Gå til innhold

Fjører.


Dulle

Anbefalte innlegg

Driver og skal senke bilen i disse dager, og bare lurte på hva slags erfaringer folk her inne har med forskjellige fjær-produsenter.

Jeg tenkte først å gå for et Eibach Sportline kit, som etter det jeg har forstått skal være -rimelig- stivt, og senker 50mm.

Dette kitet er desverre ikk i produksjon lenger, så da er Pro-Kit nermeste løsning. Disse skal vel også være ganske så stive (er ikke sikker på noe data på fjørene), og senker bilen 30mm.

Det jeg er litt nervøs for her, er at de fjærene jeg har på bilen nå, altså de originale, kanskje har sekki litt..la oss si at de har sekki 10mm eller noe..da senker jeg jo egentlig bilen bare 2cm..som kan virke litt tynt.

Andre produsenter som har TÜV-godkjente senkesett som er verdt å sjekke ut? Pris er egentlig ikke en faktor her, så lenge de ikke brått koster 5-6 000 liksom. 2-4 000 er greit.

Så..kom med noen anbefalinger og sånt da, ellers får jeg bare kjøpe Pro-Kit og være fornøyd med det.

 

Kan kanskje virke som utseendet er det viktigste her, men det er ærlig talt ikke det..jeg er mest opptatt av kjøreegenskapene. Selvsagt teller utseendet også, så..kanskje en 40mm senk ville gjort susen..

 

Etter det jeg har fått med meg, er det egentlig bare Eibach, H&R og Jamex som har TÜV-papirer på produktene sine. Jeg har mye kamerater som har -dårlig- erfaring med Jamex, så de er ute av bildet. H&R har jeg hørt mye bra om, men kjenner ingen som har det på bilen. Stemmer det ikke at Primera.GT f.eks har det på bilen sin?

Eibach skal jo være det Nissan selv anbefaler..men er liksom kjipt å bruke 3 laken på fjærer, og så ikke se at den er senka i hele tatt...

 

Ble litt langt detta, men dere kan vel foreslå noe hvertfall? :)

 

UPDATE: Har sjekka litt priser og diverse.

Eibach Pro-Kit: Senker 30mm. Ganske stivt. Koster cirka 3000,- med levering til nærmeste postkontor, fra http://www.auto-supply.no

 

H&R Sport kit: Senker 35-40mm (1,5"). Skal være ganske stivt etter det jeg har hørt fra en person. Venter mere tilbakemelding. Har sendt mail til http://www.Pedersens-racing.no for pris og litt info. Står oppført på http://www.hrsprings.com til $299, som skulle tilsvare cirka 2000,- med dagens kurs.

 

Jeg endte opp med å bestille og forhåndsbetale fjørene i dag. Det ble H&R Sport, som kom på cirka 2200,- på pedersens-racing. De skal ringe meg utover dagen, når de har sjekka om det vil ta 1, eller 4 uker å få de levert..kommer litt an på lagerbestand og sånt.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørere på H&R fjærer og er ganske fornøyd med det. For å si det sånn di er hvertfall harde nokk. Når det gjelder utsendemessig er jeg også fornøyd, kunne kanskje vært litt laver framme.

Når det gjelder Eibach så har jeg ikke noen erfaring med det selv, men jeg har en kamerat som har en P11 GT som er senket med disse 30mm fjæren til Eibach og det viser ikke så voldsomt godt at den er senket. Han sa også det at bilen virket myker med di nye fjæren i forhold til di orginale, men som sakt så har jeg bare erfaring med H&R og det er bra greier. Kostet vell sånn ca 2500kr fra Powerzone når jeg kjøpte dem for 1.5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Du har ikke tilfeldigvis et før/etter bilde av bilen din, så man kan se senkinga?

1,5" høres bra ut..det er jo akkurat det jeg er ute etter, og hvis de er stive som du sier, så blir nok det veldig bra.

Har du originale dempere? Jeg tenkte å gå for KYB AGX, siden jeg har hørt veldig mye bra om disse, og de skal jo være bra kvalitet. I tillegg har de stivhetsregulering.

Da stikker jeg innom pedersens racing i morra og sjekker ut litt ting :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Du har ikke tilfeldigvis et før/etter bilde av bilen din, så man kan se senkinga?

1,5" høres bra ut..det er jo akkurat det jeg er ute etter, og hvis de er stive som du sier, så blir nok det veldig bra.

Har du originale dempere? Jeg tenkte å gå for KYB AGX, siden jeg har hørt veldig mye bra om disse, og de skal jo være bra kvalitet. I tillegg har de stivhetsregulering.

Da stikker jeg innom pedersens racing i morra og sjekker ut litt ting :)

 

Hvis du har mye penger, så er det lurt å gå for KYB. Du har flere alternativer å felge mellom når det gjelder stivhet. MEN Eibach fjærer er absolutt å anbefale hvis du liker å leke med bilen. Det betyr mye for kjøre egenskapene spesielt i svingete veier. det var merkelig at venne din ikke la forskjell på senking. Bilen blir så stiv at du merker det i nyrene. Folk flest har forskjellige kjørestil.

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

 

K&N innsats filter selges!

 

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se posten til P11GT. Han sier at Eibach 30mm'erne virker mykere enn originalt på en kamerats bil.

Det jeg har hørt er at 50mm fjørene til Eibach, altså Sportline, er veldig stive. Men det hjelper meg jo ikke når de ikke er i produksjon lenger..

Derfor tenker jeg kanskje at jeg gir H&R en sjangse, siden det virker som bra saker.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn på http://www.carconcepts.de å se. der har di h&r fjærer som senker fra 30mm til 60mm. og di har kyb dempere også, og alt kommer med tuv papir

 

http://www.carconcepts.de/catalog/oxid.php/sid/273ec79ab1d97a4428926d67771b6481/cl/alist/cnid/e7a413b1d4ba535f3.27722579

nissan primera p11 1.6 i 16v

senket 35-40mm. lippe forran. sideskjørt. lyktespoiler. 7x17 alu med 205/40-17 dekk.

 

Stereo: kicker 6.5" frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glenn o: Japp, har sett det der..men jeg er redd for at 60mm blir litt i drøyeste laget. Regner med at Sport-fjørene blir stive nok og. Er det noen svakheter i oppsettet til neste år, kan jeg jo feilsæke og oppgradere litt da hvis det er sånn.

 

p10turbo: Du har så rett så rett. Bare originale dempera fra Nissan koster vel 1200 kroner pr. stykk eller noe sånt. Så da betaler man rett og slett..600 kroner mer for skikkelig performance-dempere. DET må da sies å være en bra deal. Er eGtTurbo jeg skal kjøpe fra også. Bestiller sannsynligvis AGX med custom mounts og nye støvhetter så snart han svarer på PM'n min ;)

Så..kombinasjonen KYB AGX + H&R Sport + Superpro foringer (må bytte et par uansett, så da kan jeg vel like godt oppgradere litt?) burde vel bli bra? Håper bilen blir fast og fin nå hvertfall. Etter dette er det felger og dekk + sånn anti-sway bar bak som gjelder. Det skal visst hjelpe godt til å eliminere understyringa som forekommer. Er forsåvidt dekka som holder meg tilbake nå, så er på stadig utkikk etter 17-18" felger til en bra pris :)

 

Men ja..når jeg er ferdig da, med alt jeg VIL ha (penger er jo alltid spørsmålet), så vil oppsettet være noe sånt som dette:

 

KYB AGX m. MEP-mounts

H&R Sport (-1,5")

Superpro Forstillingsforinger

Stillen Rear Anti-sway bar

17-18" felger med Toyo Proxes T1S (de skal testes maks og slites ut fort. Får jeg råd har jeg lyst på Pirelli P-Zero Nero, men de koster litt...)

Muligens også nye tårnstag foran og bak..jeg vet ikke hvor stive de originale er..får undersøke litt.

 

Da burde vel bilen sitte ordentlig på veien hvertfall? :)

 

Bare kommenter, hvis dere vil.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Du har ikke tilfeldigvis et før/etter bilde av bilen din, så man kan se senkinga?

1,5" høres bra ut..det er jo akkurat det jeg er ute etter, og hvis de er stive som du sier, så blir nok det veldig bra.

Har du originale dempere? Jeg tenkte å gå for KYB AGX, siden jeg har hørt veldig mye bra om disse, og de skal jo være bra kvalitet. I tillegg har de stivhetsregulering.

Da stikker jeg innom pedersens racing i morra og sjekker ut litt ting :)

 

Det er noen før og etter bilder på Bilgalleri.net , dette er noen gamle bilder og du ser det ikke så godt.

Jeg har koni dempere framme og orginale bak, men har planer om å bytte ut di bak med Koni eller KYB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har H&R fjærer på nu... de har stått på sånn ca 50000k å det er noe skikkelige møkka fjærer !!! neste gang blir det Eibach Pro-Kit !

Hva er det som er så galt med H&R fjærene? Som sagt før så er jeg godt fornøyd med dem jeg. Kanskje litt harde til bykjøring på brosteiner ol, men til landeveis kjøring, som jeg kjører for det meste, er de kjempe bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så galt med H&R fjærene? Som sagt før så er jeg godt fornøyd med dem jeg. Kanskje litt harde til bykjøring på brosteiner ol, men til landeveis kjøring, som jeg kjører for det meste, er de kjempe bra:)

 

 

 

de er utslitte ! jævlige å kjøre med ....... uhhhhhh

1998 Nissan Primera GT

K&N filter, stabbstag , lyktespoilere, sportsgrill , H&R senkesett ,vindavisere,osv

Ps: Livet starter ikke før ved 200km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår