ekdal Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 JEg har tenkt å bygge om bagasjerommet mitt. Det jeg har tenkt å ha der er en hjemmebygd innebygd basskasse av treverk og trekke over med svart filt matte. for bass'erne borrer jeg inn 2 stk hull på 12", og feste forsterkeren i midten eller på siden. nesten hele rommet skal dekkes med treverk. så det jeg lurte på er: - hvordan 'bør' kassen konstueres? er det noe spesiell konstuksjon for å få best lyd? har tenkt å borre inn en bassrefleks rør som går fra toppen av basskasse og oppgjennom hattehylla. - hvordan kobles basselementene inn på 4 kanal forsterker? må jeg benytte delefilter eller noe slikt? hadde tenkt å koble 2stk 3 veis 6x9 elemtenter i hattehylla på forsterkeren også. så hvordan blir det med 2 basselementer på samme 4kanals forsterker. - hvordan bør kassa isoleres? her har jeg da tenkt å fylle kassa med dempemateriale for høyttaler. - hva slags treverk bør jeg bruke? vet at x-finner er dyrt :P jeg skal prøve å få dette til å se bra ut og høres bra ut. så kom med noen forslag. Siter Riding the Bullet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tricket Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 JEg har tenkt å bygge om bagasjerommet mitt. Det jeg har tenkt å ha der er en hjemmebygd innebygd basskasse av treverk og trekke over med svart filt matte. for bass'erne borrer jeg inn 2 stk hull på 12", og feste forsterkeren i midten eller på siden. nesten hele rommet skal dekkes med treverk. så det jeg lurte på er: - hvordan 'bør' kassen konstueres? er det noe spesiell konstuksjon for å få best lyd? har tenkt å borre inn en bassrefleks rør som går fra toppen av basskasse og oppgjennom hattehylla. - hvordan kobles basselementene inn på 4 kanal forsterker? må jeg benytte delefilter eller noe slikt? hadde tenkt å koble 2stk 3 veis 6x9 elemtenter i hattehylla på forsterkeren også. så hvordan blir det med 2 basselementer på samme 4kanals forsterker. - hvordan bør kassa isoleres? her har jeg da tenkt å fylle kassa med dempemateriale for høyttaler. - hva slags treverk bør jeg bruke? vet at x-finner er dyrt :P jeg skal prøve å få dette til å se bra ut og høres bra ut. så kom med noen forslag. Kassa bør issoleres med glava isolasjon... Jeg bruker 22 mm MDF (gulvplater) Men alt det andre du lurer på er jeg ikke helt sikker på så jeg tørr ikke komme med noen forslag Siter Yeah! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 så det jeg lurte på er:- hvordan 'bør' kassen konstueres? er det noe spesiell konstuksjon for å få best lyd? har tenkt å borre inn en bassrefleks rør som går fra toppen av basskasse og oppgjennom hattehylla. FORSLAG: For å få "riktig" lyd anbefales lukket kasse. For å unngå stående bølger i kabinettet så er det en god løsning å bruke rør til kabinett. Hvis du er nevenyttig så er et kuleformet kabinett det mest optimale i følge "ekspertene". Spørsmålet om DU vil høre noen forskjell på de forskjellige kassetypene er usikkert. Jeg har rør som passer 12" og nedover. Kan kappes i valgfri lengde hvis du er intressert. - hvordan kobles basselementene inn på 4 kanal forsterker? SVAR: Dette står i bruksanvisningen som følger med forsterkeren din. - må jeg benytte delefilter eller noe slikt? hadde tenkt å koble 2stk 3 veis 6x9 elemtenter i hattehylla på forsterkeren også. så hvordan blir det med 2 basselementer på samme 4kanals forsterker. FORSLAG: Du brokoppler 2 av de 4 kanalene og koppler dine 2 basser i serie eller du koppler hver bass på hver sin utgang. Prøv deg fram! Filter på 6x9" er kanskje å anbefale. En kondensator på 400 microfarad deler av med 6 dB ved ca.390 Hz. Dette forutsetter at elementet er på 4 Ohm. 8 Ohm vil behøve 180 microfarad. - hvordan bør kassa isoleres? her har jeg da tenkt å fylle kassa med dempemateriale for høyttaler. FORSLAG: En kasse trenger ikke isoleres i den forstand. En kasse kan dempes for å endre på spesifikasjonene til den totale løsningen. Mer demping vil "lure" elementet til å "tro" at det står i en større kasse. Mange leverandører legger ved forskjellige løsninger i eskene bassene blir sendt i. Hør med butikken der du kjøpte elementet om de har noen forslag til deg. - hva slags treverk bør jeg bruke? vet at x-finner er dyrt :P FORSLAG: Spon (19 eller 22mm), MDF (dyrest av de som er nevnt her) er dog usikker på om MDF er så veldig mye "bedre" enn spon og kryssfinèr. Det kommer egentlig an på hvilket frekvensområde høyttaleren skal spille i. Kryssfinèr har høyest egenresonans og er således greit nok egnet til basskasser. Selv bruker jeg stort sett spon, godt avstivet med 1"x2" og limt med spesial-lim. - jeg skal prøve å få dette til å se bra ut og høres bra ut. så kom med noen forslag. FORSLAG: Kle alle deler med stoff eller vinyl. autod på forumet her har en del bra saker visstnok samt erfaring nok til å veilede deg. Får du ikke svar fra ham så send meg en PM. Håper dette hjelper deg litt på vei. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Kassa bør issoleres med glava isolasjon... Jeg bruker 22 mm MDF (gulvplater)Men alt det andre du lurer på er jeg ikke helt sikker på så jeg tørr ikke komme med noen forslag MÅ ALDERIG ISOLERE NOEN SOM HELST BASSKASSE MED GLAVA ISOLASJON. DET INNEHOLDER SMÅ PARTIKLER SOM DU KAN PUSTE INN HVIS DU HAR PORTET KASSE Å ELEMENTET KAN GÅ TIL HELVETE. DET LEGGER SEG INNE I SVINGSPOLEN Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tricket Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 MÅ ALDERIG ISOLERE NOEN SOM HELST BASSKASSE MED GLAVA ISOLASJON.DET INNEHOLDER SMÅ PARTIKLER SOM DU KAN PUSTE INN HVIS DU HAR PORTET KASSE Å ELEMENTET KAN GÅ TIL HELVETE. DET LEGGER SEG INNE I SVINGSPOLEN Jeg fekk beskjed av en bilstereo forhandler att glava det er ok som det.. Siter Yeah! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Jeg fekk beskjed av en bilstereo forhandler att glava det er ok som det.. Da bør han ta å snakke med glava fabriken å sjekke ut litt før han sier noe. Det er helsefarlig Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tricket Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Da bør han ta å snakke med glava fabriken å sjekke ut litt før han sier noe. Det er helsefarlig så du mener att jeg ikke bør bruke GLAVA?? Men hva skal jeg bruke da? Siter Yeah! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 så du mener att jeg ikke bør bruke GLAVA?? Men hva skal jeg bruke da? Ikke bruk Glava.. Bruk vatt som man har i puter å bamser etc. Kjøpes hos kid Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Ikke bruk Glava.. Bruk vatt som man har i puter å bamser etc. Kjøpes hos kid Glava funker dårlig, men Rockwool er nok noe av det beste rent akustisk. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tricket Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Ikke bruk Glava.. Bruk vatt som man har i puter å bamser etc. Kjøpes hos kid jeg har noe som er svart mener det har vært inni noe bamser osv.. Siter Yeah! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Glava funker dårlig, men Rockwool er nok noe av det beste rent akustisk. mvh Glenn F.eks. *ti tegn* Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Jeg fekk beskjed av en bilstereo forhandler att glava det er ok som det.. hvilken butikk var dette? man kan godt bruke vanlig vatt, men noen elementer er ekstra følsomme for støv og pute vatt kan støve. for å være på den sikre sia kan man bruke feks akusto q (er det ikke sånn det skrives?) som er akustisk dempeull, den støver ikke. finnes andre merker enn akusto q også. får man ikke tak i det så er rockwool fint som andre sier her. det får man også kjøpt i mindre pakker. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 hvilken butikk var dette? man kan godt bruke vanlig vatt, men noen elementer er ekstra følsomme for støv og pute vatt kan støve. for å være på den sikre sia kan man bruke feks akusto q (er det ikke sånn det skrives?) som er akustisk dempeull, den støver ikke. finnes andre merker enn akusto q også. får man ikke tak i det så er rockwool fint som andre sier her. det får man også kjøpt i mindre pakker. Å hvis det blir for dyrt så løp til nærmeste bygge plass! Pute vatt skal ikke støve. Ihvertfall ikke siden du ligger med ansiktet mot det mange timer i døgnet Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 Å hvis det blir for dyrt så løp til nærmeste bygge plass!Pute vatt skal ikke støve. Ihvertfall ikke siden du ligger med ansiktet mot det mange timer i døgnet stoffet som er rundt puta skal jo hindre att det støver da, så vidt jeg har skjønt, har i hvertfall hatt kunder innom hvor spola har brent seg pga støv fra vatt, det så man når man åpna og så nedi spolegapet. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet Juni 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2005 stoffet som er rundt puta skal jo hindre att det støver da, så vidt jeg har skjønt, har i hvertfall hatt kunder innom hvor spola har brent seg pga støv fra vatt, det så man når man åpna og så nedi spolegapet. Pute trekk er ikke så finmasket... Uansett ikke GLAVA Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg