Gå til innhold

Hvordan oppdage vikeplikt lettere

Ranger emnet

Alexxx

Anbefalte innlegg

så tenkte folk kunne skrive noen tips og triks. aneglsmili

hmm lese skilt? :wonder

Men seriøst. Om en bil kommer fra høyre og han har vikeplikt så ser du jo vikepliktskiltet stå der da... :rolleyes:

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet det, men av og til kan det være vanskelig å avgjøre om det er utkjørsel eller vei.

Sorry for dårlig formulering

Offentlige veier, som du har vikeplikt for med mindre du har forskjørsrett, er merket med navn. Står det et lite hvitt skilt ved veien med veinavn, så er det en offentlig vei, har den ikke det, er det utkjøring fra privat eiendom / parkeringsplass eller lignende og du har ikke vikeplikt.

edit

Dette er en generell regel, så det er sikkert en del untak i det vidstrakte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlige veier, som du har vikeplikt for med mindre du har forskjørsrett, er merket med navn. Står det et lite hvitt skilt ved veien med veinavn, så er det en offentlig vei, har den ikke det, er det utkjøring fra privat eiendom / parkeringsplass eller lignende og du har ikke vikeplikt.

edit

Dette er en generell regel, så det er sikkert en del untak i det vidstrakte land.

Ok, det er ganske greit, hva om det står husnummer bak navnet eller bare husnummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er ganske greit, hva om det står husnummer bak navnet eller bare husnummer?

Vel.. Offentlige veier har ikke husnummer, så da må det være privat vei.

MEN, man skal ikke ta for gitt at den personen du møter kan regla helt han heller, gjelder å se ann litt da. Har stoppa for mange jeg selv om jeg ikke trengte fordi det så ut som de ikke hadde tenkt å stoppe. Har man vikeplikt er det irriterende for de andre å "bråstoppe" helt ute ved veien, folka får jo hjertet i halsen. Jeg ser alltid ann. Ser om personen har sett meg, om han bremser osv. Tar det aldri for gitt at den andre personen er like oppegående som meg selv :) Høres ut som jeg kjører med angst, men det faller seg helt naturlig ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, man skal ikke ta for gitt at den personen du møter kan regla helt han heller, gjelder å se ann litt da. Har stoppa for mange jeg selv om jeg ikke trengte fordi det så ut som de ikke hadde tenkt å stoppe. Har man vikeplikt er det irriterende for de andre å "bråstoppe" helt ute ved veien, folka får jo hjertet i halsen. Jeg ser alltid ann. Ser om personen har sett meg, om han bremser osv. Tar det aldri for gitt at den andre personen er like oppegående som meg selv :) Høres ut som jeg kjører med angst, men det faller seg helt naturlig ... :)

Bra det er flere.

Forkjørsrett betyr ikke det samme som påkjørsrett

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfinger regel er å aldri stole på andre bilister :boxing

Takk for hjelpen. Jeg kan det med vikeplikt, men bare tenkte over det du svarte meg på nå. Så føler meg litt mer klar for oppkjøring på mc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfinger regel er å aldri stole på andre bilister :boxing

Nettopp. For å unngå fatale katastrofer må man alltid ta høyde for alle idiotiske ting andre folk på veien fort kan finne på, f. eks. komme over i ditt kjørefelt, bryte vikeplikten og bytte felt uten å se seg for. Dette er ting jeg opplever flere ganger i uka i Tromsø, og hvis ikke jeg har forutsedd dette har jeg vraket bilene jeg har ført opp til flere ganger. Jeg er fortsatt 100% sikker på at jeg kommer til å dø alt for ung som følge av andre menneskers inkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med at offentlige veier ikke har husnummer? Kanskje jeg som er veldig tungforstått, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Det jeg mener er at nå det står et lite hvitt firkanta skilt med "bjørnefaret 10 - 28", så betyr jo det at "her er husene bjørnefaret 10 og opp til 28".

Jeg uttalte meg litt hastigt der gitt, jeg tenkte på tettbygd strøk når jeg skrev. Hadde dette skiltet stått ute på landeveien kunne det jo selvsagt også vært offentlig vei. *liten glipp fra min side*

Dere spør så vanskelig at jeg blir usikker selv jo :bump

En tommelfinger regel er å aldri stole på andre bilister

Helt riktig, og spesielt om du skal kjøre sykkel. En ting er å bulke litt å kjeft av gamle damer, en annen ting er å bli luftbåren å spise gress. (eller værre)

Så føler meg litt mer klar for oppkjøring på mc

Lykke til! Og husk, du får ikke stryk om du holder hånda klar på bremsen når en bil kommer mot vikeplikt. Det viser sensor at du bare tar litt forhåndsregler det...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skilt.jpg

De gatene som er merket med hvilke hus nr. som er innover har du ikke vikeplikt for. Grunnen til at det ofte bare står nr. Er fordi du har da passert skiltet som veien heter. Det skiltet som angir navnet på veien, anntyder at du har vikeplikt for den. Du har altså vikeplikt i fra veier som kommer fra høyre. De som er merket med Nr. annsees ikke for vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider