Gå til innhold

Bremseskiver

Ranger emnet

busemann

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp/tips angående bytting av bremsekiver.

Først skal det sies at jeg har lite erfaring med reperasjon av biler.

men altså....

Jeg skal altså skifte bremskiver bak på min Ford Scorpio. Dvs jeg ska få hjelp av en kompis som har gjort dette før og kan dette, men det er jeg som skal skru og mekke.

Er dette noe jeg vil kunne klare uten større problemer ?

Er det noe jeg spesielt må passe på ?

Spesielt utstyr jeg trenger ?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp/tips angående bytting av bremsekiver.

Først skal det sies at jeg har lite erfaring med reperasjon av biler.

men altså....

Jeg skal altså skifte bremskiver bak på min Ford Scorpio. Dvs jeg ska få hjelp av en kompis som har gjort dette før og kan dette, men det er jeg som skal skru og mekke.

Er dette noe jeg vil kunne klare uten større problemer ?

Er det noe jeg spesielt må passe på ?

Spesielt utstyr jeg trenger ?

På forhånd takk for hjelpen.

dette er ganske enkelt.. speielt på så gamle biler... du får ikke noe særlig problemer.. kan være litt vanskelig å få opp faste dkruer/muttere...

ta av hjulet.. sett på håndbrekket... deretter løser du kalipperen.. ikke ta av bremsekloa/kalipperen helt enda. først må du gi bremsen noen pump på pedalen. så holder du trykket mens den andre personen tar å løsner lufteskrua på bremsekalipperen.. slipp ut bremsevesken, og så skru til igjenn. (dette for å gjøre det enklere når du skal ta på alt igjenn) det du må tenke på er at du skal ha en ny skive som ikke er slitt.. så kan du ta av kalipperen og så er det bare å bytte skiva å klappe alt sammen igjenn.. husk å vaske skiva med rødsprit før du monterer denn.. den er ofte pakka i fett..

håper dette var litt til hjelp! har ikke så mye erfaringer med ford, men er omtrent d samme på alle biler..

mvh Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider