Gå til innhold

M30 motor, vippearm

Ranger emnet

Flasher

Anbefalte innlegg

De 6 fremste vippene skal du trolig klare å bytte uten å ta av toppen.. Men den førings armen de sitter på kan være litt tricky å få ut bakover.. Så de bakerste kan by på problemer..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal nok ikke overhale toppen, blir å skifte de 2 som er ødelagt, bare for å få brukt bilen..

så det jeg lurer på, er hvordan jeg gjør det.. om noen kunne forklare.. sier takk for i allefall ett on-topic svar :)

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foreslår å sjekke resten av vippearmene er at de tåler mye, og når motoren har fått så mye juling (eller tar jeg feil ;) ) at to knekker så er det stor sjans for at noen andre går på et senere tidspunkt fordi de allerede kan være svekket.. Da må du gjenta reparasjonen, og ut fra hva du skriver så ser det ut som om å ta av toppen ikke er det festligste du vet å bedrive dagene dine med...

Når du sannsynligvis må av med toppen vil jeg foreslå å enten skifte alle vippearmene, eller få tak i en komplett brukt topp som du smekker rett på. Forslaget om å overhale toppen er like fornuftig som feks å skifte clutch når man først tar av girkassa, så slipper man å gjøre det senere.....

Edit: Er det et spørsmål om økonomi eller for mye penger å legge ut pga bilens verdi så sier det seg selv at det er litt feil å spandere for mye cash på det :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden MÅTTE jeg få broderns 525i kjørbar igjen etter samme feil (skulle til Sverige dagen etter!), den som knakk der var den nest bakerste på eksosen. Det jeg gjorde, vil jeg egentlig ikke anbefalle deg å gjøre, men;

Jeg demonterte alle topplokksboltene på eksossiden, og de to på innsugssiden som holder røret med olje til smøring av kammen, og i tillegg huset rundt registerkjedet foran, og førte bare forsiktig ut vippearm-bryggen på eksossiden nok til å få bytta den knekte vippearmen. Husker ikke detaljer som om jeg hadde av registerkjedet, og derfor strammeren til registeret, men fordeleren var ute hvertfall. Jeg slapp ut trykket i kjølesystemet for å ikke få "presset" på toppakninga. Det fungerte helt fint etterpå, og den brukte ikke noe mer vann enn FØR jeg gjorde dette.

Det er skikkelig "dirty" å gjøre dette, men jeg ble pressa og måtte "få noe til"... Fagbrev som mekaniker betyr jo bare at man har lært seg alle triksa for å få gjort noe raskt! :rolleyes: Bryr du deg et minimum om bilen, bør du pelle av toppen og helst bytte alle vippearmene... Gjør det skikkelig, eller vær forberedt på å gjøre det igjen (Selv om jeg hadde flaks)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca fremgangsmåte:

Pell av alle slanger, innsugsrør og ledninger..

Skru eksos anlegget ifra grenrøret..

Ta av toppdekselet (du har vel allerede gjort det tydeligvis)

Skru ut alle topplokks boltene

Løft toppen ut av motor rommet med grenrør og innsug montert..

Nå kan du bytte alle vippene til orginale bmw vipper (de er sterkest) og sjekk for guds skyld at kammen er bra.. er det TEGN til slitasje, så kjøper du ny. Vær nøye med alle fjørene osv som sitter i toppen, for å holde vippene på riktig plass..

Resten er listen over, i omvendt rekkefølge... Husk moment..

og LUFT register strammeren.. (!!) Hell olje over den, og jekk den inn/ut med et skrujern med settskruen til strammefjøra litt åpen.. Når det tyter ut olje der, så stremmer du settbolten igjen..

Endel jobb første gangen, men neste gang går det fort :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde d samme på en BMW jeg hadde, er noe dritt det der...Men jeg klarte å skifte dem uten å ta av toppen eller løsne toppboltene eller noe slikt tull, men det var noe pirk ja.Var bare en gammel "bruksbil" og gadd ikke å begynne å overhale topp, er enig i at det er å anbefale om du har tenkt å ha bilen, men min ble god som gull... lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lyst til å legge mye arbeid og penger i dette for å si det sånn, så om det er en enkel måte, så tar jeg den, og heller kjører med bilen som normale folk gjør.. ikke herje..

Så en walkthrouh til å skifte de vippene som dere ser har knekt på min, hadde vært meget fint :)

Sier takk for alle svar, og om dere syns jeg er gjerrig, whiner som ei kjerring, eller whatever, så se det gjennom fingrene :D jeg er ikke lagd av penger.. hehe ;)

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider