EyeCon Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Har 2.5" effektanlegg og greenfilter på GTRen min. Og lurte på hvordan lade trykket oppfører seg på gtr'er. På min bil starter ladetrykket rett over 3000rpm ved ca 6bar. så kryper den opp til 1.1 bar ved passering av 5500rpm. skal jeg ikka ha 1.1bar hele tiden fra 4000rpm? Og hvordan blir ladetrykket juster? elektriskt? låg og klikket litt på en ledning som går inn på turboen ,den hadde batteri spenning. hva gjør denne? hvis jeg vil stille ladetrykket til 1.3bar? hva må jeg gjøre? på forhånd takk Siter [o] Mazda 323 GT-R 1993 [x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt) [x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei. 6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil Tipper det er 0.6 bar, eller hva? Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor. Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg). Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret. Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den? Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten. mvh Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeCon Skrevet Juni 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei. 6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil Tipper det er 0.6 bar, eller hva? Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor. Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg). Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret. Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den? Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten. mvh takker frank. begynner og bli gla i deg :hug: Du vet alltid svaret:P hadde satt pris på en howto jah. Sindre Siter [o] Mazda 323 GT-R 1993 [x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt) [x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei. 6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil Tipper det er 0.6 bar, eller hva? Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor. Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg). Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret. Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den? Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten. mvh helt konge!!! :) lag en how-to a!!! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Har 2.5" effektanlegg og greenfilter på GTRen min.Og lurte på hvordan lade trykket oppfører seg på gtr'er. På min bil starter ladetrykket rett over 3000rpm ved ca 6bar. så kryper den opp til 1.1 bar ved passering av 5500rpm. skal jeg ikka ha 1.1bar hele tiden fra 4000rpm? Og hvordan blir ladetrykket juster? elektriskt? låg og klikket litt på en ledning som går inn på turboen ,den hadde batteri spenning. hva gjør denne? hvis jeg vil stille ladetrykket til 1.3bar? hva må jeg gjøre? på forhånd takk Hei, med 2,5" effektanlegg uten kat. og åpent luftfilter, så spretter trykket automatisk opp til 0,9-1,1 bar. Skal du lade mer, skaffer du deg en boostcontroller. Ledning med elektrisk spenning på turboen? Tviler sterkt på at det har noe med ladetrykket å gjøre. Hvis det skulle være en boostcontroller e.l. på den, så skal det gå en seperat slange inn på kompressorhuset, samt en på wastegaten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei. 6 bar ved 3000 rpm - WOW Devil Tipper det er 0.6 bar, eller hva? Ladetrykket oppfører seg slikt pga. at du har noe som heter "boost-creep". Wastegaten er rett og slett for liten, og mengden eksos som skal igjennom den for å holde trykket nede, er for stor. Wastegaten bør portes opp, og man bør ha en boostkontroller (elektronisk eller blødeventil(med fjærbelastet kuleventil i tilegg). Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret. Skal porte min wastegate snart. Kanskje lage en "how too"-reportasje på den? Turboen må skrus ut, og eksoshuset skrus av turboen. Så er det "bare" å frese opp kanalen til wastegaten. mvh er det MYE arbeid å porte opp wastegaten? eller er det bare stødig-hånd-og-litt-know-how arbeid? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hvis man porter opp wastegaten, og får den til å stå fullstendig stengt opp til 1,2 Bar, vil man få en MYE bedre dreiemomentskurve. Den blir ikke så ketchup som den er nå, men vil gi mer i mellomregisteret. Hei, vil ikke da motoren gå litt magrere i mellomregisteret, hvis den får et høyere trykk tidligere i turtallsregisteret, enn "vanlig"? Da vi drev og mappet GT-R'en min, så merket vi at den gikk litt magert i mellomregisteret. Jeg hadde da fullt turbotrykk ved ca 3500 rpm, og frem til 5000 rpm, så gikk den litt magrere enn den gjorde før og etter dette turtallsområdet. Jeg hadde da et mye mindre eksoshus på turboen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei, vil ikke da motoren gå litt magrere i mellomregisteret, hvis den får et høyere trykk tidligere i turtallsregisteret, enn "vanlig"? Da vi drev og mappet GT-R'en min, så merket vi at den gikk litt magert i mellomregisteret. Jeg hadde da fullt turbotrykk ved ca 3500 rpm, og frem til 5000 rpm, så gikk den litt magrere enn den gjorde før og etter dette turtallsområdet. Jeg hadde da et mye mindre eksoshus på turboen. Hei. Egentlig skal det ikke ha noe å si sålenge alt er iorden. GT-R har luftmengdemåler som sitter før turboen. All luft som går inn der, blir det tilsatt bensin til, uansett om det er 2 kg ladetrykk (inntill styre-enheten skjønner at man har stillt trykket for høyt). mvh Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei. Egentlig skal det ikke ha noe å si sålenge alt er iorden. GT-R har luftmengdemåler som sitter før turboen. All luft som går inn der, blir det tilsatt bensin til, uansett om det er 2 kg ladetrykk (inntill styre-enheten skjønner at man har stillt trykket for høyt). mvh Ok, that makes sense. :D Er det kanskje da slik GT-R originalt går litt magert i mellomregisteret? Vi fant ut at den gikk ikke "skummelt-magert", mer "gå-dårlig-magert". Godt mulig at det var noe med bensintilførselen min der og da, men.. well Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebschneid Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Ok, that makes sense. :DEr det kanskje da slik GT-R originalt går litt magert i mellomregisteret? Vi fant ut at den gikk ikke "skummelt-magert", mer "gå-dårlig-magert". Godt mulig at det var noe med bensintilførselen min der og da, men.. well Lenge sia du skifta bensinfilter??? Siter 2004 BMW M3 (sommerbil) 1993 Mazda 323 GTR (vinterbil) 2005 Yamaha RX1 tubo ic (snøscooter) 2006 Artic Cat M7 162" (snøscooter) 2006 Yamaha YZF R1 SP (motorsykkel) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Lenge sia du skifta bensinfilter??? Hei, det var ca. 10000 km siden siste filterskifte, da vi mappet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeCon Skrevet Juni 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Idag sjekket vi komp'en på motoren, målte da ca 14%gjennomslipp på sylinder 1-2-4 og 4% på syl nr 3. fikk da hørre at dette var veldigt godt? mazdafun?:) har du noen tall?:P Siter [o] Mazda 323 GT-R 1993 [x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt) [x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Idag sjekket vi komp'en på motoren, målte da ca 14%gjennomslipp på sylinder 1-2-4 og 4% på syl nr 3. fikk da hørre at dette var veldigt godt? mazdafun?:) har du noen tall?:P Hei, kompresjonen skal ligge på ca. 12 bar på hver sylinder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeCon Skrevet Juni 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Hei, kompresjonen skal ligge på ca. 12 bar på hver sylinder. ja nå vett jo ikkje heilt eg kor mange bar det var... veit bare at det var så så mange prosent gjennomslipp. Siter [o] Mazda 323 GT-R 1993 [x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt) [x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeCon Skrevet Juli 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2005 Mazdafun: Har du fått laget en How to om hvordan du porter wastegaten?:) Siter [o] Mazda 323 GT-R 1993 [x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt) [x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.