Gå til innhold

Belastning og slitasje på hjuloppheng og driverk ved Banekjøring og Drifting?

Ranger emnet


ekkoj

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en litt ting i forbindelse med slitasje i forbindelse med hard belastning/banekjøring av bil.

 

La oss ta de som drifter. Bilen får jo relativt mye juling? Hva er det det går hardest utover? (bortsett fra dekk?) Hvilke deler bør forsterkes? Hva med felger? Blir det ikke veldig fort kast i disse ved slik kjøring?

 

Lurer også på en ting til i forbindelse med drifting/slædding.

 

Hva er det best for bilen å gjøre dersom man går rundt? Skal man bremse det man har til man står stille? Skal man bremse til man kan trille av banen? er det best å bare pumpebremse? Lønner det seg å holde bremsen inne fremfor å havne i sandfella for eksempel? Skjønner dere hva jeg lurer på?

Hva er det som skader bilen minst liksom? Vi ser her for oss at det ikke er noen fare for å gå i noen vegger da. til og med jeg skjønner jo at det lønner seg å få stoppet fortest mulig fremfor å smelle bilen i armco'n liksom ;)

 

Ellers ved banekjøring (eller hard kjøring forøvrig) er det jo mye vareutvikling i bremser og kjøing på bilen, men hva annet er det som kan skades? Foringer? Dempere? E.l. ?

 

Takknemmelig for svar her gutter

 

EDIT: ... Og Jenter.. :D

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har slark i drivverket, blir den kraftig forsterket av drifting, knekker stikkaksler, differ, hvertfall på BMWene mine, se på "hva har du ødelagt på driftebilen din" tråden på drifte forumet.

 

Gummien i drivverket, er ofte dårlig, lager på midten av drivakselen, og hardyplata (plate mellom girkasse og diff.

 

Foringer, spesielt i bakstillinga blir fort mere slarkete hvis de er slarkete fra før.

 

du kan vel stoppe som du vil, hvis du går fort ut i sandfella, så prøv å ikke gjør det sidelengs.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har slark i drivverket, blir den kraftig forsterket av drifting, knekker stikkaksler, differ, hvertfall på BMWene mine, se på "hva har du ødelagt på driftebilen din" tråden på drifte forumet.

 

DEn tråden burde jeg ha tenkt på ja.. Har jo vært innom der et par ganger

 

du kan vel stoppe som du vil, hvis du går fort ut i sandfella, så prøv å ikke gjør det sidelengs.

 

Smart å ikke gå sidelengs i sandfella ja, tenkte meg det, Men er det lurt å forsøke å få bilen til å skli i en av lengderetningene om man skal stoppe på asfalt eller gresset da? Mindre slitasje enn om man skli sidelengs mener jeg?

 

Og, dersom man snurrer, er det lurt å gå av gassen så fort man merker at man kommer til å gå rundt, eller kan man bare holde gassen og håpe på å gå helt rundt?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEn tråden burde jeg ha tenkt på ja.. Har jo vært innom der et par ganger

 

 

 

Smart å ikke gå sidelengs i sandfella ja, tenkte meg det, Men er det lurt å forsøke å få bilen til å skli i en av lengderetningene om man skal stoppe på asfalt eller gresset da? Mindre slitasje enn om man skli sidelengs mener jeg?

 

Og, dersom man snurrer, er det lurt å gå av gassen så fort man merker at man kommer til å gå rundt, eller kan man bare holde gassen og håpe på å gå helt rundt?

 

hvis man snurrer i utgangen av en slak sving feks, så har man jo ofte litt fart, da er det best å bremse for å begrense hvor langt av banen man kommer :). Det er bedre å skli sidelengs å stoppe på asfalt enn å skli sidelengs av, da får man mere slag i hjuloppheng, når man treffer sand og lignende.

 

Når man snurrer på bane, så må man tenke litt på bilene bak og, har du en bil helt oppi rævva så må du jo slippe forbi å ta det litt mere med ro uansett. Men det hender jo at du snurrer med biler bak deg, da kan du jo vurdere om det er best å få bilen til å stoppe utenfor banen så de andre slipper lett forbi.

 

Ikke tenk på hva som gir mest slitasje, bare tenkt på å ikke bulk bilen :). stopper du på asfalten, så slipper man jo å gulflagge i 10 min mens du blir tauet ut av sanda og.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man snurrer i utgangen av en slak sving feks, så har man jo ofte litt fart, da er det best å bremse for å begrense hvor langt av banen man kommer :). Det er bedre å skli sidelengs å stoppe på asfalt enn å skli sidelengs av, da får man mere slag i hjuloppheng, når man treffer sand og lignende.

 

Når man snurrer på bane, så må man tenke litt på bilene bak og, har du en bil helt oppi rævva så må du jo slippe forbi å ta det litt mere med ro uansett. Men det hender jo at du snurrer med biler bak deg, da kan du jo vurdere om det er best å få bilen til å stoppe utenfor banen så de andre slipper lett forbi.

 

Ikke tenk på hva som gir mest slitasje, bare tenkt på å ikke bulk bilen :). stopper du på asfalten, så slipper man jo å gulflagge i 10 min mens du blir tauet ut av sanda og.

 

Takk for svar :) Men, synes ikke du det er bedre å kjøre rundt med en bulk eller to enn å ha bilen ukjørbar pga noe knekte greier i bakstillinga eller noe?

 

Men, klart.. hadde nok stått på bremsene med begge beina og mer til jeg om jeg hadde 80+ og gjerdet nærmer seg :D

 

Hva med felgene forresten? hvordan tåler felger sideways-action? TEnker da på felger med 35-45 profil?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Men, synes ikke du det er bedre å kjøre rundt med en bulk eller to enn å ha bilen ukjørbar pga noe knekte greier i bakstillinga eller noe?

 

Men, klart.. hadde nok stått på bremsene med begge beina og mer til jeg om jeg hadde 80+ og gjerdet nærmer seg :D

 

Hva med felgene forresten? hvordan tåler felger sideways-action? TEnker da på felger med 35-45 profil?

 

når du punkterer så får du ofte riper i felgen, men du kjenner som regel at dekkbanen løsner og at det rister kraftig før du punkterer, kjører du bare grip varer jo dekka lengere og det er ikke så lett å punktere. når man er utenfor banen og kjører fort på banen igjen, så er det kanten opp på banen igjen ganske skarp.

 

Du bøyer ikke noe i bakstillinga ved å skli rundt på bane, bøyer du forstilling eller bakstilling, så har du helt sikkert fått en bulk i tillegg. Jeg liker bedre knekte differ, drivaksler, foringer og fjærer en bulker.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du punkterer så får du ofte riper i felgen, men du kjenner som regel at dekkbanen løsner og at det rister kraftig før du punkterer, kjører du bare grip varer jo dekka lengere og det er ikke så lett å punktere. når man er utenfor banen og kjører fort på banen igjen, så er det kanten opp på banen igjen ganske skarp.

 

Ok, er det stor fare for kast i felgen ved sidelengs skliing da ? Både på og av bane?

 

Du bøyer ikke noe i bakstillinga ved å skli rundt på bane, bøyer du forstilling eller bakstilling, så har du helt sikkert fått en bulk i tillegg.
Godt å vite :D

Jeg liker bedre knekte differ, drivaksler, foringer og fjærer en bulker.
Kommer du oppom Bærums Verk og hjelper meg med å skifte foringer og legge på senkefjørene på vectra'n du da? ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det stor fare for kast i felgen ved sidelengs skliing da ? Både på og av bane?

 

Godt å vite :D

Kommer du oppom Bærums Verk og hjelper meg med å skifte foringer og legge på senkefjørene på vectra'n du da? ;)

 

tror ikke det er så stor fare for kast så lenge du bare sklir på gummien eller ut i sanda, og ikke stopper på en kant.

 

Nei, har nok møkk å skru på selv :).

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er så stor fare for kast så lenge du bare sklir på gummien eller ut i sanda, og ikke stopper på en kant.

 

Ok, har vært en gag med teite spørsmål her kanskje, men det er kjekt å lære litt

 

Nei, har nok møkk å skru på selv :).

 

Filler'n ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår