Gå til innhold

Golf 2 instrument panel/tomgang

Ranger emnet

desless

Anbefalte innlegg

Er det sinnsykt stress å skifte lys i dashbordet selv? Hørte med Møller, de skulle ha 1000 kr for å skifte ut noen pærer bak i der. Er egentlig sinnsykt uaktuellt for meg.

Er det noen "guider" for det på nettet?

Også lurer jeg på en ting til. Når jeg starter bilen, så fyrer den opp på en 2-3000 rpm, også ligger den der ca en 5-10 sekunder, også går den ned igjen på 1000....? Dette kan vell ikke være normalt?

Når jeg har kjørt en stund, så faller tomgangs hastigheten, og bilen humper litt.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by desless

Er det sinnsykt stress å skifte lys i dashbordet selv? Hørte med Møller, de skulle ha 1000 kr for å skifte ut noen pærer bak i der. Er egentlig sinnsykt uaktuellt for meg.

Er det noen "guider" for det på nettet?

Også lurer jeg på en ting til. Når jeg starter bilen, så fyrer den opp på en 2-3000 rpm, også ligger den der ca en 5-10 sekunder, også går den ned igjen på 1000....? Dette kan vell ikke være normalt?

Når jeg har kjørt en stund, så faller tomgangs hastigheten, og bilen humper litt.

Noen ideer?

Skifte lyspærer er ikke noe problem i det heletatt. Først må du ta ut stereo'n, varme-hendelene og alle bryterne. Deretter skrur du løs alle skruene (som sitter gjemt bak knapper og deksler til knapper). Da kan du ta av hele plast dekselet som sitter rundt instrumentene. Så er det bare å skru løs instrument panelet og ta av peedometer-wiren. Bak på panelet sitter det to eller tre lyspærer. Har du instrument bord med turteller er det tre pærer, men har du klokke, er det bare to. Pærene har spesielle sokkler så det beste er å kjøpe pærene hos merke-forhandler.

Lykke til!

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kjører med vergasar så er det normalt at den suger opp turtallet til en ca 3000 ved start for å så dale ned igjen.. dette kommer også an på tempereaturen i lufta blant annet.. mye vakuum dritt og en waxstat fremmi høgget der som styrer alt det der.. (wax staten er en fjør som utvider seg etter hvert som kjølevannet i motoren blir varmere.. og trekker ned tomgangen. også kalt automatchoke)..

men om du har problemer utover dette så anbefaler jeg å sjekke tråden på forumet om tomgangsventilen.. kan hende den har mistet spenning +12v.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke kan en drit er plasser som groups.google.com og bilforumet.net en fin plass å begynne.. se også om du kan skaffe deg en kopi av følgende: etka v6, haynes for mk2 og bentley for mk2.. da har du litt lesestoff til sene kvelder og etka til å finne frem nummerene på alle delene du har ødelagt :-)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Karlsen

Skifte lyspærer er ikke noe problem i det heletatt. Først må du ta ut stereo'n, varme-hendelene og alle bryterne. Deretter skrur du løs alle skruene (som sitter gjemt bak knapper og deksler til knapper). Da kan du ta av hele plast dekselet som sitter rundt instrumentene. Så er det bare å skru løs instrument panelet og ta av peedometer-wiren. Bak på panelet sitter det to eller tre lyspærer. Har du instrument bord med turteller er det tre pærer, men har du klokke, er det bare to. Pærene har spesielle sokkler så det beste er å kjøpe pærene hos merke-forhandler.

Lykke til!

Må du ta ut spillern og sånn da?

jeg tok bare av dekselet foran knappen jeg, og skrudde løs de 4 skruene som festet speedomteret, bikket det fram altså mot meg tok av vairen og ledninge og tok det ut.. var jævli trangt så krets kortet på baksiden av speed omteret ble rivet litt opp i metallet inni der, men det var bare og skrape litt og lodde på en "lask".. uansett.. jeg har passat så mulig dette er helt på jordet :)

PS: leste for en stund siden at det var enklere og ta av plata Under dash bordet.. altså den som går mot pedalene fra rattet, for da kommer du til lettere bak speed omteret for får tatt av speed ometer vairen.. denne kan sitte godt

og de pærene sitter øverst på speed omteret, det er bare og vri til ene siden og ta dem ut, er en sokkel med 2 punkt ned mot krets kortet på speed omteret.. veit ikke hva disse pærene koster men regner med at det er litt siden versktedet skal ha såpass for jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du gå inn fra undersiden fo å ta wiren til spedometeret? Det har aldri jeg gjort.. Mulig det er en del enklere... Har ikke tenkt på det, jeg... Hehe!

Grunnen til at det er så dyrt å skifte pærer er sikkert fordi det er bare en liten og drital jobb som de helst ikke vil ha med mindre folk betaler godt! Det tror jeg...

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg angrer på! Er at jeg ikke skiftet filmen samtidig, så kunne jeg fått blått baklys i dashbordet. Hadde vært helt konge! Men er noe rart ennå tror jeg.

Skal det ikke være lys i "varme apparatet" der vifte regulatoren er?

Er veldig svakt lys på nødblink og varme i bakruten. Og ikke lys på selve lys bryteren til venstre...

Er det mer pærer? Fant bare to jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på bryterne er det bare å hive på hetter? Hvor får man disse hettene fra?

På speedometeret er det best å lodde på nye dioder? Og på varmeanlegget er det best å lodde på nye dioder også?

Er det noen som har gjort noe med kupelyset da? Finnes det en så stor pære som er blå?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det ikke helt bra til i bryterene - det er litt grøn skjær der enda - hadde sikkert blitt best med dioder der også. Blir svakere lys når en trer hetter over så det kan bli litt lite lys ...

Jeg hadde mye problemer med at pærene røk i instr. sikkert pga varieriasjon i spenningen pga anlegget. ( Har gelebatteri + 1F kondesator ) Men det blinker for det. Var i hovedsak derfor jeg satte i dioder - de tåler litt mer ...

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider