Gå til innhold

Nøkking og ujevn motorgange...

Ranger emnet

icecold-

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 89 Volvo 440 1.7i. I det siste opplever jeg at motoren er veldig ujevn på tomgang. I tillegg nøkker bilen en del når jeg kjører, spesielt når bilen er kald, men også når den er varm. Nøkkingen kommer når jeg går av gassen.

Har byttet fordelerlokk uten at det hjalp. Noen som vet hva det kan være...?

mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme problemet på min Camry..

Den går forsåvidt ikke ujevnt på tomgang, men den nykker under kjøring både når jeg går av og på gassen.. Dersom jeg kjører ned en slak bakke, og holder nøytral gass,(hverken gasspådrag eller motorbrems) nykker den flere ganger nedover bakken..

Da den hadde tenningsbank stakk jeg innom toyota verkstedet for å få den justert, og spurte samtidig om den nykkinga. De sjekket litt, og sa at bl.a. feil tenning kunne forårsake nykking. Tenninga var bare 2 grader feil, så det var ikke sannsynlig at det var problemet. De målte også co'en og fant at den var langt under kravet, altså strypt vel mye ned, og de mente at dette også kunne virke inn på nykkinga. De justerte opp co'en. Ikke noe av dette hjalp.

Ellers kunne det jo som du har gjort vært en ide å skifte fordelerlokket, men dette har jeg ikke gjort da det ser helt fint ut.. Ikke noe korrosjon eller karbonspor eller sprekker noe sted, og jeg har også målt alle pluggledningene..

Så både nykkinga og tenningsbanken er der. Skal få tak i ei tenningslampe og justere den selv, og se om det hjelper på tenningsbanken i allefall. Men hva som er grunnen til nykkinga det hadde jeg håpt at det skulle komme noen tips om i denne tråden da..

På et Camryforum, ble det foreslått at slitte foringer i forstillingen et sted kunne forårsake nykking da drivhjula kanskje beveger seg noen millimeter frem og tilbake i foringslarken alt etter om man går av eller på gassen.. Jeg har ikke funnet at foringene mine er slitt, men mulig det kan være en årsak.. Men det er vel kanskje bakhjulstrekk på din da, så jeg vet ikke om det er samme opplegget der..

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider