Gå til innhold

Motorbytte: GTi-R SR20DET i P11!!


WhipeOut

Anbefalte innlegg

for oss som ikke vet det, hva betyr de tingene på det bildet?
Kan gi en rask forklaring. Når stemplet er på vei opp mot toppen og ventilene er lukket(kompresjonstakten) så blir luften og bensinen komprimert, deretter kommer det en gnist fra pluggen som gjør at blandingen ekspanderer som videre fører til at stemplet går nedover i en hælvetes fart. For og sjekke at kompen er ok så tar men og skrur ut alle pluggene og dytter en type pistol med en måleskala i håndtaket ned i plugghullet. Deretter så får du noen til og dra på starteren samtidig som man holder pistolen hardt nedi hullet. Da vil komresjonen i sylinderen dytte en liten arm inn pistolen som videre tegner en strek på det papiret som bilde viser. Dette gjør man på alle sylindrene. Jo legger strekken blir jo bedre og alle må være så like som mulig. Som du ser på bilde så er det bra komp på syl 1 og 4 men det er nesten ikke kompresjon på 2 eller 3.

Grunnen til dette er som regel brente ventiler( kompen lekker forbi ventilsete) eller Defekte stempelringer( kompen lekker forbi stemplet og ned i bånn av motor).

Håper dette var en grei forklaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ååå... Var det slik dere ville ha det ja.. HEhe.. ;)

 

Har fått sted å være nå.. Venter på å bli hentet. Da skal bilen på tilhenger og fraktes til det "nye" verkstedet... Får se hvordan planløsningen er der, men jeg tror ikke det var bukk.. Men bilen kan stå der etter det jeg forstod.

 

Jeg vil tro at motoren er ute i løpet av kvelden, men om den deles allerede i kveld, det får vi se på.. Har litt problemer med å stoppe når jeg først er igang da.. Vi får se...

 

Jeg håper og ber til de høyere makter annethvert minutt om at det bare er en stempelring eller noe slikt som har gått og ikke noe skade på stempel eller sylinder. Kanskje litt mye å be om på en gang, men la oss håpe det...

 

Jeg vil ha bilen min på veien så raskt som overhodet mulig!!!

 

Mått Tor og Odin og hele den rekka være med meg på dette her. Hehe....

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi folks!

 

Nettopp kommet hjem fra det nye "mekke" stedet. Det er helt utrolig hvor mange deler en motor består av altså!! Shait!! Ble nesten litt skremt når jeg så utover bordet og tenkte at alt dette skal bli til en eneste stor klump tilslutt.. Hehe.. Spennende...

 

Men en usedvanlig god nyhet er at jeg har funnet kilden til blårøyken!

 

IMG_0036.JPG

 

En skulle nesten tro jeg fokuserte på momentnøkkelen der, men akk nei.. Det er kameraet sin feil. Dårlig autofokus.. Hehe.. Over til stempelet som er på bildet. Du finner litt av stempelet i kjent form, mens resten av det ligger på bordet vedsiden av. Dette er stempel fra sylinder nr 3. Altså den sylinderen med null kompressjon. Det skjønner jeg nå... Stempelet i sylinder 2 hadde også skader, men ikke like store. Er stygt redd for at det blir nye stempler på meg gitt...

 

Og nå over til noe dere sikkert lurer på. Hvordan har det gått med sylindrene?? Stempelringene og stempelbitene må jo dra et sted... Ut ifra det jeg kunne se, så tror jeg sylindrene har berget seg igjennom havariet. Tror jeg slipper unna med en liten runde honing. Så ut til å være en liten "brent" flekk på veggen i sylinder 3, men ellers virket resten bra...

 

Blir tur innom et par steder i Trondheim i morgen for å finne ut pris og tid.... Jei!!

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre på med noe smidde greier da? Så holder det bedre neste gang :D

 

Hadde jeg hatt 40k til overs, så hadde det blir både det ene og det andre, men i min verden er det lommeboka som styrer med jernhånd for tiden

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje det at eg har noko motorkunnskaper, men når min moped gjekk skeis var sylinderen voldtatt av lause stempeldelar.

 

Er dei like heile?

 

Alt kan læres vettu! Jeg har ikke noen bakgrunn innen mekanikk i det hele tatt.. Har gått allmennefag og går nå på en ingeniørhøyskole hvor vi har hatt stort sett bare teori det siste året.

 

Men likevell setter jeg igang med et slikt prosjekt.. Det er i utgangspunktet galskap, men hvis interessen og viljen er tilstede, så kommer man utrolig langt altså! Alltids noen som kan vise deg noen triks når det trengs... ;)

 

Over til sylindrene. Uten å være helt sikker, så tror jeg at jeg har hatt litt flaks. Alle stempelringene stod i sporene sine og stempelbitene falt ikke ut før jeg tok ut stempelet, altså ingen deler store deler har surret rundt i motoren. Jeg har en liten skade etter ting gikk i stykker. Du ser det litt på bildet under her. Det jeg håper på er at det er nok at sylindrene hones (Pusses meget lett, ikke for å fjerne masse som ved borring)

 

IMG_0025.JPG

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeyh, du har da vel hatt litt lab og prosjekt også! blah

 

hehe.. Hvordan går det forresten med HATS-prosjektet? ;)

 

Okay, okay... Greit Thomas... Jeg har hatt noe elektronikk da. Men der snakker vi om 14 ben på brikkene og ikke om det er 13 eller 14mm mutter som står der... ;)

 

Hvis jeg skal få HATS til å fungere, eller det vil si få testet om det funker, så må jeg ha nytt LCD display, og slik det ser ut nå så blir ikke det akkurat prioritert med det første... ;) Men det skal fungere tilslutt det også skal du se... Blir kanskje nødt til å lage noen flere kort, men det går.. Lars har masse.... ;) Hehe...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi guys!!

 

Var på en liten runde idag for å sjekke blokka mi... Var innom Autotrim i Trondheim og snakket med Tore Østhus. Han mente at jeg slapp unna med honing av sylindrene. Jei! Den kar'n har peiling altså. Skal innom en tur i morgen og levere blokka og toppen. Tror ikke jeg skal gjøre noe med toppen hvis det ikke er nødvendig i denne omgang. Må få bilen til å gå først og fremst, men vi får se hva tiden bringer.

 

Fikk også intercooleren jeg har ventet på idag. Hehe... Det var litt av et syn skal jeg si dere. ;) Den var HUGE!!! ENORM!! Tror jeg har handla en litt OverKill IC her. Vet ikke om det er mulig å få plass til den i fronten engang... Hmm..

 

I mangel på fyrstikkeske, la jeg min K700i på den for å få litt forhold til størrelsen.

 

WhipeOut presents:

 

IMG_0054.JPG

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var HUGE!!! ENORM!! Tror jeg har handla en litt OverKill IC her. Vet ikke om det er mulig å få plass til den i fronten engang... Hmm..

 

Plass skal det alltids bli!! Devil

 

Med det samme du har så mye demontert, overhaler du hele sulamitten og

eller??

Dette her blir bra! Lysten på en sånn koslig liten motor eg og! :pray

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plass skal det alltids bli!! Devil

 

Med det samme du har så mye demontert, overhaler du hele sulamitten og

eller??

Dette her blir bra! Lysten på en sånn koslig liten motor eg og! :pray

 

 

Heisann!

 

Blir nok nødt til å spikke litt støtfanger for å få plass ja, men det ofres nok skal du se..

 

Overhaling ja.. Hmm... Det blir jo nesten det da. Honing av sylindre, nye stempel og ringer, nye rådelager, toppen skal sees over, ny registerkjede, topppakning og andre pakninger som må byttes, og resten av det som hører med av filterskifte og vesker her og der... Og plugger selvfølgelig.

 

Turboen blir jeg trolig nødt til å ta etterhvert. Først nå skal jeg ha motoren i gang igjen. Har ikke noe stress, men vært artig å kjørt litt mer før vinteren og evt. kjørt i stykker før vinteren kommer hvis noe skal ryke igjen. Hvor kjipt hadde det vært å bygd bil i hele vinter og at ting hadde røket første turen til våren.. Damn!

 

 

Lyst på ja.. Det er ikke verre enn å gjøre det egentlig. Jeg vet ikke jeg om det er noen P11 i landet som har GTi-R motor i seg jeg, men... Den lille tiden jeg fikk med den før ting røyk var i alle fall verd hver eneste time jeg har brukt av sommerferien på å gjøre dette... *STOOOOORT GLIS*

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår