Gå til innhold

Audi 90 motorbytte

Ranger emnet

JungHanz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Audi 90 sein 88-modell 2,3 20v Quattro.

Denne bilen er moden for motorbytte, og da vurderer jeg å bytte til en femmer med turbo.

Altså så skal jeg ikke turbokonvertere, men bytte til en turbomotor.

Det jeg har kommet frem til er at det blir en 10v turbo.

Har fått tak i en donor bil, som jeg henter nå til uka.

I denne bilen skal det sitte en KG motor etter det jeg har hørt, men er ikke 100% sikker på det før jeg har sett bilen. Eier sier det er 182hk så da er det vel helst en KG motor.

Men det jeg lurer på før jeg begynner å plukke fra hverandre bilene, er hva som må gjøres å hva som passer overens ?

Det jeg vet at må gjøres er å flytte batteriet bak i bilen.

Hva ellers er det som må gjøres ?

Passer girkassen fra 7A motoren over på KG motoren eller må jeg ut med hele girkassa når jeg tar ut motoren ?

Hvor mye av ledningsnettet er det som må skiftes ?

Hvordan er det mes plassen til IC, må jeg bytte travers slik som på S bilene ?

Jeg har søkt masse på forumet og på andre norske/engelske/tyske forum, men finner liksom ikke mer enn at folk har utført motorbytter og noen bilder.

Jeg er takknemmelig for alle svar og tips om hvordan lykkes med et slikt prosjekt.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde mye av samme jobben i min 90 for et par år siden. Men den hadde NG motor orginalt, og jeg satte inn en WJ tror jeg det var... 10v vertfall. Som du vet så må batteriet bak ja, og batterikassa må moddes, siden wastgaten ligger der batteriet normalt står. Jeg måtte også lage en liten bue på høyre styrestag for at det ikke skulle ta i røret til wastegaten, men dette er vel knapt å anbefale... Hvis du skal godkjenne dette bør du nok heller bygge om røret!

I mitt tilfelle passa alt av gear og clutch-deler over, så jeg lot bare kassa stå igjen i bilen. Det eletriske måtte jeg bygge om totalt, men dette var fordi motoren jeg satte inn var en del eldre enn bilen. IC plaserer du enklest foran radiatoren. Ikke optimalt kanskje, men der er vertfall god plass!

Lykke til med jobben :)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en eller annen stand at det styrestaget som må bøyes kun er på på type 81 og type 85 ikke på type 89. Noen som kan bekrefte det ?

Det er vel slik at 7A motoren bruker K-jetronic og det gjør vel også turbomotorene ?

Vil ikke det si at det er lite av ledningsnettet som må byttes ?

Har veldig lyst til å bygge om bilen til turbo, men blir ikke aktuellt om hele ledningsnettet i bilen må byttes fra ende til ende.

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en eller annen stand at det styrestaget som må bøyes kun er på på type 81 og type 85 ikke på type 89. Noen som kan bekrefte det ?

Det er vel slik at 7A motoren bruker K-jetronic og det gjør vel også turbomotorene ?

Vil ikke det si at det er lite av ledningsnettet som må byttes ?

Har veldig lyst til å bygge om bilen til turbo, men blir ikke aktuellt om hele ledningsnettet i bilen må byttes fra ende til ende.

På min satt det det som kalles KE-jetronic, og det vil jeg tro det gjør på din også... i så fall trenger du nok ikke å bytte så mye. Uansett er det vanligvis enkelt på Audi. Bare å koble av det gamle nettet for motor i sikringsboksen, for deretter å koble inn det som hører til den nye motoren! Dette er en multipoint-kontakt som du bytter på et par sekund.... :)

Styrestaget MÅTTE bøyes på min, men det var ikke mye det var snakk om da... bare en liten bue, nesten umulig å se med det blotte øye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min satt det det som kalles KE-jetronic, og det vil jeg tro det gjør på din også... i så fall trenger du nok ikke å bytte så mye. Uansett er det vanligvis enkelt på Audi. Bare å koble av det gamle nettet for motor i sikringsboksen, for deretter å koble inn det som hører til den nye motoren! Dette er en multipoint-kontakt som du bytter på et par sekund.... :)

Styrestaget MÅTTE bøyes på min, men det var ikke mye det var snakk om da... bare en liten bue, nesten umulig å se med det blotte øye!

Var akkurat det jeg ville høre ! multipoint-kontakt gjør alt så mye lettere.

Da blir det nok turbomotor på meg tenker jeg.

Har du noen bilder fra når du byttet motor i bilen din ?

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilder desverre... Eksosen passer ikke uten videre, men alt kan jo ordnes med et sveiseapparat! Jeg bare saga av røret på bilen rett bak katalysatoren, den trenger du ikke siden den er regga i '88. For å få det sammen med downpipen fra turboen måtte jeg "justere" vinkelen på den litt, og skjøte med en stigeovergang. Funka greit det, men er jo ikke optimalt effektmessig dah... Bygg et komplett 2,5" eller 3" når du først er i gang yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Audi 90 sein 88-modell 2,3 20v Quattro.

Denne bilen er moden for motorbytte, og da vurderer jeg å bytte til en femmer med turbo.

Altså så skal jeg ikke turbokonvertere, men bytte til en turbomotor.

Det jeg har kommet frem til er at det blir en 10v turbo.

Nå er jeg langt fra noen Audi ekspert (eller Audi fan)

men jeg skulle gjerne visst hva gevinsten ved en slik jobb (og utlegg er)

15-17hk og 40-50nm ekstra?

Hva med holdbarhet og turtallsvillighet i forhold til 20v motoren?

Ville ikke en 20v turbo være et langt mer givende alternativ? selv om innkjøp av motor + "accessories" vil bli mer kostbart.

Overhaling og lett N/A trim av den orginale 20v`en kan sikkert lett matche den lettere utdaterte 10v turboens "fun factor"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt fra noen Audi ekspert (eller Audi fan)

men jeg skulle gjerne visst hva gevinsten ved en slik jobb (og utlegg er)

15-17hk og 40-50nm ekstra?

Hva med holdbarhet og turtallsvillighet i forhold til 20v motoren?

Ville ikke en 20v turbo være et langt mer givende alternativ? selv om innkjøp av motor + "accessories" vil bli mer kostbart.

Overhaling og lett N/A trim av den orginale 20v`en kan sikkert lett matche den lettere utdaterte 10v turboens "fun factor"

Er jo riktig det du sier her.

Men her er det økonomien som spiller en stor rolle.

Jeg hadde ikke tenkt å bruke allverdens penger på dette motorbyttet.

20v suge motoren som sitter i bilen fra før er sliten, og i stede for å overhale den for tusenvis av kroner, har jeg heller fått tak i en 10v turbo som plasseres i motor rommet i stede. Jeg vil tro at kostnadene vil være tilnærmet like, da full overhaling av sugemotoren ikke er spesiellt billig.

Og så synes jeg noe av all morroa er få utføre motorbyttet med noe hjelp, men mesteparten selv.

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider