Gå til innhold

Power-chip, chip til en billig penge, men virker det ?

Ranger emnet


mihkku

Anbefalte innlegg

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=18803254

 

Er dette virkeligs ant ? Har sett flere slike på eBay men sliter med å finne omtaler om at de virker!

Noen som vet ?

 

Vel, dette ekke noe chip i det hele tatt.. På luftinntaket sitter det en føler som føler temperaturen på lufta motoren suger inn. Denne føleren er som regel en temperaturavhengig motstand. Altså motstanden i denne varierer med lufttemperaturen. Tanken bak dette er altså at man skal narre ecu'en til å tro at motor får kald luft hele tiden, slik at den justerer blandingsforholdet deretter.. Dette oppnås ved å koble fra denne temperaturføleren og erstatte den med en enkel motstand med fast verdi(tilsvarende lav lufttemp).. Altså det du får er antakelig en sånn motstand (som koster noen øre) i fancy innpakning...

Iallefall sånn det har vært tidligere, mulig denne er annerledes da..

 

Det er ikke tvil om at bilen er merkbart sprekere når motoren faktisk får kald luft, men det er det jo en naturlig årsak til.. Om det har noen hensikt å narre motoren til å tro at den får kald luft vet jeg ikke, jeg hakke prøvd..

Skulle nesten tro det blir som å kjøre med choke..

Men men, i det tilfellet der, koster det jo ikke stort å prøve det da..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe lignende før, men mente da at de "lurte" motoren til å tro at den var kald, ikke inntakslufta. Da for å få en fetere blanding, men ville vel ikke anbefalt noen av delene. Vet hvertfall at lambdasonder ikke har så godt av fete blandinger! Og de koster mer enn 35,- å bytte :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe lignende før, men mente da at de "lurte" motoren til å tro at den var kald, ikke inntakslufta. Da for å få en fetere blanding, men ville vel ikke anbefalt noen av delene. Vet hvertfall at lambdasonder ikke har så godt av fete blandinger! Og de koster mer enn 35,- å bytte :)

 

Ja, mulig det. Men dersom luftfilterboksen trekker inn kald luft utenfra motorrommet, så påvirkes vel ikke temperaturen denne føleren måler så mye av om motoren er kald eller ikke.. Jeg trodde det hadde mere å gjøre med at kald luft har høyere tetthet, og kan blandes med mere bensin slik at ecu'en pøser på mere bensin når føleren indikerer kaldere luft.. Men mulig jeg tar feil..

 

Men vil ikke da lambda sonden over tid gi tilbakemelding om at blandingen/forbrenningen er feil, slik at ecu'en kompenserer for den, og opphever eventuell virkning av denne "chip'en"?? Eller er det ikke dèt lambdasonden gjør?

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tøv, hele dette produktet. Som regel får man ikke bilen til å gå bedre under fullgass ved å pøse på med bensin; Honda'ene liker mellom 13.5-14:1 i AFR-forhold under fullgass (14.7:1 er stoich). Og for å ikke snakke om forbruket da...! Tror lommeboka blir å merke det godt når bilen plutselig ligger på 11.5:1 på landeveien kontra 14.7:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at en bil går bedre når luften er kald, enn når luften er varm, er jo fordi det blir "plass" til mer luft da kald luft er mer komprimert. Kan jo ikke ha så mye å si hva temperaturen måles til, så lenge den faktiske tempen er høyere. Får nok mer ut av å legge innsuget skjermet og helt fremme i grillen.

Generellt sett er det jo dyrt å trimme biler uten turbo. Rundt 1000,- pr. ekte hestekraft. Anbefales skjelden.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at en bil går bedre når luften er kald, enn når luften er varm, er jo fordi det blir "plass" til mer luft da kald luft er mer komprimert. Kan jo ikke ha så mye å si hva temperaturen måles til, så lenge den faktiske tempen er høyere.

 

Nei, det er vel derfor dette produktet sannsynligvis ikke virker.. :)

Men men, det kan jo ha en effekt selv om det ikke er sannsynlig. Jeg vil da ikke blankt avvise det, men jeg hakke noe tro på det..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår