøvetid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider