Gå til innhold

Lurer på om clutchen er utslitt, hvor mye koster det å bytte? Vanskelig?

Ranger emnet

Bue

Anbefalte innlegg

Har en 1996 460 Turbo som har gått 110 000km nå. Er kjørt først av en eldre dame og deretter av en gammel mann, og begynner å bli ganske sikker på at clutchen er litt for slitt på denne. Problemet er at den clutchen tar så vanvittig brått, og er vanskelig å beregne hvor den tar også synes jeg. Alt skjer egentlig på en gang når jeg slipper den ut. Har også merket at det er vanskelig å sette igang uten å få endel vibrasjoner i dashbordet. Men det værste er å kjøre i byen for eksempel der man ikke har så høyt turtall når man girer. Blir bare rykking og greier når jeg girer. Har også merket at det virker som girspaken henger litt igjen i giret etter at jeg har trykt inn clutchen, er en god del motstand med en gang for å få den opp i et høyere gir under akselerasjon. Går greit å gire hvis turtallet er over 4000 - 5000 rpm når jeg girer opp, klarer å få myke giringer da. Har ikke hatt problemer med å gire i noen andre biler som jeg har kjøre (4 andre). Både mamma og pappa har begge hatt lappen i 30 år og kjøre mange forskjellige biler opp gjennom tiden, og begge har reagert på at clutchen i denne bilen er veldig vond! Har også merket at bilen skurrer mye når jeg skal sette den i revers, men har hørt at disse bilene pleier å skurre når den settes i revers, men i min er det slik at hele bilen rister og turtallet faller uansett om clutchpedalen er helt inne. Tyder alt dette på at clutchen er slitt? Noe annet jeg bør prøve for å finne ut om den må byttes? Er slik nå at bilen nesten er vond å kjøre p.g.a den brå clutchen.

Men hvis jeg skal bytte denne, hvor mye koster det hvis jeg skal gjøre det på verksted tror dere? Er dette noe som jeg kan klare å få til selv eller? Har tilgang til et verksted med alt mulig verktøy og en stor grav. Har Haynes boka også til bilen. Hvor mye vil dette koste hvis jeg kan klare å gjøre det selv? Har ikke veldig mye erfaring med å skru på motorer, og aldri vært med på å bytte clutch før.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At clutchen er slitt kan jo virke logisk med de probleme du nevner og hvem som har kjørt bilen tidligere

Eldre er jo kjent for å slure mye med clutchen.

Selve clutchen koster ikke så mye på Volvo.

Siden du ikke har så mye erfaring med å bytte clutch eller skru på biler så bør du enten få en som kan mye med deg eller sette bilen på ett verksted.

Det som må gjøres er at girkassen må ned og byttes.

Det som tar mest tid er å få ned girkassa.

Selv så tok jeg ut hele motoren når jeg skiftet girkasse og clutch så det med å ta ut bare girkassa har jeg ingen erfaring på.

Men jeg anbefaler deg å sjekke rundt på private og div verksteder å sammenligne priser.

Kan tenke meg at det koster rundt 4-5000 kr.. vill jetting men skal ikke være så veldig feil.

Dette vill jo selvfølgelig variere fra verksted til verksted.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5000 vil det nok koste på et verksted.

Men viss du kjøper et vanlig uorginalt clutch sett..(lamell, trykkplate og utløserlager) Det pleier å koste ca. 1500+-

Og så snakker du med en komips, og han gjør jobben "svart" for 2000.- (Det eg pleier å ta for en sånn jobb)

Så er det tut og kjør yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare hatt noen kamerater som kunne skru på bil så, men har dårlig med det. Ingen som har gjort det på FWD biler, men er en som jeg tror var med å gjorde det på en sierra. Men noen som vet hvor mye clutchen koster hos Volvo? Ser det koster 3354,- for et clutchsett til min bil på mekonomen. Men noe jeg kan sjekke for å finne ut om det er clutchen som er slitt? Noen andre her som kjører 460 (gjerne med turbo motoren) og kan si om de er spesielt brå på clutchen i forhold til andre biler?

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mulig 460 bare er slik at den er brå på clutchen, tenker jeg for høre med de på Volvo. Er det slik at den ofte vibrerer i dashbordet når du skal sette igang på din også? Synes ikke min tar langt ute, tar egentlig normalt synes jeg, bare det at den tar så sinsykt brått der den tar. Skulle bare ønske den hadde vært like god på clutchen som på alle de andre bilene jeg har prøvd. Vet ikke om det er noen av de bilene jeg kan sammeligne den med da, den som kanskje ligger nærmest er vel en ca 90 Opel Kadett kanskje. Men burde vel være mulig at bilen min som tross alt er en 96 modell kunne være like behagelig på clutchen som en VW 1300 fra 1974!

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg byttet clutch på min i 89 440 i fjord. Det var en ganske mye jobb....er så mye dritt som må tas vekk før du kommer til clutch'n. Nå skal jeg ærli innrømme at jeg ikke er noen supermekaniker og fikk en del hjelp. Spesielt sånne ting som sentrering hadde jeg ikke peiling på.

Kan også nevne at jeg tok girkassa ned i stedet for opp som det anbefales i Haynes-boka.

mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider